Voor kandidaten 3*D Nelos

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De betere duiker, de voorlichting
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
Welzijnsoverleg Regio Gent vzw – 20 februari 2009 Cliëntoverleg Integrale Jeugdhulp Deinze-Gent 1 Opstart- en informatievergadering Cliëntoverleg.
Subcommissie Edit Departement didactiek Sportduiken Onze passie.
SEPIA DUIKKLUB GENT Maatschappelijke zetel: Heemstraat 6 * 9032 GENT Tel: gsm:
De rol van RI&E/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Voor kandidaten 2*D NELOS
Arbo voor instructeurs
NOB 1* instructeur, de voorlichting
Eerste, successieve duiken en uitzonderingsregel
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Naam Regio of Club Evt locatie Evt datum
© 2012 G.W. van der Vegt Sportduikclub ‘de Walrussen’
Buitengewone regels duiktabel. Nelos /Lifras
Information and Communication Technology 9 april Topologie-onderzoek met RIPE data seminar Veiligheid en Prestatie van de Internet Infrastructuur.
Begeleid zelfstandig leren
G.W. van der Vegt Sportduikclub de Walrussen © 2010
Daniela Diegner Sportduikclub ‘de Walrussen’ © 2009
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Planning Voorbereiding thuis Voorbereiding waterkant Duiken debriefing
Interpretatie van artikel 12 ARBIS Beheer van wijzigingen VAN WONTERGHEM Frederik - FANC VAN DEN BERGHE Yves - Bel V.
Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie
Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie 2* Duiker
Hoofdstuk 4 Indexcijfers
Nelos Presentatie - Verantwoordelijke uitgever : EDIT sectie
Decompressietechnieken
Nitrox basis – les 2 De aftrap De terugblik Zuurstof % meten
Leren in en door organisaties
A RBO - WETGEVING VOOR DUIKEND N EDERLAND Presentatie: Manfred van Deelen 9 april 2011.
Werken in team: wat als ze niet willen?
@ faculteit wetenschappen TOetsen en LEren Doeltreffend Ondersteunen TOLEDO voor assistenten.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Kennis en Leren 18 juni Kan kennis gemeten worden? Robert de Hoog.
Doelstelling van vandaag
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
INITIATOR INDOORVOETBAL
Hoofdstuk 1: De 3* duiker aan de leiding
Hoofdstuk 3: Duikleider, en dan?
in onderwatersport Snijders was lid van duikteam Aqua Son en een
De rol van RIE/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Thematische workshop Thematische workshop Aanpassingsvermogen.
Thematische workshop Thematische workshop Inzetbaarheid.
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
Nelos 2* Administratie © 2010 Daniela Diegner.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Voorlichting Opleiding Technische Informatica TU Delft Faculteit Informatietechnologie en Systemen (ITS) 11 & 12 april 2003 Erik Jansen, opleidingsdirecteur.
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
“de eerste les” Goedgekeurd KCO Situeer de bijdrage van uw vak in het bereiken van de doelstelling en de OLR van de opleiding (competentie-matrix)
Info- & discussiesessie m.b.t. het BUE-project 2004 over werkjaar 2003
HR-netwerk - 6 juni BUE- werkgroep Ontwerp beleidsaanbevelingen 2003.
VC DE HAAN. * Kwalitatieve jeugdopleiding -Middelen *De club vervuld - pedagogische functie gediciplineerde houding - sociale functie geen “fabriek” of.
Interactieve Media Kick Off V2 Kernproject. Onderwerpen Kick Off o Intro o Doelstellingen V2 Kernproject o Organisatie o Werkplekken o Deliverables o.
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Studieadviesregeling
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Kpt D. Verschueren Operationaliteit van het duikteam bestendigen ???? bestendigen ????
ECTS fiches Aanleiding WIE: Alle instellingen op Associatieniveau WAT: Vernieuwde structuur ECTS fiches  Vernieuwde KU Loket toepassing 
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Vrijduiken Zwembad black-out Syncopale afspraak op 7 meter
Voorbereiding op de Rekentoets
Vergadering Personeelsdienst
Vrijduiken Zwembad black-out Syncopale afspraak op 7 meter
LOP Antwerpen Basisonderwijs 03/02/2016
Instructeursopleiding 2019 Tiel/Oss
Transcript van de presentatie:

Voor kandidaten 3*D Nelos INLEIDING verwelkoming voorstelling lesgever en deelnemers Praktisch duiken Voor kandidaten 3*D Nelos

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 3 april 2003 Inhoud definitie,doelstellingen verantwoordelijkheid, wie duikt met wie ? taken hekkensluiter, duikleider voorbereiding briefing tijdens de duik debriefing duiken in getijdewater INHOUD Deze les... 3*duiker : definitie, doelstellingen vooraf : verantw. 2*D groter, wie duikt met wie ? taken : hekkesluiter, duikleider Opbouw volgens de 4 fasen van een duik... 1. voorbereiding 2. briefing 3. tijdens de duik 4. debriefing Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 3 april 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Definitie Een 3*D moet in staat zijn... ‘zelfstandig’ te duiken duiken te leiden die geen uitzonderlijke moeilijkheidsgraad hebben alle veiligheidsmaatregelen te treffen VOORAF 1) ... is wat in de Nelos infomap bij het hoofdstuk ‘brevetten’ staat als definitie voor 3*D. Belangrijke termen ? zelfstandig duiken bv. tabelgebruik, oriëntatie,... duik leiden = organisatie nl. praktisch duiken veiligheidsmaatregelen treffen gepast reageren op incidenten en ongevallen, wordt verder uitgediept in het hoofdstuk geneeskunde Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Doelstellingen Een 3*D... kan als duikleider een briefing geven voor de courante duiken in zijn regio kan functie van rangsluiter waarnemen heeft inzicht in de organisatie van een duik (ook met een boot) kan zeekaart en getijdentabel gebruiken 2) de doelstellingen op een rijtje zoals vermeld in het protocol van de infomap… … op het einde van de les, op het examen en ook nadien in de praktijk te weten, kennen en kunnen ! Meer info ? Neloscursus ‘Duiksport’ 2002 : Deel 6. ‘Praktisch duiken’, Taken en tekens, Speciale duiken Informatieblad Nelos : Hyppocampus Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Verantwoordelijkheid theorie + ervaring = besturen en beheersen van een duik voor jezelf en je mededuikers DUIKORGANISATIE EN PREVENTIEVE VEILIGHEID Belangrijk is de combinatie van theorie en ervaring voor het besturen en beheersen van een duik voor jezelf en je medededuiker Duikongevallen gaan in stijgende lijn... De meeste situeren zich bij 1,2 en 3*D bij 3*D vooral veel decompressie-ongevallen... verantwoordelijk voor eigen fouten ! Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Wie duikt met wie ? Principe = 5*regel uitzonderlijk 3*D + 1*D - max. één 1*D (met min. 15 duiken) - max. 20m uitzonderlijk 2*D + 2*D - toelating van instructeur ter plaatse Reglement 1*D minstens met een 4*D 2*D minstens met een 3*D 3*D minstens met een 2*D Uitzonderingen 1*D met 15 duiken mag met 3*D - max 20m 2*D mag met 2*D duiken, indien aanwezige instructeur de ervaring van de kandidaten kan inschatten Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Taken ‘Hekkensluiter’ duikleider helpen… vóór, tijdens en na de duik uitrusting mededuikers controleren ploeg samenhouden als laatste in en 1ste uit het water = 2de verantwoordelijke… neemt over indien nodig HEKKESLUITER of rangsluiter Als 2*D waarschijnlijk reeds hekkesluiter geweest... als 3*D wordt je nog vaker gevraagd, ook bij proefafname Wat moet je doen als HS ? Voor : mededuikers helpen aankleden, materiaal checken, fles open ?, als laatste te water tijdens : ploeg bij elkaar houden, overnemen indien nodig na : als 1ste uit water om anderen te helpen Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Taken ‘Duikleider’ mededuikers verzamelen taken delegeren briefing en duikplanning melden vertrek en aankomst debriefing TAAK DUIKLEIDER is veelomvattend ! In grote lijnen... jezelf voorstellen : naam, club, brevet, aantal duiken, wie zijn je mededuikers ? afspraken met hekkesluiter 3 belangrijke fasen verloop van de duik uitleggen tijdens de briefing aandachtspunten voor de duik zelf de duik wordt afgerond met een debriefing Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 1. Voorbereiding voorstelling van jezelf en mededuikers controle gegevens wensen ? duikplaats materiaal VOORBEREIDING is de belangrijkste fase ! zowel voor duiktechnische zaken als ‘menselijke’ aspecten : pas je aan zowel aan je mededuikers als aan de omstandigheden To do controle gegevens : lid Nelos, medisch OK, dieptebeperking, wanneer laatste duik ? wensen ? foto’s, diepte,... duikplaats beschrijven welk materiaal ? computer, inflator, 2de ontspanner Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Plan your dive... dive your plan ! duidelijke briefing en afspraken voorkomt misverstanden naleven van gemaakte afspraken voorkomt incidenten PLANNING Plan your dive een goede voorbereiding is belangrijk briefing is meer dan mededeling van tijd en diepte standaard duikbriefing bestaat niet… aanpassen aan (niveau) mededuiker Dive your plan hou je aan de afspraken wees flexibel… hou rekening met de mededuikers Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 2. Briefing diepte en tijd te water dalen - bodem - stijgen oppervlakte verliesprocedure veiligheid BRIEFING is geen monoloog Volg het verloop van de duik, zo vergeet je niets en is je verhaal ook makkelijker te volgen voor je mededuikers te water : duikleider eerst, welke sprong,… dalen : teken, naast duikleider, oren OK ? bodem : richting, kou ? probleem ? stijgen : naast duikleider, decostops, veiligheidstrap oppervlakte : duikleider laatst Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Verliesprocedure ? enkele meters stijgen 360° om je lengte-as draaien goed rondkijken, ook boven en onder max. 30 seconden ! stijgen naar oppervlakte aan 10m/min duikleider beslist of duik wordt voortgezet of niet VERLIESPROCEDURE Wat doe je als je je duikploeg kwijt bent ? Opmerkingen : Maak het onderscheid tussen een duik binnen de veiligheidscurve en een decoduik maak gebruik van de Oppervlakte Signalisatie Boei Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Veiligheid ! zuurstof water gsm internationaal noodnummer 112 dichtstbijzijnde ziekenhuis en caisson aan- en afmelden VEILIGHEID Stel dat er toch iets fout loopt… als duikleider moet je op de hoogte zijn van volgende elementen als verantwoordelijke/organisator van de duik moet je deze zaken zelf voorzien Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Snelle controle... fles open ? inflator aangesloten ? loodgordel afwerpbaar ? dieptemeter - kompas - uurwerk ? CONTROLE NET VOOR TE WATER GAAN fles jacket instrumenten basismateriaal Eventueel nog snel even herhalen : diepte - tijd - richting - tekens Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Duiktekens DUIKTEKENS ter herhaling… alles OK, begrepen - het gaat niet goed we dalen - we stijgen ik heb ademnood - geen lucht meer ik sta op reserve halve druk = 1/2 van begindruk ! noodsignaal aan de oppervlakte nachttekens Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 DUIKTEKENS ter herhaling… alles OK, begrepen - het gaat niet goed we dalen - we stijgen ik heb ademnood - geen lucht meer ik sta op reserve halve druk = 1/2 van begindruk ! noodsignaal aan de oppervlakte nachttekens Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 DUIKTEKENS ter herhaling… alles OK, begrepen - het gaat niet goed we dalen - we stijgen ik heb ademnood - geen lucht meer ik sta op reserve halve druk = 1/2 van begindruk ! noodsignaal aan de oppervlakte nachttekens Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 DUIKTEKENS ter herhaling… alles OK, begrepen - het gaat niet goed we dalen - we stijgen ik heb ademnood - geen lucht meer ik sta op reserve halve druk = 1/2 van begindruk ! noodsignaal aan de oppervlakte nachttekens Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 DUIKTEKENS ter herhaling… alles OK, begrepen - het gaat niet goed we dalen - we stijgen ik heb ademnood - geen lucht meer ik sta op reserve halve druk = 1/2 van begindruk ! noodsignaal aan de oppervlakte nachttekens Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Duiktekens Naast de reeds gekende duiktekens zijn volgende duiktekens verplicht. Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Duikplanning 12 Punten Plan als dé standaard Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 3. Tijdens de duik ploeg : heb oog voor je mededuikers leiderschap : wees kordaat en duidelijk veiligheid : check luchtverbruik didactiek : laat dingen zien AANDACHTSPUNTEN niet te snel vertrekken, dalen vragen naar eventuele oorproblemen traag van richting veranderen onder water stof vermijden als duikleider didactische rol tekens traag en duidelijk tonen Wees als duikleider kordaat wanneer nodig en blijf kalm bij incidenten Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 4. Debriefing diepte - duiktijd - S van de duik - tijdstip van oppervlakte bezienswaardigheden vragen en opmerkingen regels i.v.m. tabellen en veiligheid : inspanning na de duik - vrijduiken - successieve duiken - vliegtuigreizen DUIK AFRONDEN over het verloop van de duik bij eventueel incident : in de juiste context plaatsen… 2de successieve duik max. -15m Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Duiken... met een boot Extra aandachtspunten meteo reservemateriaal OSB hoe te water ? recuperatie ! BOOTDUIKEN enkele specifieke aandachtspunten wanneer je als duiker meegaat voor bootduik : voorzie extra materiaal : riempjes, bril, … Oppervlakte Signalisatie Boei te water : achterwaartse val, voorwaatse of rolsprong recuperatie : schroef stil, niemand voor jou op de ladder, Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Duiken in getijdewater In voorbereiding Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Met dank aan Stuurgroep ‘Praktisch Duiken’ verantwoordelijke : Patricia Van de Vyver redactieteam : Peter Bosteels, Geert Moens, Patricia Van de Vyver illustratie : Peter Bosteels vertegenwoording Edit : Philippe Mertens Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003

Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003 Nota aan de lesgevers Deze presentatie is een basispakket, een leidraad voor het uitwerken van een eigen les Je kan transparanten uitkiezen, de volgorde veranderen of andere aanpassingen doen die noodzakelijkzijn voor je les alsook elementen van een bestaand pakket toevoegen aan de lesvoorbereidingen. Je mag niet nieuwe leerstof toevoegen. De presentatie bevat de volledige leerstof op een bepaald niveau en mag niet verzwaard worden Belangrijk de presentatie bepaalt welke leerstof gegeven mag worden de infomap bepaalt welke leerstof gegeven moet worden Feedback Opmerkingen en aanvullingen betreffende de presentaties kan je sturen naar cursus@nelos.be (met vermelding van het documentnummer), zodat we de nodige aanpassingen kunnen doen Graag hadden we ook je nieuw samengestelde les op basis van deze presentatie, samen met extra didactisch materiaal (lesplan, oefeningen, …) ontvangen op edit@nelos.be, voor eventuele aanvulling van de bestaande presentaties Edit-ontwerpcel 'Praktisch duiken' K3*D - versie 2 maart 2003