Ontwikkelen van de interventie “Bed op Recept”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G3 Aangeplakte vragen = Question tags.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
Masterproef DGK
I love you.
A/AN Review. HOW DOES IT WORK? Op elke dia krijg je zometeen een vraag te zien. Vervolgens staan daaronder twee of drie antwoordmogelijkheden. Deze antwoordmogelijkheden.
Effectieve verpleegkundige zorg bij de klinische behandeling van anorexia nervosa Joyce van Ommen René Bakker Laura Beukers.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Discipelschap.
Workshop creatief brainstormen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
donderdag 17 juli 2014 Thursday, 17 July 2014 Those who smoke, will die !!!! Those who don’t smoke……….. RIGHT !! Zij die roken, zullen sterven !!!! Zij.
Les 17 deel 1a Welke Psalm ken jij uit je hoofd?
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Help, ik heb hulp nodig!. Help, ik heb hulp nodig!
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Interpreteren van data
Question-tags toch? is het niet? nietwaar? hè? is het wel?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
English and IPC How to teach content through English.
Als woorden belangrijk worden…
Deltion College Engels B1 En Gesprekken voeren[Edu/003] thema: I hate my nose… can-do : kan persoonlijke standpunten, commentaar en meningen geven over.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
I hurt myself today to see if i still feel. Ik deed mijzelf pijn vandaag, om te zien of ik nog gevoel heb.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Evidence-Based Medicine
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Sunday, 19 April 2015 zondag 19 april 2015 Click Klik.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Onze doelen en visie in beeld
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Inleiding COPD: chronische zorg met grote variatie in klachten en patiënten Optimale zorg voor iedereen: geïntegreerd zorgprogramma met samenwerking tussen.
WHY ME LORD WAAROM IK HEER. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Windesheim zet kennis in werking Update Beeldcommunicatie in de GGZ Nieuwe verpleegkundige zorg. Opduikende interventies in telezorgpraktijken.
Verschillende rollen en stijlen
USER in CVA Zorg 5 november 2015 Teuni ten Brink, Marcel Post.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Grammar – period 2.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Journal of the American board of Family Medicine
Salt & Light Zout & Licht
Does a home treatment acute relapse prevention strategy reduce admissions for people with mania in bipolar affective disorder Murton et al The.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
English 23 April 2018.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelen van de interventie “Bed op Recept” Ontwikkelen van de interventie “Bed op Recept”. Uitkomsten review en kwalitatief onderzoek onder patiënten met een borderline persoonlijkheidsstoornis M. Helleman Rn MScN T. van Achterberg Rn PhD P.J.J. Goossens Rn PhD APRN A. Kaasenbrood, MD, PhD

Introduction De BOR is een veelgebruikte interventie bij patienten met een borderline persoonlijkheidsstoornis, wereldwijd. Het is tot op heden, geen evidence based interventie. Zelf binnen Dimence heeft elke kliniek zijn eigen werkwijze. Tijdens mijn promotie zal gebouwd worden aan een evidence based interventie ontwikkeling van de BOR. Kennis uit literatuur en kennis over de ervaringen van patienten zijn belangrijke bouwstenen voor de interventieontwikkeling.

Wat is een Bed op Recept? Een crisis interventie Met een duur van maximaal 3 nachten Een BOR plan met doelen en werkwijzen Duidelijkheid over het maximaal te gebruiken BOR’en in een bepaalde periode

Overzicht promotie Literatuur review (in press) Kwalitatieve studie (concept) Beschrijvende studie naar protocollen van de BOR in GGZ Nederland (data compleet) Beschrijven interventie, delphi rondes met experts, patienten en klinisch verpleegkundigen (in planning)

Doel review Identificeren van belangrijkste componenten van Bed op Recept zoals beschreven in de internationale wetenschappelijke literatuur

Records identified via search of titles in database (n =1059 ) Additional records identified via other sources (n = 2 ) Records left after duplicates removed (n =1030 ) Records screened on abstract (n = 88) Records excluded (n =942 ) on basis of title Full-text of articles examined for eligibility (n =24 ) Articles excluded (n=14), not about BPD or lacking a description of BA Studies included in qualitative synthesis (n = 10 ) Abstracts excluded (n = 64) , not about BPD, lacking a description of BA the study selection procedure is presented. Quality of the study’s was poor. Outcomes of this review are descriptive, but they give information as a starting point for furture interention building. 6

Resultaten review Vijf componenten van de BOR zijn geidentificeerd: Discussie over doelen van de BOR; Organisatie van de BOR; Duidelijke opname procedure; Specificatie van interventies die gedurende de BOR worden toegepast; Vaststelling van condities die lijden tot gedwongen ontslag.

Doel van het kwalitatieve onderzoek: beschrijven van de ervaringen van patienten met BPS met de interventie BOR

Methodologie Fenomenologisch design Een convience sample van 17 ambulante patienten van Dimence was geincludeerd Data is verzameld door middel van kwalitatieve semi-gestructureerde interviews. Data-analyse vond plaats door middel van de stappen van Giorgi (1997, 2008). A phenomenological study was used (because we wanted to know the patient perspective.) Patient lived in a rural area in the north of the Netherlands, in small city’s. A topic list was used.

Demografie 17 participanten 16 vrouwen, een man Gemiddelde leeftijd 43,8 jaar Diagnose BPS Ervaring met BOR > een jaar

Resultaten kwalitatief onderzoek Organisatie van de BOR Componenten van de BOR Resultaten van de BOR

Organizatie van de BOR Aanleidingen om om een BOR te vragen “Voor mij is het meer om als de druk te hoog wordt of teveel stress, teveel dingen, teveel tegelijk, dan kan ik aan de bel trekken. Dan kan ik drie of vier dagen hier blijven. Bijkomen” “En het is ook wel geweest als ik de neiging had tot zelf beschadiging. Dat ik daar een wat veiliger omgeving had dan hier. Dat je daar toch minder mogelijkheden hebt en dat er iemand is waar je op terug kan vallen en waar je mee kan praten, en zo. Dat heb je hier allemaal niet .

Bed op Recept Plan “Met wie heb je dat plan gemaakt? Met mijn zorgcoördinator (ambulant).De Westers (kliniek) zat daar ook bij. Dan zit meestal mijn EVV (verpleegkundige kliniek) erbij” “Tenminste, het zou handig zijn…. Om te kijken met een patiënt wat hij verwacht van de BOR? En dat op papier te zetten voor individueel: wat verwacht je van de BOR? Wat kunnen wij als kliniek bieden? Wat kun je als patiënt verwachten? Dat dat wat duidelijker zou zijn. Dat is iets waarvan ik zeg,dat zou nog iets zijn wat gebruikt kan worden”

BOR component: contact met een verpleegkundige helpt bij herstel Gesprekken met verpleegkundigen worden als gezien als het meest belangrijk om te kunnen herstellen van crisis; Patienten voelen zich emotioneel “op slot”, erg vermoeid of verward; Zij hebben een actieve benadering van de verpleegkundige nodig. Waarbij de verpleegkundige actief vraagt naar de problemen thuis, en de gedachten en gevoelens die de patient daarbij heeft. “De verpleegkundigen bedenken dingen waar ik niet op kom op zo’n moment. Wat ik kan doen om te onspannen, bijvoorbeeld”.

BOR componenten Het contact met de verpleegkundige (durven) aangaan “Ik ben vaak niet zo duidelijk als ik om hulp vraag.Om de woorden te vinden is moeilijk in crisis. Ik heb dan dagen niet geslapen en mijn hoofd doet het niet. De logica raakt weg”. “Of er loopt de juiste persoon waar je een klik mee hebt, daar durf je wel naartoe te gaan. De rest hou je buiten de deur”. In this categorie patient describe the elements of the brief admission they found helpfull, or not helpfull. Patient told me it is very hard, being in crisis, to be able to take the initiative to ask for a conversation with a nurse. Being overwelmed with emotions and tension, the cognitic functions don’t work very good. To formulate a question for help is hard. Also fears of rejection are present during a crisis even as social fear and suspicios feelings.

BOR componenten Opname gesprek “When I arrived I have a conversation with the nurse. What do you need? What can I do for you? With whom will the conversations be? So that’s all clear to me”. Afleiding Structuur Andere patienten

Resultaat van een BOR Positief ‘Can’t say the whole crisis was over, but I came home more relaxed and was able to work again”. Negatief ‘If I can’t talk to someone, it has no use. I rather stay at home, then”.

Conclusie kwalitatief onderzoek De BOR is een time-out uit crisis en kan preventief werken Een duidelijk plan met doelen is cruciaal voor patienten. Gedurende hun crisis is het moeilijk voor patienten om verantwoordelijk te zijn voor het initieren van contact en gesprekken met verpleegkundigen. Gesprekken met verpleegkundigen zijn essentieel om niveau’s van spanning en emotie te kunnen verlagen.

Questions…

Contactinformation Dimence GGZ Hanzelaan 1 7607 NL Almelo The Netherlands +31 546 542424 m.helleman@dimence.nl M. Helleman Rn MScN T. van Achterberg Rn PhD P.J.J. Goossens RN MANP PhD A. Kaasenbrood, MD, PhD Dear Audience, My presentation is about de results of my review. Which was the starting point of my PhD study.

Organization of Brief Admission Agreement between patient and clinician about: Frequency Duration Use in relation to crisis plan Patients discussed and agreed upon the conditions for brief admission with the clinician in advance of times of crisis . The duration of a Brief Admission ranged from a maximum of 3 nights in five studies (Ash & Galletly, 1997; Breslow et al., 1993; Koekkoek et al., 2010; Little & Stephens, 1999; Wong & Tye, 2005) to 5 nights in three studies (Berinno et al., 2011; Nehls, 1994, 1994a) to 14 days in another study (Silk et al., 1994). In all nine articles, the duration of the admission is reported to be clearly stated to the patient upon arrival at the hospital in order to prevent early control struggles and reduce the fears of regression that patients with BPD frequently experience when they are admitted to and discharged from inpatient units. Agreements regarding the use of brief admission are written down in a treatment or crisis plan. The crisis plan is intended to remind the patient and clinicians of strategies that they find helpful when in crisis, and one of the recommended strategies may be the use of Brief Admission. 22

Clear admission procedure Initiated by the patient: direct call to the ward requesting a BA. Consultation with ambulatory clinician, the clinician calls the ward to request the BA. Admission for a BA after presenting at the Emergency room. BA scheduled in advance In four of the studies reported on, admission to the hospital was initiated by the patient but in different ways depending on the study. Some patients directly called the hospital to request a brief admission and thus without the intervention of a clinician. Responsibility for the use of a Brief Admission intervention was thus placed in the hands of the patient. Or, it is reported that decisions regarding brief admission were made in consultation with the patients’ case manager or some other health care professional. The health care professional then arranges for the brief admission to the hospital when judged to be necessary in these cases. In the studies of Ash & Galletly (1997); Berinno et al., (2011); Silk et al., (1994) and Wong & Tye (2005) the patients were admitted after presenting at the Emergency Room or the admission was scheduled for the patients. In one other study, the patient was offered a series of admissions across a period of six months (Koekkoek et al., 2010); the frequency of the scheduled admissions depended on the previous inpatient service use by the patient. 23

Interventions during BA Solely a stay in the hospital, which offered only the possibility of the occasional conversation with a nurse. Active, rapid response to the psychiatric, psychological, interpersonal, financial, and/or housing factors contributing to the need for admission. Both individual and family sessions for crisis management and problem-solving. Medication Patients perceive the conversations with nurses on the ward and being given control over their treatment as being helpful. For brief admissions of 3 or more days, the use of various therapeutic techniques, group activities, and both individual and family psychotherapy are described 24

Conditions for premature discharge The term “premature discharge” refers to a forced discharge due to violation of agreements on the ward for Brief Admission. In 5 studies mentioned. The conditions for premature discharge were written down in the treatment plan or contract with the patient. Violation of the treatment contract could be a condition for premature discharge. In some other cases, discharge could follow self-harming behavior, aggressive behavior, or alcohol/drug use. 25