LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overleven in de prehistorie
Advertisements

Opvoeden in de stad en in een dorp
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
De verdeling van zorg en arbeid in Nederlandse gezinnen.
Jongeren willen een eigen leven
IN DE KERK M/V. GEVOELIG ONDERWERP Wat staat er voor je op het spel?
Antilliaanse/Curaçaose eenoudergezinnen
Hoofdstuk 6 Democratisering
Met TWEE handen !!!.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Industriële revolutie
In welke fase van het transitiemodel bevindt
Vrij en onvrij Grieken en Romeinen Vroegmoderne tijd Moderne tijd
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Hfd. 1.4 opkomst van machtige vorsten
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Over steden en verstedelijking
Hoofdstuk 8 Sociale verandering.
De staatsinrichting van Nederland.
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Politiek.
De zoektocht van de identiteitspolitie. “Ik herinner me vooral de liefde van mijn moeder.” “Hoe ouder ik word, hoe meer ik op mijn moeder begin te lijken.”
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Tijd van burgers en stoommachines,
Waarom? Alle ouders willen dat hun kind de beste kansen krijgt om goed te ontwikkelen in deze samenleving. Een goede ontwikkeling start al van bij de geboorte.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Wat moet je weten aan het eind van de les?
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Sociologie Cultuur en Context J /3 college 1: vrijheid 18/3 college 2: gemeenschap 25/4 college 3: ‘back to the sixties’? Sociologie.
Vandaag is het 4e thema van het project aan de beurt. Het gaat over verdriet in huwelijken en gezinnen. Soms gaat het helemaal niet goed in een huwelijk:
Tijdvak 8: de negentiende eeuw - de industriële revolutie die in de westerse wereld de basis legde voor een industriële samenleving - discussies over de.
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Vanaf begin 2016 Buitengewoon Zorgzaam in Vathorst.
School en samenleving Schooljaar 2011 – 2012 Bijeenkomst 3 Docent: Pascal van Schajik med.hro.nl/schpa.
Week 5 Sociologie en diversiteit SOCIALE ONGELIJKHEID / ONGELIJKHEID TUSSEN GROEPEN / INTERCULTURELE COMMUNICATIE.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
H1.1 De agrarische revolutie
Emancipatiemonitor februari 2011 Emancipatie op stoom Jan Latten.
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
EEN GESPREK OVER AFHAKERS IN DE KERK ‘Mijn zoon / dochter gaat niet meer naar de kerk’
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Geloofsopvoeding Vader- en moederschap. Vader én moeder zijn nodig Kinderen hebben twee rolmodellen nodig, van de vrouw en van de man. Kinderen hebben.
Biddende vaders een lezing voor vaders, moeders mogen meeluisteren!
Definitie seksualteit:
De Grieks-Romeinse wereld
STERKE EUROPESE ECONOMIE
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Visie ontwikkeling
Over steden en verstedelijking
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Tijd van jagers en boeren
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Hier is een stad gebouwd
Over de rol van vaders in de opvoeding. Moeders mogen meeluisteren
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
§6.3 Cultuur en samenleving
TIJD VAN JAGERS EN BOEREN. FILM: BC BC is een film over het leven van een jager verzamelaar, hij is zeer onrealistisch maar dat neemt niet.
Transcript van de presentatie:

LES 8 EN 9: HET GEZIN Levensbeschouwing en Maatschappijleer

L&M les 8: Het gezin Vragen: Uit wat voor gezin kom jij? Uit hoeveel leden bestaat jullie gezin? Wat doen jullie samen? Wie is ‘de baas’? Waarom besteden we bij L&M aandacht aan het gezin? 1. Het gezin is het belangrijkste socialiserende instituut. 2. Mensen willen kinderen (‘onsterfelijkheid’) 3. Een samenleving heeft aanwas nodig. Het Ambachtelijke Grootgezin (ME tot 1850) Het Moderne Gezin (1850 tot 1965) Het Postmoderne Gezin (1965 tot heden)

L&M les 8:Het Ambachtelijke Grootgezin Vanaf de Middeleeuwen tot circa 1850 Ook wel meer-generatiegezin Productie eenheid (kinderen waren werkkrachten/oudedagvoorziening) Affectie/liefde/genegenheid waren ondergeschikt Erg hiërarchisch ((groot) vader was de baas/patriarchaat) ‘Open’ (in de samenleving) De samenleving was statisch Veel sociale controle Sterke kerkelijke moraal Verdween door Industriële Revolutie Technologische vernieuwingen

L&M les 9: Het moderne gezin Van 1850 tot circa 1965 Ook wel twee-generatie gezin (ouders en kinderen) Consumptie eenheid (de man is ‘kostwinner’/scheiding tussen wonen en werken) Veel ruimte voor affectie/geborgenheid Het gezin werd een ‘veilige haven’ De samenleving was statisch-dynamisch (industrialisatie/verstedelijking) Het gezin als ‘hoeksteen van de samenleving’ (conformisme) Secularisatie/deconfessionalisering/ontkerkelijking

L&M les 9: Het postmoderne gezin 1965 tot heden Eveneens een consumptie eenheid (vrouw nu ook financieel onafhankelijk) Kameraadschap tussen man en vrouw Opvoeding tot individu (laissez fair) Meer gebroken/éénouder gezinnen Dynamische samenleving Individualisering (weinig sociale controle/solidariteit?/’moet- kunnen-cultuur’ Gelijkwaardigheid (tussen mannen, vrouwen en kinderen) Vraag: Waar gaat dat heen? Waar is het veilig?