Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marokkaanse jongens; Invloed van Cultuur
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
intensiteit,uitingsvormen en gevolgen
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Jongeren met visuele beperking: persoonlijk netwerk en welbevinden
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Opvoeden in de puberteit
Antilliaanse/Curaçaose eenoudergezinnen
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Allochtonen in het hoger onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
Kans of complicatie? Het reformatorisch onderwijs en maatschappelijke ontwikkelingen op het terrein van opvoeding en zorg Ridderkerk 2 oktober 2009.
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Workshop Relationele en seksuele vorming
Acculturatieproblemen
Gemiste kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS Mieke Van Houtte Universiteit Gent Vakgroep Sociologie.
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Door de snelle economische groei die vooral in de jaren zestig tot structurele tekorten op de arbeidsmarkt leidde, zochten veel Nederlandse bedrijven buitenlandse.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Delinquent gedrag bij Vlaamse jongeren.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Dossier Empowerment.
Jeugd en stad Een jeugdcriminologische benadering.
Voortijdig schoolverlaten
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Kinderarbeid en het recht op onderwijs in de wereld
Moderne zorg. Successen tot nu toe… Meer kennis pathophysiologie Meer mogelijkheden therapie Dat betekent dat meer kinderen: Langer leven Opgroeien.
Solidariteit tussen de verschillende leeftijden… 29/04/2015.
Administrateur-generaal
Aandacht voor sociale steun en vroegdetectie
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie Geen tucht en discipline, maar oudertraining en therapie Door Leonieke Boendermaker en Deniz Ince.
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Kinderen in de schoolleeftijd  worden kritisch naar hun ouders  kunnen steeds beter beargumenteren  willen op een gegeven moment niet meer in het openbaar.
(Ped)agogiek Werkcollege 5
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien in de stad les 3
Kind en omgeving Het individu in de context
SADAN-opdracht, gemaakt door Fien Degroote
(Ped)agogiek Werkcollege 5 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
B ELANG VAN OUDERS EN VRIENDSCHAPSRELATIES. I NHOUD Onderzoeksproject VMBO- scholen Deelstudie 1 Deelstudie 2 Deelstudie 3 Deelstudie 4 Besluit.
Eldering hfdst. 3.3 Het cultureel ecologisch raamwerk
Radicaal, orthodox of extremist?
Marokkaanse Nederlanders Hun positie in 10 onderwerpen Achterstand en vooruitgang Hoe de integratie te bevorderen?
Problemen in het onderwijs Leraren zijn niet gekwalificeerd en klassen zijn erg groot. Hoewel het onderwijs gratis is, zijn de bijkomende kosten hoog.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
Seksualiteit en voortplanting Al meer dan jaar op deze planeet dankzij de voortplanting.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Interculturele klassen, ouders en buurten
Jeugdcriminaliteit migranten in Nederland en Europa
De oorsprong v.h. huwelijk 1: Noodzaak v.h. onderwijs
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Rugendo vzw is een jonge Molse organisatie die projecten financiert op Idjwi, een eiland in het KIVU-meer in Oost-Congo.
Waarom worden mensen crimineel?
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Presentatie: Gender en seksualisering
TOELEIDEN ALLOCHTONE SENIOREN
Zindelijkheid in de kleuterschool
Lectoraat Verslavingskunde
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Transcript van de presentatie:

  Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven Marginalisering= verwijst naar een proces van afnemende participatie in maatschappelijke instituties, hetgeen vaak gepaard gaat met een vermindering in maatschappelijke weerbaarheid en zelfvertrouwen

  1)verschillen in marginalisering tussen allochtone en autochtone jongeren

Slechte schoolresultaten Leerlingen uit Italië, Spanje, Portugal, Griekenlandgemiddeld niveau Leerlingen van marokko of turkijeleerachterstand watervalsysteem

Delinquentie, zwerven en weglopen Allochtonen vaker in aanraking met politie(vooral marokkanen) Hoewel turken en marokkanen zelfde resultaten hebben op school, turken lager criminalitietscijfergrotere sociale cohesie binnen de Turkse gemeenschappen Algerije, Marokko en Tunesië(Maghrebijnse)hoogste criminalitietscijfers in blegie en frankrijk

Enkele verklaringen strain theory (killias) druk als gevolg van ongelijke kansen in schoolsysteem/arbeidsmarkt meer criminaliteit sociale–controletheorie (Hirschi) kwaliteit van de interactie binnen het gezin :belangrijkste voorspeller van delinquentie Ouders en kinderen nemen in verschillende mate deel aan de nieuwe maatschappij acculturatieve stress en culutuurconflicten meer marginalisering

2)Risicofactoren in immigrantengezinnen Algemene risicofactoren in gezinnen Globaal:kleine/grote gezinnen gezinnen met een autoritatieve / autoritaire/ permissieve opvoedingsstijl positieve/negatieve attitude t.o.v. van kinderen

Afwezigheid ouder en deviantie/delinquentie van jongeren3 clusters van factoren die marginalisering kunnen voorspellen 1)competentie van de moeder 2)interactie vader met moeder en andere gezinsleden 3)controle vanuit het gezin

Familiestructuur van mediterrane landen patrilineaire extended family(3 generaties gootouder, ouder kind)voor de urbanisatie en industrialisatie . Malewska–Peyre famille patriarchale(grotere zelfstandigheid van kerngezinnen) famille paternelle(vader is gezindshoofd) kerngezin in mediterrane landen  netwerk van familie en dorpsrelaties = Kagitçibasi (1996) spreekt in emotionele interdependentie tussen gezin en wijdere familienetwerk

Gezinnen na immigratie in een toestand van disharmonie Accommodatieprocesverschillen: Traditionele rollenpatroon wordt hersteld Gezin conformeert in het openbaar aan traditioneel rollenpatroon(transitioneel gezinstype) Egalitaire relatie tss man en vrouw

3)Acculturatie als bron van conflicten Cultuurverandering=acculturatie Ongelijke participatie in samenleving grote verschillen in acculturatieniveau tussen immigrantenouders en hun kinderen vooral tijdens adolescentie Standaardbiografie maar gaat in strijd wat jongeren willenze willen meer autonomie

4)Enkele concluderende opmerkingen Allochtone jongeren groter risico op marginalisering dan autochtone Na immigratiefamilie in disharmonienieuwe manier van samenleven vinden+ andere cultuur marginalisering risicofactoren als protectieve(sociaal netwerksteun) zelfde werking als bij allochtone en autochtone?

onderwijs Ambivalente gevoelens bij de ouders als ze merken dat hun kinderen het minder doen op school dan zij Jongens: naar lessen gaanniet op straat zwerven en zo geen slechte vrienden maken Meisjes: tegengaan van vervroegde ontmaagding(voor het huwelijk) Als ze onderwijs mogen volgen en uitstel huwelijkgedragsregels toepassen van ongehuwde meisjes

Make–up en uitgaan met vrienden Traditionele islamitische cultuurverboden voor vrouwen om hun schoonheid aan onbekende mannen te laten zien Opmaken NA het huwelijk Toch opmaken en weg gaanteken van losse zeden Eer van familie in gevaar+ prikkelen van seksuele gevoelens vader Turkse meisjes’ogen in hun rug’

Gearrangeerde huwelijken Huwelijk=einde kindertijd, begin leven van verantwoordelijke volwassene De sociale status,prestige van de familie in de gemeenschap, gedrag en de reputatie van de beoogde huwelijkspartners belangrijkste criteria bij dit keuzeproces Huwelijkenige manier om een verblijfsvergunning te bemachtigen en te immigreren Beschermt ook de familie eermeisjes niet meer bewaken van maagdelijkheid En jongensvoorkomen van delinquent gedrag