Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming
Advertisements

MEDIA binnen bereik Galbertus Geert Weymeis – JCI Damme io
In opdracht van … De provinciaalse Sportdienst Brugge Regio West-Vlaanderen.
Op zoek naar een ondernemingsmodel dat werkt
Carrière met God Welkom op deze training voor groepsleiders.
Marktonderzoek Danneels
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Dienst Ondersteuningsplan Oost-Vlaanderen VOORSTELLING VAN DE WERKING.
Inleiding. Inleiding Geschiedenis Verlichting + technologische ontwikkelingen bourgeoisie  alternatieve journalistiek.
Stellingen en aanbevelingen in relatie met de praktijk Mr. S. Alfaisi, MA, 8 februari 2013 National Competitiveness Forum Suriname februari, 2013.
De beleidsronde: een verkenningsronde van kabinet vs. lokale erfgoedactoren Erfgoedcel TERF.
Van social media naar social CRM Social media audit Strategie Implementatie Plan.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
Presentatie nieuwe media
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Platform Duurzame Digitale Toegankelijkheid Vlaanderen Bart De Nil (FARO) Rony Vissers (PACKED) 16 november 2011 | Archipel eindevent.
Tim Versluijs Leerdoelen.
Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing VZW Waarom streekproducten op de kaart zetten? Jo Van Caenegem 22 oktober 2007 Sint-Genesius-Rode.
Pers & Publiciteit Sjaak Koolen Waalwijk, 12 mei 2009.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
Welkom!.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
EVC bij faculteit MW 1.De aanpak bij de faculteit Managementwetenschappen 2.Casus 3.Drie stellingen: over de kloof kandidaat - OUNL Presentatie 12 februari.
Productencatalogus Samen beter informeren. Wat is de Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Over het opbouwen en onderhouden van een duurzame relatie met de pers
Family Friendly Toolkit: een Vlaamse herwerking. Vlaamse versie: wat en waarom? Vlaamse versie -Jong geleerd… -Families belangrijke doelgroep -Vraag uit.
© 2005 J. Ral – European Communication Strategies (CS) Schets van de balzaal Themadag CultuurNet Vlaanderen Omgaan met pers en media Johan Ral 8 maart.
Wat is een communicatieplan?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop Persberichten schrijven Dinsdag 21 oktober 2008
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Erfgoedcel Brugge. Erfgoed? Definitie? Categorieën –Onroerend erfgoed: gebouwen, monumenten –Roerend: de dingen, gebruiksvoorwerpen, documenten, etc.
Crossmediale Communicatie
Presentatie Forum 22 mei 2011 Erfgoedcel k.ERF Subsidiereglement Erfgoedprojecten.
Zondag 22 mei | Forum k.ERF | Gasthuissite, Geel Roel Daenen | Coördinator Erfgoeddag VOOR U … D OOR U !
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Marketingproject-communicatieplan
Basis communicatieplan
WELKOM BIJ TWIN MEDIA RELATIE-NETWERKDAG Redactie advies Elke doelgroep verdient een excellent tijdschrift Twin Media Relatie-Netwerk dag – 28 juni.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Awel, ik zie het niet meer zitten. Itte Van Hecke.
uit je publicatiepartner?
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
© VIGeZ 2013.
HET SCHRIJVEN VAN EEN PERSBERICHT PROGRAMMA 09.30uOntvangst & voorstelronde 09.45uToelichting op de training 09.50uDe theorie 10.15uIndividuele opdracht.
Ev = - 1,2Elastische vraag +10% prijs verhoging-12% vraag (10 x -1,2) -5% prijs+6% vraag (-5 x - 1,2) Ev = - 0,5inelastische vraag +10% prijs verhoging-5%
Made by: BadBoysBroekhin
Cultuurforum Herent Donderdag 26/3 Tim Guily Tikke1.
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
De musical Alladin. Het begint bij de PR PR= Public Relations> bekendheid/ ruchtbaarheid De pr-groep maakt reclame voor de musical Aladin. De PR-groep.
Ingelmunster 5 Groep 5. Ingelmunster DoelstellingenMiddelenBudgetPlanning.
Communicatie is de basis
Evaluatie campagne “Twaalfde Man” Agenda Twaalfde man in vorm –Media (Mindshare) –Concept en plan –Budget –Timing –Partners Campagne 2015.
Antwoorden: Gent is vree wijs.  Stelling: Gent is vree wijs Antwoorden: Vraag 1.
Antwoorden: Gent is vree wijs
H1 Media en communicatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen

Programma 1.Welkom en doelstellingen 2.Programma 3.Erfgoeddag 2010 | FAKE? 4.De nieuwsmarkt: vraag en aanbod 5.Leren van elkaar 6.Vragen?

2. Erfgoeddag 2010 | FAKE? 2. Erfgoeddag 2009 | Uit vriendschap!?

3. De nieuwsmarkt: vraag en aanbod Analyse van de nieuwsmarkt 3.1. De pers halen = gemakkelijk 3.2. Wat is de nieuwswaarde van mijn boodschap? 3.3. Nieuws: valt niet te plannen… maar: alles is mogelijk via de pers

3.1. STELLING: de pers halen = gemakkelijk… of niet?

Waarom lukt het ons niet om de pers te halen? - Aantal aanbieders is enorm: grote concurrentie - Beschikbare ruimte is beperkt - Soorten media

Soorten media - Persagentschappen (lok/reg/nat/intern) - Dagbladen - Gespecialiseerde doelgroepen > tijdschriften - Advertentiebladen (lok/reg) - Radio (lok/prov/reg/nat) - TV (reg/nat) - Digitale media: websites en e-zines Elk medium is specifiek op het vlak van: - timing (deadline) - werking - aard van info - publiek

3.1. De pers halen = gemakkelijk 3.2. Wat is de nieuwswaarde van mijn boodschap? 3.3. Nieuws: valt niet te plannen maar… alles is mogelijk via de pers 3.2. STELLING: Mijn boodschap heeft nieuwswaarde!

Redacteur New York Sun John B. Bogart, op de vraag: “When a dog bites a man, that it is not news, because it happens so often. But if a man bites a dog, that is news.” Wat is nieuws?

Journalistieke criteria: 1. Is het feit voldoende actueel? 2. Is de gebeurtenis waarover we gaan schrijven buitengewoon genoeg? 3. Is het bericht maatschappelijk relevant? 4. Is er voldoende afwisseling in het nieuwsaanbod? 5. Is dit feit wel relevant voor ons en/of dit medium? En: 6. Kan het nieuwsfeit vanuit menselijke hoek worden benaderd? 7. Kan het nieuwsfeit gevisualiseerd worden? En nog: Wat verwacht men van nieuws? Nieuws = synoniem aan onverwacht!

3.1. De pers halen = gemakkelijk 3.2. Wat is de nieuwswaarde van mijn boodschap? 3.3. Nieuws valt niet te plannen maar… alles is mogelijk via de pers - Aanwezigheid in de pers kan verschillende doeleinden dienen - Maar: journalisten zijn geen reclamemakers, fondsenwervers. - Pers is geen verkoopkanaal! -Instrumenten

Persbericht Persconferentie andere instrumenten… Relatie opbouwen kadert in een communicatie(beleids)plan

PERSBERICHTPERSBERICHT

PERSCONFERENTIE -voordeel: je kunt in één klap het gros van de pers bij elkaar hebben - wanneer? Enkel indien duidelijke meerwaarde - Er is héél belangrijk nieuws - Er zijn veel vragen te verwachten - Er is sprake van een complex onderwerp - Er wordt een (nieuw) product getoond

RELATIE OPBOUWEN KADERT IN EEN COMMUNICATIEPLAN o Goede bereikbaarheid o Off the record o Embargo o Minder positief? Rustig blijven o Breugheliaans in hart en nieren o Wie is het? o Correct, snel en betrouwbaar o Maak afspraken op voorhand o Rechtzettingen: dansen op een slappe koord o Doelstelling(en)? Meten?

Conclusie Vraag en aanbod bepalen de nieuwsmarkt. Mits kennis van dat mechanisme kun je je ‘rendement’ gevoelig verhogen.

PAUZE

4. Leren van elkaar

?

Coördinatie Erfgoeddag p/a FARO. Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed vzw T F E. W. Heemkunde Vlaanderen vzw T F E. vlaanderen.be W.