Zonder werkelijk WELKOM geen rendement
Door welke kleur bril kijkt u naar pubers?
Ik word ik, in het aangezicht van de ander (Emanuel Levinas)
Feedback + Persoons- gericht (Karakter) Taak- gericht (Gedrag) Groe i Groei
Feedback kan zijn als een zachte regen; iemands groei bevorderen, zonder zijn wortels te ondergraven
‘De kinderen zijn tegenwoordig erg op luxe ingesteld. Ze hebben slechte manieren, minachten het gezag, ze hebben geen gezag voor ouders en praten graag met elkaar in de lesruimte. Ze staan niet meer op als ouderen binnen komen. Ze spreken hun ouders tegen, kwebbelen in gezelschap, schrokken aan tafel de lekkernijen naar binnen, en tiranniseren hun leraren.’
Socrates Socrates (470 tot 399 voor chr.)
☺ De oude Grieken, evenals onze ouders en grootouders, zeiden al dat er van deze jeugd niks terecht zou komen ☺ Negatieve gedachten over de jeugd is dus al van alle tijden
Het puberende brein ( onderzoek door o.a. Evelien Crone & Jelle Jolles )
Hersendeel voor FOUT minder actief Hersendeel voor GOED erg actief Beloningsgebied super gevoelig goedkeurig vrienden, ouders andere rol Pubers verkennen grenzen, volwassenen moeten ze aangeven en bewaken, begint thuis Ouders, docenten e.d. zijn rolpatroon Stop met afleren ga aanleren Wisselen van regels verwarrend (vaak in eerste hangen) Later slapen door latere melatonine productie 8 à 9 uur nodig dus vaak moe weekend bijtanken (geen luiheid)
Daar waar je energie in stopt wordt groter! Straffen van dichtbij en belonen op afstand
De kracht van geboden
Hersenen ontwikkeling niet overal even snel. Emotionele kicks sneller, Remmen/temmen later GO/NOGO minder/geen rem pubers Emotioneel centrum hersenen continu actief rijping controle af en toe risico impulsief Gevoel lange termijn later ontwikkeld Rationeel weten ze wat is gevaarlijk, maar voelen ‘t niet Pubers meer behoefte aan spanning Geef korte uitleg over risico (Stelen is verboden alleen consequenties noemen rest komt niet binnen)
Uitblinken in sport, muziek, vindingrijkheid, creatief (Geen gebruiksaanwijzing gebruiken. Mozart al jong gecomponeerd mooiste/beste ) MI (Gardner) erg goed Peergroep steeds belangrijker dan ouders (Hyves, sms, msn) niet per definitie acceptatie gezag Tot 10 jaar nog veel met ouders beloning, vermijden straf Vanaf 14 jaar ouders en vrienden en vanaf 16 jaar meer vrienden give and take! Eerlijk/oprechtheid/echtheid steeds belangrijker
Zonder werkelijk afscheid te nemen moet je je afvragen wat het contact waard is geweest?
Jij bent zo wijs dat zegt een kind Jij bent zo grijs dat zegt een kind Jij bent getrouwd dat zegt een kind Jij bent al oud dat zegt een kind
Dan denk je ja een rimpel meer ik word al echt een ouwe heer maar voor je denkt hoe moet het nou pakt ze je hand en lacht naar jou....
De glimlach van een kind doet je beseffen dat je leeft De glimlach van een kind dat nog een leven voor zich heeft Dat leven is de moeite waard met soms wel wat verdriet maar met liefde, geluk, en plezier in t verschiet
De glimlach van een kind dat met een trein speelt of een pop Z’n glimlach maakt je blij daar kan geen feest meer tegen op Wat geeft het of je ouder word dat maakt toch niets meer uit Want je voelt je gelukkig al heb je geen duit
De glimlach van een kind doet je beseffen dat je leeft De glimlach van een kind dat nog een leven voor zich heeft Dat leven is de moeite waard met soms wel wat verdriet maar met liefde, geluk, en plezier in ‘t verschiet La la la la la la……………..