Agile Development Methodologie Scrum Agile Development Methodologie (± iterair) (± software) (multi-disciplinair team)
Men neme Glad oppervlak (bij voorkeur whiteboard) Whiteboard marker(s) voor lay-out Tape of een hele lange lineaal Permanent marker(s) voor leesbaarheid Post-its: normale grootte maar liefst ook kleine Multi-disciplinair team Ruimte voor dagelijks ongestoord overleg
Iterair + lineair = Scrum
Product backlog Alle taken die gedaan moeten worden om vanaf 0 tot een eindproduct te komen. Elke taak is 1 werkdag lang. Bijvoorbeeld Concept art troon 3D model rioolbuis Texture troon Of Plan van aanpak schrijven Schets welkomspagina website Bestelformulier voor DVD in PHP programmeren
Product backlog af?
Sprint + backlog Verdeel de tijd tussen het begin en de oplevering van het product in sprints Sprint duur kan variëren van 2 tot 6 weken maar zal gedurende het project (waarschijnlijk) niet veranderen Hoe langer de periode, des te groter de sprints Bijvoorbeeld 2 maanden tot deadline 4 sprints van ± 2 weken Of 1 jaar tot deadline 8 sprints van ± 6 weken
Sprint backlog Pak uit de Product Backlog de taken die je schat in de sprint te kunnen doen (1 taak per dag per persoon x hoeveel werkdagen per week x hoeveel weken in je sprint = ± aantal taken) Elke taak (1 werkdag groot, zo niet: aangegeven) duidelijk op 1 post-it Gebruik dikke stiften zodat je het vanaf je werkplek kunt lezen Verander de Sprint backlog niet Maar je kan wel rekening houden met het uitlopen van taken e.d. voor de volgende sprint Tip: maak een kolom “ongepland” op je scrumbord voor onvoorziene taken
Sprint backlog af?
Sprint “One daily Scrum a day keep docta away” -Confucius
Slecht voorbeeld
Goed voorbeeld
Variant (met dank aan Grendel Games)
Slecht voorbeeld Niet te veel categorieën Niet vergeten je post-its te verplaatsen Ophangen is handiger
Goed voorbeeld
Matig voorbeeld
Scrum = iterair+lineair voor software Maken: Product backlog Sprint backlog Doen: Sprints Daily Scrum Hebben: Whiteboard + post-its Multi-disciplinair team