01.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Het secundair onderwijs
KWALITEITSZORG november 2012
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Welkom bij de informatieavond buitenlandse reizen Havo-4 en Vwo-5.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
01.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Plasterks beleid versus de weerbarstige praktijk Paradiso-debat 2008 Zondag 31 augustus 2008 Kunsten’92, Kunst van het Vooruitzien en Paradiso.
Uitvoeringsplan november 2012.
Leren omgaan met geld Olaf Simonse
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
VTB Technasium Vakcollege
1PROFIELKEUZE 4 HAVOOSCAR ROMERO 9 oktober Agenda Opening. Wat valt er te kiezen? De ouder als coach. Gelegenheid voor vragen. Koffie/thee pauze.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
Onderwijsconferentie
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Harmonisatieplannen kabinet
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
De Dagen van de Kaaien 19, 20 & 21 maart De Kaaien op tafel - inhoud 1.Methodiek tafelgesprekken 2.Aantal tafelgesprekken en aantal deelnemers.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
aangename ont - moeting
1 Week /11/ Dalende beurzen Blijkbaar is de macht van de centrale banken in de wereld overroepen Men kan niet blijven de mensen.
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hervorming langdurige zorg
Een gezonder Nederland VTV-2014
ZijActief Koningslust
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
CULTUURKAART SCHOOLJAAR Walter Groenen, directeur CJP BIJEENKOMST CULTUURKAART Dinsdag 20 november
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transcript van de presentatie:

01

En nu ? Cultuurkaart 2.0 Jennet Sintenie 02 En nu ? Cultuurkaart 2.0 Jennet Sintenie Projectleider Cultuurkaart CJP

agenda Cultuurkaart in cijfers Chronologie van feiten Plan van aanpak 03 agenda Cultuurkaart in cijfers Chronologie van feiten Plan van aanpak Discussie en vragen

Cultuurkaart in cijfers 04 Cultuurkaart in cijfers

Cultuurkaart in cijfers 05 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 vmbo 377.234 havo 235.951 vwo 285.738 vso&pro 42.755 totaal 941.678

1.441 vestigingen 1.300 actieve instellingen 06 Aantal deelnemende scholen 1.441 vestigingen Aantal deelnemende culturele instellingen 1.300 actieve instellingen

97% van dit bedrag wordt COLLECTIEF uitgegeven 07 BESTEDING GELD IN 2010/2011 13,7 miljoen euro 97% van dit bedrag wordt COLLECTIEF uitgegeven

BESTEDINGspercentage Jaar 3 92% Jaar 2 88% Jaar 1 79% 08 BESTEDINGspercentage Jaar 3 92% Jaar 2 88% Jaar 1 79%

09 Bij wie ?

Cultuurkaart in cijfers 10 Cultuurkaart in cijfers schooljaar 2010-2011 Brabant aantal leerlingen beschikbaar budget besteed % besteed vmbo 56.854 926.150,00 808.702,53 87% havo 37.667 588.380,00 577.730,21 98% vwo 43.134 669.260,00 589.896,61 88% vso+pro 6.202 99.530,00 83.090,80 83% totaal 143.857 2.283.320,00 2.059.420,15 90%

Cultuurkaart in cijfers 11 Cultuurkaart in cijfers schooljaar 2010-2011 Brabantse scholen

CULTUURKAART IN CIJFERS 12 CULTUURKAART IN CIJFERS schooljaar 2010-2011 Brabantse Instellingen (totaal geïnd: 1.712.333,07)

CULTUURKAART SUCCES 13 Scholen geoormerkt budget Geldstroom naar instellingen Ontwikkeling visie en beleid op school Meer culturele activiteiten op scholen Meer cultuurparticipatie door jongeren Betere banden scholen en instellingen Bredere kennis bij docenten op school Culturele activiteiten; gezond klimaat Openheid culturele instellingen 13

01414 CHRONOLOGIE

Publicatie regeerakkoord 15 CHRONOLOGIE Oktober 2010: Publicatie regeerakkoord Stand: 0-3

16 CHRONOLOGIE December 2010: Petitie cultuurkaart Stand: 1-3

Publicatie Rekenkamer 17 CHRONOLOGIE Maart 2011 Publicatie Rekenkamer Stand: 2-4

18 CHRONOLOGIE

Nota-overleg Tweede Kamer Wijziging koers staatssecretaris 19 CHRONOLOGIE Juni 2011 Nota-overleg Tweede Kamer Wijziging koers staatssecretaris Stand: 3-4

Gesprek met staatssecretaris 20 CHRONOLOGIE Begin november Gesprek met staatssecretaris Stand: 3-4

Motie voor plan van aanpak CJP 21 CHRONOLOGIE 27 november Motie voor plan van aanpak CJP Stand: 4-4

ROL van de rijksoverheid 22 ROL van de rijksoverheid Geen rijksbijdrage Wel BTW-vrijstelling Wel ondersteuning

02323 Plan van aanpak

De Cultuurkaart gaat door met onderwijs- en private middelen 24 Plan van aanpak Cultuurkaart kan bindende rol tussen onderwijs, culturele sector, jongeren, kortinggevers en geldschieters blijven spelen. De Cultuurkaart gaat door met onderwijs- en private middelen

PLAN VAN AANPAK Belangen onderwijs Budget voor cultuuronderwijs 25 PLAN VAN AANPAK Belangen onderwijs Budget voor cultuuronderwijs Continuïteit Kwaliteit

Belangen culturele instellingen 26 Plan van aanpak Belangen culturele instellingen Budget voor cultuureducatie Publieke taakstelling Toegang tot publiek Continuiteit Kwaliteit

Plan van aanpak Belangen leerlingen Goed cultureel onderwijs. 27 Plan van aanpak Belangen leerlingen Goed cultureel onderwijs. Goed cultureel aanbod voor een goede prijs Individuele stimulans vanuit culturele sector

PLAN VAN AANPAK Belangrijke vragen 28 PLAN VAN AANPAK Belangrijke vragen Hoe stellen we budget voor cultuureducatie zeker om continuiteit en kwaliteit te houden in programma’s. Hoe houdt de culturele sector toegang tot jong publiek.

Structuur van de Samenwerking 29 Plan van aanpak Structuur van de Samenwerking school en cultuur Gezamenlijk investeren Convenant culturele sector Bedrag school (10 euro) en bedrag derden (5 euro?) Culturele sector blijft investeren in cultuur-educatie voortgezet onderwijs Korting op cultuur voor jongeren

voortzetten Cultuurkaart 4 stappen 30 voortzetten Cultuurkaart 4 stappen Stap 1: Belang van cultuureducatie en rol Cultuurkaart opnieuw op de kaart Stap 2: Schooldirecties overtuigen om mee te doen Stap 3: Vinden van private middelen voor matching Stap 4: Aanpassen systematiek en nieuw begin in oktober 2012

31 Cultuurkaart 2.0 stap 1 Belang van cultuureducatie en rol Cultuurkaart opnieuw op de kaart. ER MOET GELD VRIJGEMAAKT WORDEN VOOR DE VERPLICHTE ACTIVITEITEN IN DE ONDERBOUW EN VOOR HET VAK CKV ! (kerndoelen 50 & 51 onderbouw & de verplichte activiteiten voor het vak CKV)

32 Cultuurkaart 2.0 stap 2 Schooldirecties overtuigen mee te doen om 10 euro te investeren per leerling in ruil voor 15 euro tegenwaarde en een BTW-vrijstelling. Belangen: Diverse financieringsbronnen binnen school zoals de gratis leermiddelen (315 euro per leerling), maatschappelijke stage (60 euro per leerling) CKV-docent heeft munitie in handen voor budget-onderhandelingen Op basis van de huidige huidige spelregels en infrastructuur Hindernissen Niet alle scholen zullen meedoen Competitie met andere bestedingsdoelen binnen school

Privatisering Cultuurkaart stap 3 33 Privatisering Cultuurkaart stap 3 Het vinden van matchingsfinanciering Voors: Een euro investering levert er twee extra op Belang cultuuronderwijs voor doelgroep Mogelijkheid om zich te profileren Tegens: Behoefte geld komt voort uit bezuiniging Gaat het lukken? Geen instant succes formule

Cultuurkaart 2.0 stap 4 Aanpassen systematiek en uitrol 34 Cultuurkaart 2.0 stap 4 Aanpassen systematiek en uitrol Niet veel verandering tov andere jaren Gebruik techniek blijft hetzelfde Daar waar mogelijk: gebruiksvriendelijker

Culturele activiteiten met de Cultuurkaart 35 Culturele activiteiten met de Cultuurkaart Het programma zoals dat in de afgelopen jaren is ontwikkeld kan gewoon doorgaan en de cultuurcoordinator of CKV-docent kan op dezelfde manier omgaan met financiële middelen. Kans op extra cultureel tegoed door private partijen en lagere overheden. BTW-vrijstelling  op culturele activiteiten die met de Cultuurkaart betaald worden. De keuze voor de Cultuurkaart betekent duidelijk geoormerkt geld voor cultuur. De school biedt met de Cultuurkaart de leerlingen een persoonlijke voordeelpas aan. Dit is gunstig voor het imago en het profiel van de school Extra voordeel bij organisaties zoals NS (groepsvervoer) De managementinformatie die beschikbaar is  geeft helder inzicht in het cultureel profiel van de school Met de Cultuurkaart behoor je als school tot het collectief waarmee makkelijker extra financiële middelen en voordeel te behalen is

36 Vragen ?

37 Convenanttekst Voor een sterk cultureel klimaat is het bereik van nieuwe en jonge publieksgroepen voor de culturele sector essentieel. De CJP Cultuurkaart biedt toegang tot 1 miljoen jongeren en is daarmee: - een belangrijke stimulans gebleken voor professionalisering van cultuureducatie voor jongeren; - van het grootste belang voor de contacten tussen scholen en culturele instellingen; - een waardevol instrument voor ‘cultureel ondernemerschap’. De culturele sector, verenigd door de branche- en koepelorganisaties uit deze sector, en CJP willen de maatschappelijke verbinding tussen cultuur, onderwijs en jongeren verder versterken. Om dit te bereiken moet de werking van de CJP Cultuurkaart en de ontwikkelde infrastructuur ook na het schooljaar 2011-2012 in stand gehouden worden.   Er wordt door CJP een inspanning gedaan om zoveel mogelijk gelden te verwerven bij overheden, culturele fondsen en het bedrijfsleven voor cultuureducatie van jongeren. De volgende afspraken worden in dit kader gemaakt: CJP neemt de verantwoordelijkheid op zich om zoveel mogelijk jongeren van de kaart te voorzien via verschillende kanalen zoals de jongere zelf, onderwijsinstellingen en overheden zodat ook in de toekomst, wederom minimaal 1 miljoen jongeren via deze kaart bereikt worden; De branche- en koepelorganisaties uit de culturele sector willen de CJP Cultuurkaart behouden en stimuleert haar aangesloten leden om medewerking te geven aan CJP – kortingen; CJP – acties en special events. Amsterdam, 23 november 2011