Ja, zeker vandaag!
Kinderkoppie,
Over de breinontwikkeling van het jonge kind. Hoe de rijke leeromgeving bijdraagt aan de ontwikkeling van het kinderbrein! Over de breinontwikkeling van het jonge kind.
Bronnen
'het is bewezen dat kennis over het brein bij kinderen zelf, hen kan helpen bij het leren om zichzelf te ontwikkelen!'
Mini- seminar Breinwetenschap Plasticiteit en synapsen Leergebieden Jongens en meisjes Aanleg- en tempoverschillen De verrijkte leeromgeving
Breinwetenschap Anatomie Frenologie NeuroPlasticiteit fMRI scan
Plasticiteit en synapsen Neuronen kunnen niks. Pas als ze verbindingen aangaan, gaat er iets 'werken' Synapsen zijn als 'bliksemschichten'. Hoe meer hoe beter.
Synapsen door leer-ervaringen Noodzakelijke volgorde Van binnen naar buiten Gevoelige periodes Frontale cortex tot 23 jaar Afbraak na 25 jaar Levenslang ontwikkelen...
Ieder mens krijgt een brein op maat Ieder mens krijgt een brein op maat. Het resultaat van voortdurende aanpassingen van het kinderbrein op wat het meemaakt, ervaart. Noordpool, New York of Sahara: het brein kan alle kanten op. Wat nodig blijkt, wordt beter door meer synapsen. Dat proces heet 'groeien en snoeien'
Als je bij een pasgeboren poesje de ogen afplakt en weken later er weer afhaalt, dan is dat poesje blind. Voor altijd.
Nature- nurture Offehhhh, geen van beiden! Genetische aanleg bepaalt veel, maar Zonder goede omgeving wordt het brein niet of maar ten dele ontwikkelt De vrije wil, zelfgekozen gedrag is beperkt
Van 0 tot 6 Stormachtige ontwikkeling, wereld wordt steeds groter Staan voor alles open Bewustzijn ontstaat Geheugenfunctie Patroonherkenning
Leergebied Motoriek
Aandacht de kunst van zelfregulering Oriëntatie Focus en selectie Tijdsduur
Zintuigen de kunst van het waarnemen Zeer vroege functie Schotelantenne Communicatie Vroegsignalering
Emotie de kunst van het het markeren van ervaringen Hormonen markeren fijne en nare ervaringen, om adequaat gedrag te kunnen aanwenden. Angst is gif, liefde is tegengif. Emotie de kunst van het het markeren van ervaringen
Taal en spraak Zeer vroege functie Drive van binnenuit Tweetaligheid Voorlezen Tandje bijzetten
Jongens en meisjes Er zijn verschillen en ze nemen toe met de leeftijd Brein, hormonen, omgeving en leerervaringen Jongens en meisjes leren verschillend
Taal en ruimtelijk inzicht. Inderdaad!
Waakvlamstand
Gevoelige periodes in de vroegschoolse leeftijd Primaire zelfcontrole Ik en de ander Heel veel leren Veel verschillen dingen leren Probleem herkenning Patroon herkenning
Primaire zelfcontrole Wachten Uitstellen behoefte Aandacht richten en vasthouden Besef van tijd Besef van verhoudingen
Aanleg- en tempo verschillen Ieder brein ontwikkelt zich in een eigen tempo. 'ook een traag groeiende boom kan de hoogste worden' Een stoornis kan een tempoverschil zijn Uitdagen, prikkelen, nooit opgeven
Echt grote problemen Slechte conditie in moederbuik Ondervoeding Onderstimulering Mishandeling
De verrijkte leeromgeving Gevarieerd aanbod Leren denken SSIM Liefde Volhouden