Kijken, kijken, maar hoe en waartoe? Kunstzone juli/augustus 2012

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beeldaspecten.
Advertisements

Doe meer met … Language Learning Histories Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie/Alfasteunpunt.
1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
Kunstproject groep 8.
Ordening, samenstelling van onderdelen in een groter geheel
Beeld van Mandy Havers Famine (hongersnood)
Maarten Steenhagen KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 4 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN FORMALISME Maarten Steenhagen
Abstracte kunst & Onderwijs anders leren kijken - anders leren denken
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
De kleurenleer Primaire kleuren Secundaire kleuren
Werkervaring bij … Beschrijf hier je werkervaringen. Op vakantie naar… Beschrijf hier je vakantie/reiservaringen. Hobby’s / Favorieten Beschrijf hier je.
Kunst Gemaakt door mila.
Beeldende aspecten Vorm
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Vorm en Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
KUNSTFILOSOFIE COLLEGE 1 EEN FILOSOFISCHE BENADERING VAN DE KUNSTEN
Historisch redeneren en denken vakdidactiek 21-3
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Je Creatief Quotiënt verhogen ‘creatieve ontwikkeling van talent’
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Opdracht ‘Rembrandt’ menu.
Thema: mijn schaduw verrast me
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Ruimtevaartquiz De Maan De.
KUNST Er zijn heel veel soorten kunst,
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
4th BELGIAN GEOGRAPHY DAYS Geography in a changing World Leren denken met aardrijkskunde: Toepasbaarheid in de lespraktijk.
Wat is er te zien? Kunst van de vroege middeleeuwen tot begin twintigste eeuw Grote kunstenaars zoals Bosch, Bruegel, Rubens, Rembrandt, Kandinsky etc.
oefenuurtje begrippen H3 V3: compositie licht kleur
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Meubelstijlen in de 19de en 20ste eeuw
Les 39: De beeldende kunsten
Kunst - verschillen in schilderkunst (voorstelling) - opdracht:
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Door: Gerard Rozing (CvTE)
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Transformatie verteld een verhaal Kunst Beeldend Derde periode.
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Opdracht 1a SHARON STAHL MM1B MODEVORMING, MODEGESCHIEDENIS.
Begrippen klas 2 Kleur Compositie Licht Perspectief, ruimte Vorm
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
² INHOUD = idee VORM = zintuiglijke waarneembaarheid van de idee.
Beeldaspecten: Vorm Hoe is de vorm weergegeven?. Figuratief = een duidelijk voorstelling is aanwezig. Je kan goed herkennen wat er is afgebeeld. Er is.
Vorm.
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
Presentatie Licht – Kleur – Vorm
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Kleur….
Paspoort griekse goden
Compositie = de manier hoe “iets” in beeld geplaatst is
KLEUR.
Kunstwerken.
Serious Playground a teachers tool to teach art Inleiding/ introductie
Beeldaspecten Opdracht Kunstkubus.
Begrippenlijst: Kleur
Arme(n van) Venus van Milo
Michelle Langhout klas mm1a
Alles wat je moet weten over kleur!
Toetsing Vakdidactiek 2.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Kunst kijken.
Compositie.
Muzische vorming.
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Vorm Hoe is de vorm weergegeven?
Transcript van de presentatie:

Kijken, kijken, maar hoe en waartoe? Kunstzone juli/augustus 2012

Kwestie: Relatie kunstbeschouwing en kunstgeschiedenis Het probleem van analysemodellen en begrippenlijsten

Doel. 1. zinvol leren kijken (relatie met eindtermen) 2 Doel? 1. zinvol leren kijken (relatie met eindtermen) 2.handvatten geven

Begrip ‘kunstbeschouwing’

(náást kunstgeschiedenis) Lichtwark Bauhaus Onderwijs (vroeger en nu) Ad de Visser: Hardop Kijken Beschouwings- en Analysemodellen

Analysemodellen (zie voorbeeld in bijlage) Begrippenlijsten (zie op volgende slides voorbeelden van definiëring van begrippen

compositie (begrippenlijst cve voor kua) Dit is de ordening/plaatsing/groepering van de verschillende vormen op een vlak (evenwichtig, symmetrisch, asymmetrisch, dynamisch) of de plaatsing van driedimensionale vormen binnen een installatie.

ILO-UvA: BEGRIPPEN VOOR KUNST ANALYSE - versie 2 ILO-UvA: BEGRIPPEN VOOR KUNST ANALYSE - versie 2.0 (aansluitend op cve richtlijn) compositie Compositiegrondvorm Horizontaal / verticaal / diagonaal / driehoek / overall Dynamiek Statisch / dynamisch Symmetrie Symmetrisch / asymmetrisch Ritme Herhaling

kleur (begrippen cve) Denk daarbij aan kleursoort (rood, geel, groen etc.), helderheid, verzadiging, kleurencirkel (bijvoorbeeld die van Johannes Itten, docent aan het Bauhaus), kleurcontrasten, kleursymboliek, verschillende soorten van kleurmenging etc.

Kleur (Ilo Uva) Kleursoort Primair / secundair / tertiair Kleurverzadiging Zuiver / onzuiver Kleurintensiteit Licht / donker Kleurcontrast Licht‐donker / koud‐warm / complementair

VORM (Ilo Uva) Vorm Hoekig / rond / vierkant / kegel / ‐ tweedimensionaal / driedimensionaal Vormsoort Geometrisch / organisch ‐ open / gesloten

vorm (begrippen cve) Denk daarbij aan tweedimensionale (vlak, plat) en driedimensionale vormen (ruimtelijk, plastisch), abstracte of figuratieve vormen, schematische, gestileerde, organische, geometrische vormen (zoals Mondriaan gebruikte) etc.

Toepassing mogelijk? Zie volgende voorbeelden

Reflecteren op kunst: Kunstbeschouwing in relatie tot kunstgeschiedenis! betekent: -begrippen historisch gebruiken; -kunstgeschiedenis motor van de vragen die opgeroepen (moeten) worden: de juiste (relevante)vragen (leren)stellen

Kunstgeschiedenis/kunst (algemeen): -kunstbeschouwing (didactisch) gebruiken bij uitleg/bespreking = Relatie Inhoud, vorm en functie bespreken aan de hand van een concreet voorbeeld -Leerlingen léren de juiste vragen te stellen (handvatten geven)

Voorbeelden: bespreken van: opbouw proces Rafael Voorbeelden: bespreken van: opbouw proces Rafael ? (opdracht- verhaal-wat daarvan laten zien (Maria als tedere mooie moeder)-hoe in beeld gebracht (vormgeving in relatie to (mimetische) kunstopvatting: hoe natuurgetrouwheid, levensechtheid gecombineerd met harmonie (compositie) – gebruik van voorstudies voor compositie Hoe leerlingen daarover bevragen? (in plaats van gangbare analyseschema)

Conclusie: Compositie (in 15de/16de eeuw) = geschikte samenvoeging van elementen zoals figuren en achtergronden,tot een aannemelijk geheel. (= levendig/natuurgetrouw/ geloofwaardig en harmonisch)

Compositie volgens Alberti 15de eeuw (zie bijlage citaten)

Didactisch: problematiseren Vraag: Welk probleem moest in Renaissance opgelost door schilders? Verbinden van levendigheid/levensechtheid met helderheid/harmonie Hoe zichtbaar in voorbeelden?

Verschil Renaissance en Middeleeuwen?

Geen natuurgetrouwheid. Heldere, overzichtelijke compositie.

Noodzakelijke kennis voor docent Noodzakelijke kennis voor docent? Basale kennis kunsthistorische periodes Inhoud (algemeen) in periodes functie kunst in periodes Kunstopvattingen in periodes (vormgeving in relatie tot kunstopvatting bespreken!)

Kunstopvattingen pragmatisch, mimetisch, expressief, objectief (kunst = kunst), conceptueel gebaseerd op volgende schema: dominante relatie van een van de factoren met het kunstwerk kunstenaar (expressieve kunstopvatting) (conceptueel) concept kunst universum/natuur (mimetische) publiek (pragmatische kunstopvatting) bron: Van Uitert (1978)

Nieuw:William Hogarth: The Analysis of Beauty (18de eeuw) idee: driehoek en variatie appelleren aan instinctief gevoel van schoonheid bij beschouwer

Kunstopvatting Matisse (compositie) (zie citaten bijlage)

Rosy-Fingered Dawn at Louse Point 1955 Ik wilde weer contact met de natuur. Niet om natuurtaferelen te schilderen, maar om een gevoel te krijgen van dat licht, dat me met name hier heel erg aantrok. Ik was altijd al erg geïnteresseerd in water.

Postmodernisme: compositie bij David Salle? (zie bijlage)

Boltanski (Postmodernisme; conceptuele kunstopvatting): hoe te bespreken/beschouwen?

Elsworth Kelly: objectieve kunstopvatting (kleur en vorm verwijzen alleen naar zichzelf)

Bronnen: Gombrich : Eeuwige schoonheid, Gaade Uitg Bronnen: Gombrich : Eeuwige schoonheid, Gaade Uitg.Houten, laatste druk Havekes, H. (2004). Actief Historisch Denken. Werkvormen die leerlingen motiveren. Geraadpleegd op datum via http://www.kerknet.be/vic.onderwijs.mb/SO/Vakdocs/Geschiedenis/3aActief_Historisch_Denken_-_Hermes_-_Definitief_01.   Expertisecentrum-kunsttheorie (2012). Geraadpleegd op datum via http://www.Expertisecentrum-kunsttheorie.nl/   Konijn,F. (1980). De relatie tussen kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing. Examenproblematiek    

Koopman, H.(1980). Filosofie van de kunst voor de lerarenopleiding: De klassieke interpretatie, Modernisme en Postmoderne interpretatie(deel 1-3). In: Reader HKU. Heemstede: Uitgegeven in eigen beheer   Rheeden, van H. (1994) Met het oog op …compositieschema’s. In: Maandblad voor de beeldende vakken, 5   Stumpel, J & Kieft, G (1989) De veelzijdige driehoek. In: Kunstschrift, 1989, 4   Uitert, E. van. (1978) Kunstbeschouwing in- en uitwendig. In: Reader IVLOS Lerarenopleiding E3.1(2004)   Witteveen,J. (1994). Enkele gedachten over kunstbeschouwing in het voortgezet onderwijs. Enschede: SLO.  

Akker, van den Paul (2010), Looking for lines Akker, van den Paul (2010), Looking for lines. Theorie on the essence of Art and the Problem of Mannerism, Amsterdam University Press Akker, van den Paul (1991), Sporen van vaardigheid. De ontwerpmethode voor de figuurhouding in de Italiaanse tekenkunst van de renaissance. Uniepers Abkoude.