Hitler aan de macht Paragraaf 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duitsland in het interbellum
Advertisements

Maatregelen Verbod op lichamelijk geweld tegen Joden.
Op weg naar oorlog.
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
De eeuw van de Holocaust
Hoofdstuk 3.
Anne frank Anne Frank die is geboren in 1921
Wereldoorlogen Twee wereldoorlogen en het ontstaan van de totalitaire regimes Les 38 – Het Interbellum.
IJzeren gordijn gaat open
Paragraaf 2.3 Arbeidersparadijs.
Hoofdstuk 5.
Historisch overzicht Hoofdstuk 4
Nederland tijdens de bezetting
Interbellum en Vrede van Versailles.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Par. 3.3 Jodenvervolging.
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 40 – Terreur en Rassenpolitiek.
Nazi Duitsland 3.5, Oorlog.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
WO II.
Historisch overzicht hoofdstuk 4 WO II
Hitler komt aan de macht
Paragraaf 5.1: van vriend naar vijand.
Hoofdstuk 2 W.O II.
Agressieve politiek van Hitler.
Polenaktion In oktober 1938 sturen de Duitsers Poolse Joden uit Duitsland. De Polen willen er slechts 3000 opnemen. Er blijven Joden in niemandsland.
Anne Frank was een joods meisje uit de 2e wereldoorlog.
Hoofdstuk 3 De Romeinen.
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1.
Opkomst van het nationaal-socialisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Nazi Propaganda.
Kristallnacht 1938.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Vera & Michelle Hitler kwam aan de macht Hitler kwam aan de macht Volgens hem was er maar een ras dat goed was ( blond haar en blauwe ogen) Volgens hem.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
 manier waarop kunstwerken werden gemaakt, veranderde  aardewerk meubels tapijten muziekinstrumenten op grote schaal in fabrieken gemaakt.
Hoofdstuk II: De Tweede Wereldoorlog Par 1: Oorzaken
Paragraaf 3.4 Historisch Overzicht
De eeuw van de Holocaust
Herinneringskamp Westerbork
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
Paragraaf 1.3 De Hervorming.
Hoofdstuk 3: De Tweede Wereldoorlog Par 1A: Oorlog in Europa
PARAGRAAF 3.4 HISTORISCH OVERZICHT Nazi Duitsland.
Op weg naar oorlog.
Tijd van wereldoorlogen,
Hoe Duitsland Europa probeerde over te nemen
Belangrijke kenmerken
Hoofdstuk 4 Paragraaf 1. Agressieve politiek van Hitler Hitler aan de macht in 1933 Er was veel armoede dus; Hitler beloofde een einde te maken aan het.
Poort ‘Arbeit macht frei’ gestolen (nrc.nl 3 november 2014)
1935: Rassenwetten van Neurenberg
"We regard the agreements signed last night as symbolic of the desire of our two peoples never to go to war with one another again.“ (Chamberlain, over.
9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk II
De Twee wereldoorlogen Tijd voor de oorlogen Vijf grote landen uit Europa hebben veel macht over de wereld: Engeland Frankrijk Rusland Duitsland.
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
De Tweede wereldoorlog Deel III
De Tweede wereldoorlog Deel I
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Thema 10 Europa.
Het interbellum Op weg naar oorlog
DE TWEEDE WERELDOORLOG HOOFDSTUK 4
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldoorlogen Kenmerk 41 Racisme en discriminatie die leidden tot genocide, in het bijzonder op de Joden Les 1 – Terreur en Rassenpolitiek.
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Transcript van de presentatie:

Hitler aan de macht Paragraaf 2

Hitler aan de macht Duitsland wordt een totalitaire staat: Het volk wordt gecontroleerd. Kritiek hebben was verboden. Joseph Goebbels: minister van propaganda. Via film, tv, radio en krant: nazi ideeën verspreiden. Tegenstanders werden naar strafkampen gestuurd.

De Duitsers controleerde: Jeugd moest lid worden van jeugd nazi-organisaties. Hitlerjugend en Bund Deutscher Mädel. Scholen moesten goed over nazi’s lesgeven

Meer controle: Kunstenaars mochten alleen werken als ze lid waren van de Rijkscultuurkamer. Kunst moest namelijk in dienst staan van de nazi’s. Onderwerpen moest over nazi-leven gaan, of gezin, natuur. Alle andere kunst werd verboden/verbrand.

Goede kunst

Slechte kunst:

Verdere controle Vakbonden werden verboden. Daarvoor kwam: Deutsche Arbeitsfront. Was nadelig voor arbeiders. Hard werken aan overheidsprojecten:

Adolf Hitler voerde veel verbeteringen uit in duitsland. Hij liet autowegen aanleggen en fabrieken bouwen Elke duitser moest volgens hem een auto rijden kunnen en aan de hele wereld laten zien dat zij een beter volk waren.

Rassenleer: Er is altijd Jodenhaat (antisemitisme) geweest. Ze kregen altijd en overal in Europa de schuld van. Vanaf 1933: boekverbrandingen van joodse boeken. Dat was het begin van haat tegen joden. Rassenleer: er zijn hoge en lage rassen. Arische ras stond bovenaan, onderaan stonden joden, gehandicapten, zigeuners, homosexuelen.

. 1935: Neurenberger-wetten Huwelijken tussen joden en burgers van Duits bloed werden verboden. Joden mochten geen Duitsers in dienst hebben. Een wet bepaalde dat koppels die wilden trouwen een medisch onderzoek moesten ondergaan om te zien of ze genetisch geschikte kinderen konden voortbrengen. Joden vielen voortaan buiten de grondwet.

1938 Kristallnacht Joodse mensen werden aangevallen en vermoord. Synagogen vernield en in brand gestoken. Reden: een joodse jongen had in Parijs een Duitse medewerker van de ambassade vermoord.

Vanaf toen:

Op weg naar oorlog: Hitler wilde snel oorlog: 1933 aan de macht: gelijk een leger, dienstplicht, oorlogsindustrie en snelwegen. Werkeloosheid was opgelost en Duitsland werd weer een sterk land. Maar Hitler had een plan: alle Duitssprekende mensen in 1 land samen!

1 groot rijk: 1936: Rijnland wordt weer ingenomen door Duitsland ( =grens met Frankrijk) 1938: Oostenrijk wordt bij Duitsland gevoegd: Anschluss. Engeland en Frankrijk waren natuurlijk boos, maar konden niets doen. Ze hadden geen leger om Hitler tegen te houden. En ze wilden geen nieuwe oorlog.

1938 Hitler wil een stuk van Tsjechoslowakije. :Sudetenland. Eng en Fr gaan met Tsjechoslowakije praten. = Conferentie van München. Aanwezig: leiders van Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië. Stalin was niet uitgenodigd. Hij voelde zich buiten- gesloten.

Uitslag: Niemand wil oorlog, dus Hitler mocht Sudetenland hebben. (maar neemt uiteindelijk geheel Tsjechië)

1939 Hitler valt Polen binnen op 1 sept. Dit gaat Engeland en Frankrijk te ver. Ze verklaren Hitler de oorlog.

einde