HGW en gesprekken met leerlingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlingbemiddeling / mediation
Advertisements

Stap voor stap het gezin in beeld VHT binnen thuisbegeleiding
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Van probleem naar onderwijsbehoefte
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De Van Damschool in ontwikkeling
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
PASSEND ONDERWIJS leerling en zorg : naar één kind – één plan
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Johari venster & feedback
Het geven van een workshop
Presentation Of Learning
Welkom!.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Iedereen coach naar Jef Clement.
Portfolio.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Hoe brei een team?.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Communicatie met ouders
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
uw kind begeleiden bij huiswerk
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Onze doelen en visie in beeld
Curriculaire spinnenweb
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Helpen met huiswerk.. Programma: Voorstellen. Inleiding. Korte overhoring. Neem mee: Powerpoint is op papier beschikbaar bij de uitgang van de Aula. Vragen:
Onderzoeksvaardigheden 3
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
Bijeenkomst September 2015
West – Fries Arrangeren
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Netwerkondersteuning - ondersteunend. Aanleiding Ouders of een gezin of jongeren zitten in een moeilijke fase. Voorbeelden: * Moeder dreigt oververmoeid.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
drie?vijf? zeven? Deze kabouter woont in paddenstoel 5. Weet jij welke padden- stoel dat is? 5.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Mondzorg - persoonsgericht
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Logboek & planners ..
Dompeldag kindgesprekken 13 april 2018.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Transcript van de presentatie:

HGW en gesprekken met leerlingen Uitgangspunt 5: samenwerken met leerlingen Kind denkt mee: eigen visie? Informatie die leerkracht/ouders niet hebben Eigen doel  meer motivatie  kans van slagen groter Oplossingen van kind: sluiten aan en eenvoudig Doel gesprek: leerkracht en kind samen Situatie begrijpen: wat maakt dat? Doelen: wat wil je anders? Plan maken: onderwijsbehoeften? Plan uitvoeren en evalueren: lukt het ons?

Andere 6 uitgangspunten? Doelen: wat wil kind zelf bereiken? Onderwijsbehoeften: wat werkt? Wisselwerking: reacties leerkracht en andere leerlingen? Leerkracht doet ertoe: wat kan hij/zij doen? Aandacht voor positieve: hoe benutten? Systematisch: formulier kindgesprek en kindplan (downloads 1.5.1 en 1.5.2)

Gesprekken met leerlingen Wat voor soort gesprek is dit? Geen overhoring, geen goed/fout en geen ‘straf’, maar gesprek over jou ideeën en eigen oplossingen! Goede voorbereiding: Doel gesprek? Waar en wanneer? Geef leerling keuzes: … of …? Tijdens gesprek: geef feedback Afronding: afspraken en wanneer evalueren?

Samenwerken vergt metacommunicatie Wat is doel van dit gesprek? Voor leerkracht en voor leerling? Waarom stel ik deze vraag? Omdat ik me als …. afvraag of … Waarom vertel ik dit? Omdat ik als … graag wil dat ….

Kindplan Nu kan ik al …. Straks kan ik … Ik ga …. Leerkracht helpt door …. Ouders / vriendje helpen door … … helpt me door …

Oefening n.a.v. DVD Wat zou jij – vanuit HGW - anders anders zeggen/vragen en hoe precies? Formuleer de OWB van Jari: wat heeft hij nodig Instructie die … Opdrachten die … Materialen, zoals een werkblad … Leeromgeving, zoals een werkplek … Feedback die … Groepsgenoten die … Een leerkracht die … Ouders die ….