HGW en gesprekken met leerlingen Uitgangspunt 5: samenwerken met leerlingen Kind denkt mee: eigen visie? Informatie die leerkracht/ouders niet hebben Eigen doel meer motivatie kans van slagen groter Oplossingen van kind: sluiten aan en eenvoudig Doel gesprek: leerkracht en kind samen Situatie begrijpen: wat maakt dat? Doelen: wat wil je anders? Plan maken: onderwijsbehoeften? Plan uitvoeren en evalueren: lukt het ons?
Andere 6 uitgangspunten? Doelen: wat wil kind zelf bereiken? Onderwijsbehoeften: wat werkt? Wisselwerking: reacties leerkracht en andere leerlingen? Leerkracht doet ertoe: wat kan hij/zij doen? Aandacht voor positieve: hoe benutten? Systematisch: formulier kindgesprek en kindplan (downloads 1.5.1 en 1.5.2)
Gesprekken met leerlingen Wat voor soort gesprek is dit? Geen overhoring, geen goed/fout en geen ‘straf’, maar gesprek over jou ideeën en eigen oplossingen! Goede voorbereiding: Doel gesprek? Waar en wanneer? Geef leerling keuzes: … of …? Tijdens gesprek: geef feedback Afronding: afspraken en wanneer evalueren?
Samenwerken vergt metacommunicatie Wat is doel van dit gesprek? Voor leerkracht en voor leerling? Waarom stel ik deze vraag? Omdat ik me als …. afvraag of … Waarom vertel ik dit? Omdat ik als … graag wil dat ….
Kindplan Nu kan ik al …. Straks kan ik … Ik ga …. Leerkracht helpt door …. Ouders / vriendje helpen door … … helpt me door …
Oefening n.a.v. DVD Wat zou jij – vanuit HGW - anders anders zeggen/vragen en hoe precies? Formuleer de OWB van Jari: wat heeft hij nodig Instructie die … Opdrachten die … Materialen, zoals een werkblad … Leeromgeving, zoals een werkplek … Feedback die … Groepsgenoten die … Een leerkracht die … Ouders die ….