01
En nu ? Cultuurkaart 2.0 Jennet Sintenie 02 En nu ? Cultuurkaart 2.0 Jennet Sintenie Projectleider Cultuurkaart CJP
agenda Cultuurkaart in cijfers Chronologie van feiten Plan van aanpak 03 agenda Cultuurkaart in cijfers Chronologie van feiten Plan van aanpak Discussie en vragen
Cultuurkaart in cijfers 04 Cultuurkaart in cijfers
Cultuurkaart in cijfers 05 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 vmbo 377.234 havo 235.951 vwo 285.738 vso&pro 42.755 totaal 941.678
1.441 vestigingen 1.300 actieve instellingen 06 Aantal deelnemende scholen 1.441 vestigingen Aantal deelnemende culturele instellingen 1.300 actieve instellingen
97% van dit bedrag wordt COLLECTIEF uitgegeven 07 BESTEDING GELD IN 2010/2011 13,7 miljoen euro 97% van dit bedrag wordt COLLECTIEF uitgegeven
BESTEDINGspercentage Jaar 3 92% Jaar 2 88% Jaar 1 79% 08 BESTEDINGspercentage Jaar 3 92% Jaar 2 88% Jaar 1 79%
09 Bij wie ?
Cultuurkaart in cijfers 10 Cultuurkaart in cijfers schooljaar 2010-2011 Brabant aantal leerlingen beschikbaar budget besteed % besteed vmbo 56.854 926.150,00 808.702,53 87% havo 37.667 588.380,00 577.730,21 98% vwo 43.134 669.260,00 589.896,61 88% vso+pro 6.202 99.530,00 83.090,80 83% totaal 143.857 2.283.320,00 2.059.420,15 90%
Cultuurkaart in cijfers 11 Cultuurkaart in cijfers schooljaar 2010-2011 Brabantse scholen
CULTUURKAART IN CIJFERS 12 CULTUURKAART IN CIJFERS schooljaar 2010-2011 Brabantse Instellingen (totaal geïnd: 1.712.333,07)
CULTUURKAART SUCCES 13 Scholen geoormerkt budget Geldstroom naar instellingen Ontwikkeling visie en beleid op school Meer culturele activiteiten op scholen Meer cultuurparticipatie door jongeren Betere banden scholen en instellingen Bredere kennis bij docenten op school Culturele activiteiten; gezond klimaat Openheid culturele instellingen 13
01414 CHRONOLOGIE
Publicatie regeerakkoord 15 CHRONOLOGIE Oktober 2010: Publicatie regeerakkoord Stand: 0-3
16 CHRONOLOGIE December 2010: Petitie cultuurkaart Stand: 1-3
Publicatie Rekenkamer 17 CHRONOLOGIE Maart 2011 Publicatie Rekenkamer Stand: 2-4
18 CHRONOLOGIE
Nota-overleg Tweede Kamer Wijziging koers staatssecretaris 19 CHRONOLOGIE Juni 2011 Nota-overleg Tweede Kamer Wijziging koers staatssecretaris Stand: 3-4
Gesprek met staatssecretaris 20 CHRONOLOGIE Begin november Gesprek met staatssecretaris Stand: 3-4
Motie voor plan van aanpak CJP 21 CHRONOLOGIE 27 november Motie voor plan van aanpak CJP Stand: 4-4
ROL van de rijksoverheid 22 ROL van de rijksoverheid Geen rijksbijdrage Wel BTW-vrijstelling Wel ondersteuning
02323 Plan van aanpak
De Cultuurkaart gaat door met onderwijs- en private middelen 24 Plan van aanpak Cultuurkaart kan bindende rol tussen onderwijs, culturele sector, jongeren, kortinggevers en geldschieters blijven spelen. De Cultuurkaart gaat door met onderwijs- en private middelen
PLAN VAN AANPAK Belangen onderwijs Budget voor cultuuronderwijs 25 PLAN VAN AANPAK Belangen onderwijs Budget voor cultuuronderwijs Continuïteit Kwaliteit
Belangen culturele instellingen 26 Plan van aanpak Belangen culturele instellingen Budget voor cultuureducatie Publieke taakstelling Toegang tot publiek Continuiteit Kwaliteit
Plan van aanpak Belangen leerlingen Goed cultureel onderwijs. 27 Plan van aanpak Belangen leerlingen Goed cultureel onderwijs. Goed cultureel aanbod voor een goede prijs Individuele stimulans vanuit culturele sector
PLAN VAN AANPAK Belangrijke vragen 28 PLAN VAN AANPAK Belangrijke vragen Hoe stellen we budget voor cultuureducatie zeker om continuiteit en kwaliteit te houden in programma’s. Hoe houdt de culturele sector toegang tot jong publiek.
Structuur van de Samenwerking 29 Plan van aanpak Structuur van de Samenwerking school en cultuur Gezamenlijk investeren Convenant culturele sector Bedrag school (10 euro) en bedrag derden (5 euro?) Culturele sector blijft investeren in cultuur-educatie voortgezet onderwijs Korting op cultuur voor jongeren
voortzetten Cultuurkaart 4 stappen 30 voortzetten Cultuurkaart 4 stappen Stap 1: Belang van cultuureducatie en rol Cultuurkaart opnieuw op de kaart Stap 2: Schooldirecties overtuigen om mee te doen Stap 3: Vinden van private middelen voor matching Stap 4: Aanpassen systematiek en nieuw begin in oktober 2012
31 Cultuurkaart 2.0 stap 1 Belang van cultuureducatie en rol Cultuurkaart opnieuw op de kaart. ER MOET GELD VRIJGEMAAKT WORDEN VOOR DE VERPLICHTE ACTIVITEITEN IN DE ONDERBOUW EN VOOR HET VAK CKV ! (kerndoelen 50 & 51 onderbouw & de verplichte activiteiten voor het vak CKV)
32 Cultuurkaart 2.0 stap 2 Schooldirecties overtuigen mee te doen om 10 euro te investeren per leerling in ruil voor 15 euro tegenwaarde en een BTW-vrijstelling. Belangen: Diverse financieringsbronnen binnen school zoals de gratis leermiddelen (315 euro per leerling), maatschappelijke stage (60 euro per leerling) CKV-docent heeft munitie in handen voor budget-onderhandelingen Op basis van de huidige huidige spelregels en infrastructuur Hindernissen Niet alle scholen zullen meedoen Competitie met andere bestedingsdoelen binnen school
Privatisering Cultuurkaart stap 3 33 Privatisering Cultuurkaart stap 3 Het vinden van matchingsfinanciering Voors: Een euro investering levert er twee extra op Belang cultuuronderwijs voor doelgroep Mogelijkheid om zich te profileren Tegens: Behoefte geld komt voort uit bezuiniging Gaat het lukken? Geen instant succes formule
Cultuurkaart 2.0 stap 4 Aanpassen systematiek en uitrol 34 Cultuurkaart 2.0 stap 4 Aanpassen systematiek en uitrol Niet veel verandering tov andere jaren Gebruik techniek blijft hetzelfde Daar waar mogelijk: gebruiksvriendelijker
Culturele activiteiten met de Cultuurkaart 35 Culturele activiteiten met de Cultuurkaart Het programma zoals dat in de afgelopen jaren is ontwikkeld kan gewoon doorgaan en de cultuurcoordinator of CKV-docent kan op dezelfde manier omgaan met financiële middelen. Kans op extra cultureel tegoed door private partijen en lagere overheden. BTW-vrijstelling op culturele activiteiten die met de Cultuurkaart betaald worden. De keuze voor de Cultuurkaart betekent duidelijk geoormerkt geld voor cultuur. De school biedt met de Cultuurkaart de leerlingen een persoonlijke voordeelpas aan. Dit is gunstig voor het imago en het profiel van de school Extra voordeel bij organisaties zoals NS (groepsvervoer) De managementinformatie die beschikbaar is geeft helder inzicht in het cultureel profiel van de school Met de Cultuurkaart behoor je als school tot het collectief waarmee makkelijker extra financiële middelen en voordeel te behalen is
36 Vragen ?
37 Convenanttekst Voor een sterk cultureel klimaat is het bereik van nieuwe en jonge publieksgroepen voor de culturele sector essentieel. De CJP Cultuurkaart biedt toegang tot 1 miljoen jongeren en is daarmee: - een belangrijke stimulans gebleken voor professionalisering van cultuureducatie voor jongeren; - van het grootste belang voor de contacten tussen scholen en culturele instellingen; - een waardevol instrument voor ‘cultureel ondernemerschap’. De culturele sector, verenigd door de branche- en koepelorganisaties uit deze sector, en CJP willen de maatschappelijke verbinding tussen cultuur, onderwijs en jongeren verder versterken. Om dit te bereiken moet de werking van de CJP Cultuurkaart en de ontwikkelde infrastructuur ook na het schooljaar 2011-2012 in stand gehouden worden. Er wordt door CJP een inspanning gedaan om zoveel mogelijk gelden te verwerven bij overheden, culturele fondsen en het bedrijfsleven voor cultuureducatie van jongeren. De volgende afspraken worden in dit kader gemaakt: CJP neemt de verantwoordelijkheid op zich om zoveel mogelijk jongeren van de kaart te voorzien via verschillende kanalen zoals de jongere zelf, onderwijsinstellingen en overheden zodat ook in de toekomst, wederom minimaal 1 miljoen jongeren via deze kaart bereikt worden; De branche- en koepelorganisaties uit de culturele sector willen de CJP Cultuurkaart behouden en stimuleert haar aangesloten leden om medewerking te geven aan CJP – kortingen; CJP – acties en special events. Amsterdam, 23 november 2011