Mystieke ervaring Een presentatie van Bram Moerland  

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hier en hiernamaals.
Advertisements

Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Is er leven na de dood?.
GOD is liefde.
Heilig Avondmaal Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling
Hindoeïsme en reïncarnatie
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
4/4/2017 6:30 AM Markus 12:13-17 © 2007 Microsoft Corporation. All rights reserved. Microsoft, Windows, Windows Vista and other product names are or may.
Bestemming God eren ….
EEN VERRASSING KRIJGEN
Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Instelling We zijn hier bij elkaar om volgens het bevel van onze Heer zijn dood te verkondigen. Eerst horen we hoe.
Zingen Vers 1 Dit is de dag, die God ons schenkt,
HOEZO BIDDEN?.
Deel II verzoening.
Hoe is het ons geleerd? de rechtvaardige God de schuldige mens.
Johannes 9. 1 En voorbijgaande zag Hij een man, die sedert zijn geboorte blind was. 2.
Vaders & ouwe jongens Moeders & ouwe taarten.
Wat is je positie? God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, ons, hoewel wij dood waren.
Dopen.
Voorbeelden Genesis 19: En die twee engelen kwamen te Sódom in den avond; en Lot zat in de poort te Sódom; en als Lot hen zag, stond hij.
Welkom op TOV! 4.
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
Zondag 3 februari 2013 Gezamenlijke dienst Prot. Gemeente Bussum Diaconaal project voor de Reformed Church of Tiszaszentimre in Hongarije. Thema van de.
Veranderen brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus?
Stel je voor … Je was erbij op de Pinksterdag Petrus spreekt de mensen toe Verrassend Ontnuchterend Geen spektakel Meer een boetepreek CHRISTUS CENTRAAL!
1 Gen 37:3 En Israël (Jacob) had Jozef lief boven al zijn zonen, omdat hij hem een zoon des ouderdoms was; en hij maakte hem een pronkgewaad. 4 Toen zijn.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De kerk: gegeven liefde, beloofde trouw - de poorten der hel zullen haar niet overweldigen -
Geldermalsen  (Jezus)”…. gij zult mijn getuigen zijn ……………tot het uiterste der aarde.  “GETUIGE”: Delen wat God heeft gedaan in mijn leven.
Mijn eerste levensbehoefte is…
Deuteronomium 30: 19 Ik neem heden de hemel en de aarde tegen u tot getuigen; het leven en de dood stel ik u voor, de zegen en de vloek; kies dan het.
Verlangen naar licht.
24 augustus 2014 Tollebeek. 'DE TWAALF ARTIKELEN VAN HET ALGEMEEN ONGETWIJFELD CHRISTELIJK GELOOF'... Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd,
‘De weg, de waarheid en het leven’?
HET KARAKTER VAN EEN LEIDER
20 juli 2014 Rotterdam. het voorgaande in Romeinen toen de kinderen (=Jakob en Ezau) nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan.
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
Bodegraven. terugblik: de aard van het opstandingslichaam  korrel zaad > plant  aardse lichamen > hemellichamen  vergankelijk > onvergankelijk.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Ds. Ds : Mw. M.Reinders de Haan
WAT IS NIEUW? 4 jan Zoetermeer.
17 jan Urk. Galaten 3 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in.
Preek Johannes 9:39 God wint, dat kun je zien ..
? ! Gods gerechtigheid... 1.
Welkom In deze dienst worden de liederen op de beamer geprojecteerd,
In het vierde gebod zegt de HERE De zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt ook voor vreemdelingen.
Verslaving.
De wapenrusting van God 5. SCHILD, HELM & ZWAARD.
"het woord der verzoening"
De doop in de Heilige Geest
Een voorbeeld dat navolging verdient
18de vd Tijd door het Jaar B Luisterend naar de lofzang bidden wij tot de handen van Jezus (“Ad manus” v Buxtehude) die de Broden vermenigvuldigden Regina.
2 Romeinen 1:16 Want ik schaam mij niet voor het evangelie; want het is Gods kracht tot behoudenis voor ieder die gelooft, eerst voor de Jood, en ook.
3Toen Hij op de Olijfberg gezeten was, kwamen zijn discipelen alleen tot Hem en zeiden: Zeg ons wanneer zal dat geschieden, en wat is het teken van uw.
 - Inleiding  - Monotheisme  - Twee Naturen  - Als Rechter  - Als Verlosser  - Als Mens, Leraar en Vriend  - Als Idool.
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
In deze dienst zal Ds. Blijdorp voorgaan Na de zegen zingen we Lb. 1 Schriftlezing: Zondag 15 Tekst: Kol. 1: 15 – 20.
GODS WOORD WORDT WAAR BIJ JEZUS. Deel 2: In Christus komt God zelf Deel 1 was: Het Oude Testament laat zien dat Jezus komt.
27/04/2017 Hoe zie ik God? Mijn godsbeeld.
DE KIEZENDE GOD SPREEKT DOOR JEZUS CHRISTUS – WAT EEN ZEKERHEID! - welke zekerheid heb je over je uitverkiezing - 1. Zekerheid in Christus – - niet ‘later.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
4G Geven Gunst Genade Gratie Geven 4G Geven & ontvangen …
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Het nieuwe verbond Koen Minderhoud 22 mei Ps 25:14 (Herziene Statenvertaling) 14 Vertrouwelijk gaat de HEERE om met wie Hem vrezen, Zijn verbond.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 714 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, De leer over de.
“Alles wat jullie gedaan hebben voor een van de onaanzienlijksten van mijn broeders of zusters, dat hebben jullie voor Mij gedaan.” Matteüs 25, 40 Woord.
6 – Kun je steeds opnieuw beginnen?
Transcript van de presentatie:

Mystieke ervaring Een presentatie van Bram Moerland  

Mystieke ervaring De mystieke ervaring is universeel menselijk  

Mystieke ervaringen De mystieke ervaring is universeel menselijk Die kan iedereen als een geschenk van het leven overkomen  

Mystieke ervaring Maar daar zijn wel heel verschillende conclusies aan verbonden  

Die conclusies zijn kenmerkend voor sommige spirituele tradities.  

Een voorbeeld:  

Een gedicht van Jan Luyken (1649-1712)  

Jan Luyken De ziele betracht de nabyheyt Gods   Ick meende oock de Godheyt woonde verre, In eenen troon, hoogh boven maen en sterre, En heften menighmaal myn oogh, Met diep versuchten naer om hoogh; Maer toen ghy u beliefden t’openbaren, Toen sagh ick niets van boven nedervaren; Maer in den grondt van myn gemoet, Daer wiert het lieflyck ende soet Daer quamt ghy uyt der diepten uytwaerts dringen. En, als een bron, myn dortstigh hart bespringen, Soo dat ick u, ô Godt! bevondt, te zyn den grondt van mynen grondt.

Jan Luyken heeft een geloof dat hij beschouwt als de onbetwistbare waarheid over de werkelijkheid.  

Daar past een godsbeeld bij: Jan Luyken heeft een geloof dat hij beschouwt als de onbetwistbare waarheid over de werkelijkheid. Daar past een godsbeeld bij:  

Jan Luyken De ziele betracht de nabyheyt Gods   Ick meende oock de Godheyt woonde verre, In eenen troon, hoogh boven maen en sterre, En heften menighmaal myn oogh, Met diep versuchten naer om hoogh; Maer toen ghy u beliefden t’openbaren, Toen sagh ick niets van boven nedervaren; Maer in den grondt van myn gemoet, Daer wiert het lieflyck ende soet Daer quamt ghy uyt der diepten uytwaerts dringen. En, als een bron, myn dortstigh hart bespringen, Soo dat ick u, ô Godt! bevondt, te zyn den grondt van mynen grondt.

Dat is het traditioneel christelijke godsbeeld  

Dan gebeurt er iets:  

Jan Luyken De ziele betracht de nabyheyt Gods   Ick meende oock de Godheyt woonde verre, In eenen troon, hoogh boven maen en sterre, En heften menighmaal myn oogh, Met diep versuchten naer om hoogh; Maer toen ghy u beliefden t’openbaren, Toen sagh ick niets van boven nedervaren; Maer in den grondt van myn gemoet, Daer wiert het lieflyck ende soet Daer quamt ghy uyt der diepten uytwaerts dringen. En, als een bron, myn dortstigh hart bespringen, Soo dat ick u, ô Godt! bevondt, te zyn den grondt van mynen grondt.

Vervolgens geeft Jan Luyken aan die gebeurtenis een duiding, een duiding die past in zijn geloof:  

Jan Luyken De ziele betracht de nabyheyt Gods   Ick meende oock de Godheyt woonde verre, In eenen troon, hoogh boven maen en sterre, En heften menighmaal myn oogh, Met diep versuchten naer om hoogh; Maer toen ghy u beliefden t’openbaren, Toen sagh ick niets van boven nedervaren; Maer in den grondt van myn gemoet, Daer wiert het lieflyck ende soet Daer quamt ghy uyt der diepten uytwaerts dringen. En, als een bron, myn dortstigh hart bespringen, Soo dat ick u, ô Godt! bevondt, te zyn den grondt van mynen grondt.

Jan Luyken De ziele betracht de nabyheyt Gods   Ick meende oock de Godheyt woonde verre, In eenen troon, hoogh boven maen en sterre, En heften menighmaal myn oogh, Met diep versuchten naer om hoogh; Maer toen ghy u beliefden t’openbaren, Achteraf kent hij zo aan zijn mystieke ervaring een betekenis toe:

Jan Luyken De ziele betracht de nabyheyt Gods   Ick meende oock de Godheyt woonde verre, In eenen troon, hoogh boven maen en sterre, En heften menighmaal myn oogh, Met diep versuchten naer om hoogh; Maer toen ghy u beliefden t’openbaren, Achteraf kent hij aan zijn mystieke ervaring een betekenis toe: Hij duidt het als een godservaring, conform zijn christelijk geloof.

Maar die duiding achteraf is niet de gebeurtenis zelf, en staat daar geheel los van.

Maar die duiding achteraf is niet de gebeurtenis zelf, en staat daar geheel los van. Maar wel lijkt het nu net alsof de mystieke ervaring een bevestiging is van zijn geloof:

Jan Luyken De ziele betracht de nabyheyt Gods   Ick meende oock de Godheyt woonde verre, In eenen troon, hoogh boven maen en sterre, En heften menighmaal myn oogh, Met diep versuchten naer om hoogh; Maer toen ghy u beliefden t’openbaren, Toen sagh ick niets van boven nedervaren; Maer in den grondt van myn gemoet, Daer wiert het lieflyck ende soet Daer quamt ghy uyt der diepten uytwaerts dringen. En, als een bron, myn dortstigh hart bespringen, Soo dat ick u, ô Godt! bevondt, te zyn den grondt van mynen grondt.

Maar die duiding is willekeurig en is niet in de ervaring zelf gegeven

Andere tradities geven weer heel andere duidingen.

Wat is de mystieke ervaring dan wel?

De mystieke ervaring is een universeel menselijke bewustzijnstoestand met heel specifieke kenmerken

De mystieke ervaring is een universeel menselijke bewustzijnstoestand met heel specifieke kenmerken: • ervaring van eenheid met al wat is • ondergedompeld worden in liefde • het besef van een bestemming • zeker weten, ‘dit is het’.

De mystieke ervaring is een universeel menselijke bewustzijnstoestand met heel specifieke kenmerken: • ervaring van eenheid met al wat is • ondergedompeld worden in liefde • zeker weten, ‘dit is het’. Maar bovenal: • onbelemmerde gelukzaligheid

Die onbelemmerde gelukzaligheid schept een schrijnend contrast met de alledaagse werkelijkheid.

Die onbelemmerde gelukzaligheid schept een schrijnend contrast met de alledaagse werkelijkheid. Daar is lijden.

Die onbelemmerde schept een schrijnend contrast met de alledaagse werkelijkheid. Daar is lijden. Hoe daarmee om te gaan, met dat contrast en vooral met het lijden?

De antwoorden zijn kenmerkend voor spirituele tradities.

Advaita vedanta Boeddhisme Christendom/gnostiek

Advaita vedanta

In hindoeisme: “Gij zijt dat”

In hindoeisme: “Gij zijt dat” Maar wat is “dat”?

“Dat” is: Kosmisch bewustzijn, Brahman

“Dat” is: Kosmisch bewustzijn, Brahman = Bewustzijnstoestand van mystieke ervaring

Doel Advaita Vedanta: Moksha

Doel Advaita Vedanta: Moksha = Het verwerven van de permanente gelukzalige bewustzijnstoestand van de mystieke ervaring.

Het middel daartoe…

Middel tot Moksha: Onthechting van de materiële werkelijkheid.

Want: Shankara, een van de grote goeroes van de advaita vedanta: ‘Het bewustzijn is werkelijk, het heelal is onwerkelijk.’

Shankara: De materiële werkelijkheid, het heelal, inclusief het lichaam, bestaat dus niet en is slechts een illusie, “maya”.

Want: Shankara, een van de grote goeroes van de advaita vedanta: ‘Het bewustzijn is werkelijk, het heelal is onwerkelijk.’ De materiële werkelijkheid, het heelal, bestaat dus niet en is slechts een illusie, “maya”. Ook ons lichaam is illusie, maya.

Hoe kan men zich de onbelemmerde, permanente gelukzaligheid van Moksha verwerven?

Hoe kan men zich Moksha verwerven? Door volledige onthechting van alles wat met de materiële werkelijkheid te maken heeft.

Hoe kan men zich Moksha verwerven? Door volledige onthechting van alles wat met de materiële werkelijkheid te maken heeft. Dus ook onthechting van het lichaam en alles wat daarmee te maken heeft:

Shankara: Onthechting is: • het volledig opgeven van alle genoegens van de ogen, de oren en de andere zintuigen • het opgeven van verlangen naar een fysiek lichaam • dus geen seks

Maar lastig is dat wel:

Maar lastig is dat wel. Shankara: ‘Dit alles kan alleen verworven worden door de verdiensten van wel honderd miljard goed geleefde levens.’ En dan alleen nog, ook volgens Shankara: ‘door Gods genade.’

Boeddhisme

Streven boeddhisme: • Verwerven van de staat van verlichting = bewustzjjnstoestand van mystieke ervaring • Bevrijd worden uit rad van wedergeboorte

Streven boeddhisme: Waarom en hoe?

Streven boeddhisme: Waarom en hoe? Vier edele waarheden:

Vier edele waarheden: 1. Het leven is lijden

Vier edele waarheden: 1. Het leven is lijden 2. het lijden heeft een oorzaak

Vier edele waarheden: 1. Het leven is lijden 2. het lijden heeft een oorzaak 3. de oorzaak van het lijden kan gekend worden

Vier edele waarheden: 1. het leven is lijden 2. het lijden heeft een oorzaak 3. de oorzaak van het lijden kan gekend worden 4. daarom kan de mens verlost worden van het lijden

Oorzaak lijden: Gehechtheid aan het ego

Oorzaak lijden: Gehechtheid aan het ego Oplossing: uitdoven van het ego, egoloosheid

Als er geen ‘ik’ meer is: • dan is er geen lijden • dan is er ook geen wedergeboorte meer

Gnostiek en christendom

Gnostiek: Mens heeft twee naturen: • persoonlijke natuur • Christus-natuur (=mystiek bewustzijn)

Gnostiek: Mens heeft twee naturen, • persoonlijke natuur • Christus-natuur (=mystiek bewustzijn) Streven gnostiek: De twee één maken.

Opmerkelijke uitspraaak van Jezus in vergelijking met vedanta en boeddhisme: ‘Zalig zij die hebben geleden’

Opmerkelijke tekst in vergelijking met vedanta en boeddhisme: ‘Zalig zij die hebben geleden’ Nog een opmerkelijke tekst:

Bij het naar buiten gaan zag hij (Jezus) een man die al vanaf zijn geboorte blind was. Zijn leerlingen vroegen hem: ‘Rabbi, waarom is hij blind geboren? Heeft hij dat te wijten aan zijn eigen zonde of aan die van zijn ouders?’

Oude Testament: •Lijden is straf op de zonde. (heeft dus een oorzaak) •God straft tot in het vierde geslacht.

Jezus, in antwoord op de vraag van zijn leerlingen over de blinde jongeman: ‘Niet aan zijn eigen zonde en evenmin aan die van zijn ouders.’

Jezus, in antwoord op de vraag van zijn leerlingen: ‘Niet aan zijn eigen zonde en evenmin aan die van zijn ouders.’ Dat is een revolutionaire en unieke uitspraak.

Jezus, in antwoord op de vraag van zijn leerlingen: ‘Niet aan zijn eigen zonde en evenmin aan die van zijn ouders.’ Dat is een revolutionaire en unieke uitspraak. • Revolutionair ten opzichte van Oude Testament

Jezus, in antwoord op de vraag van zijn leerlingen: ‘Niet aan zijn eigen zonde en evenmin aan die van zijn ouders.’ Dat is een revolutionaire en unieke uitspraak. • Revolutionair ten opzichte van Oude Testament. • Uniek in vergelijking met andere spirituele tradities

Het antwoord van Jezus op de vraag van zijn leerlingen is niet: Een vlucht uit het lijden, het verwervan van een staat van zijn waarin geen lijden (meer) is, maar:

Het antwoord van Jezus op de vraag van zijn leerlingen is niet: Een vlucht uit het lijden, het verwervan van een staat van zijn waarin geen lijden (meer) is, maar: • Jouw pijn is mijn pijn • Jouw lijden is mijn lijden

Jezus: antwoord op lijden is barmhartigheid.

Jezus: antwoord op lijden is barmhartigheid:   ‘Want ik heb honger geleden en gij hebt mij te eten gegeven. Ik heb dorst geleden en gij hebt mij te drinken gegeven. Ik ben een vreemdeling geweest en gij hebt mij gehuisvest, naakt en gij hebt mij gekleed, ziek en gij hebt mij bezocht; ik heb in de gevangenis gezeten en gij zijt tot mij gekomen. (...) Voorwaar, ik zeg u, in zoverre gij dit aan één van deze minste broeders hebt gedaan, hebt gij het mij gedaan.’

Conclusie: Advaita vedanta en boeddhisme willen alleen de gelukzaligheid van het mystieke bewustzijn.

Conclusie: Advaita vedanta en boeddhisme willen alleen de gelukzaligheid van het mystieke bewustzijn. • Advaita vedanta ontkent daartoe materiële werkelijkheid

Conclusie: Advaita vedanta en boeddhisme willen alleen de gelukzaligheid van de mystieke ervaring. • Advaita vedanta ontkent daartoe materiële werkelijkheid • Boeddhisme ontkent daartoe het zelf als werkelijk bestaand

Conclusie: Advaita vedanta en boeddhisme willen alleen de gelukzaligheid van de mystieke ervaring. • Advaita vedanta ontkent materiële werkelijkheid • Boeddhisme ontkent het zelf als bestaand • Christendom en gnostiek: de twee één maken.

Christendom en gnostiek: de twee één maken. Mijn keuze.