Het Strategisch Plan Hulp- en Dienstverlening aan gedetineerden Domein Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het decreet VO en laaggeletterden Uitgangspunten/vaststellingen:  Een beleid waarvan niemand wordt uitgesloten  Streefcijfer: 12,5% van de Vlaamse volwassenen.
Advertisements

K. U. L E U V E N - L U D I T Juli 2006 LinSam-AD 1/1819 april 2007 • FSW (Fac.Soc.Wet.) - CIB (Ind.Beleid) willen authenticatie op LDAP. • FSW wil Centrale.
Gratis computerinitiatie in uw buurt BLMvzw Digidak | Evence Coppéelaan 91| 3600 Genk blmgenk.be | |
Onderwijs in de Kempense strafinrichtingen.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
academisch erfgoed 15 mei 2014
Kurt Berteloot Stuurgroep volwassenenonderwijs Voorzitter
Detentie Antwerpen VDAB.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
een initiatief van Stad Gent, OCMW Gent & VDAB Oost-Vlaanderen
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Structuur secundair onderwijs
Flexibilisering Decreet universiteiten ‘91 Flexibiliseringsdecreet Rechtspositieregeling van de student, de participatie.
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Gesloten Federaal Centrum TONGEREN Penitentiaire Inrichting TONGEREN.
Overleg VDAB - volwassenonderwijs
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
 Opdracht van de federale overheid  Georganiseerd door het OCMW  Dit in iedere stad  Gemeubelde woning  Basisbehoeften  OCMW zorgt ook voor sociale.
Inburgering in Vlaanderen
CBE: Centra voor Basiseducatie
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
Convenant Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008 Opmaak strategisch plan operationeel actieplan 2008.
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Infosessie Consortia Volwassenenonderwijs 11 april 2008 Brussel.
Het volwassenenonderwijs in West-Vlaanderen een zee aan mogelijkheden
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Leerloopbaanbegeleiding in de volwasseneneducatie.
Aan de bak Behoefte aan arbeidsbemiddeling in een detentiecontext.
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
GECOMBINEERD ONDERWIJS
TECHNIEK OP SCHOOL IN DE 21 STE EEUW SYNERGIE PROJECT BC2000 Presentatie samenwerking Buninessclub 2000.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
SADANOPDRACHT INBURGERING – JULIE VERCOOREN. INBURGERINGSCONCEPT Regeerakkoord 1999 Vlaamse overheid lanceert inburgeringsconcept ‘onthaalbeleid op vrijwillige.
Wat na collectief ontslag? Proces en effecten van ontslagbegeleiding in kaart gebracht Geschreven door Laura Jacobs Peter De Cuyper In opdracht van Vlaams.
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
LOKAAL LOKET ASSE-ZELLIK CKO HOPSASSA. WAT IS CKO HOPSASSA?  CKO = Centrum voor Kinderopvang  2006 : Minister Vervotte – Vernieuwing Vlaamse Kinderopvanglandschap.
WERKEN AAN GELETTERDHEID OP DE WERKVLOER 02/07/2015.
EEN INITIATIEF VAN STAD GENT OCMW GENT & VDAB OOST-VLAANDEREN Werkpunten.
“Vermaatschappelijking van de zorg” Aanbod opleidingen/supervisie
CVO VSPW KORTRIJK OPLEIDINGSAANBOD Directievergadering Personenzorg 13 november 2015.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Onderzoek levenslang leren Klankbordgroep 1 december 2009 Onderzoek in opdracht van:
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
G-COACHING IN DE PRAKTIJK door CBE BRUSSELLEER in CVO COOVI VOCVO Trefdag 20 mei 2016 Martin Strynck.
Doelen behalen met activiteiten
Doelen behalen met activiteiten
Lokaal loket kinderopvang
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Welkom! structuur van onze school
Cursus Aanbod Gratis cursussen voor volwassenen Als je leert,
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Lokaal loket kinderopvang
Leerkrediet
Transcript van de presentatie:

Het Strategisch Plan Hulp- en Dienstverlening aan gedetineerden Domein Onderwijs

“ Het Strategisch Plan hulp- en dienstverlening aan gedetineerden“, goedgekeurd in 2000 door de Vlaamse regering. In dit plan heeft de minister van onderwijs zich geëngageerd om het onderwijsaanbod voor gedetineerden uit te bouwen tot op een niveau dat alle gedetineerden toestaat hun rechten op onderwijs uit te oefenen. Onderwijs is dan al aanwezig in de strafinrichtingen/arresthuizen, maar het Strategisch Plan biedt een uitdaging om de omvang en de kwaliteit van dit onderwijsaanbod te verhogen.

Onderwijs in de strafinrichtingen/arresthuizen: anno 2008 Eén op de vier gevangenen volgt les. Naast Nederlands als tweede taal (NT2) zijn ook ICT en het theoretisch rijbewijs erg populair. 78% kiest voor een opleiding bij een centrum voor volwassenenonderwijs. 20% kiest voor een opleiding bij basiseducatie. 2% is ingeschreven aan de open universiteit.

13 strafinrichtingen/arresthuizen met een openleercentrum. In een openleercentrum kunnen gedetineerdencursisten op eigen tempo, op eigen niveau en met behulp van informatie- en communicatietechnologie een aantal basisvaardigheden bijwerken op vlak van taal, rekenen, computer en sociale vaardigheden en dit onder begeleiding van een educatief medewerker.

Basiseducatie Basiseducatie is bedoeld voor laaggeschoolde volwassenen die niet over de nodige basisvaardigheden beschikken. De opleidingen in de centra voor basiseducatie hebben tot doel laaggeschoolde volwassen cursisten de basisvaardigheden te laten verwerven die nodig zijn voor het maatschappelijk functioneren en voor het volgen van verdere opleiding of vorming. De opleidingen situeren zich op het niveau van basisonderwijs en eerste graad van het secundair onderwijs en geven aansluiting op de verdere opleidingen in het volwassenenonderwijs.

Centra voor volwassenenonderwijs De CVO hebben een aanbod voor alle volwassenen die een bijkomende opleiding willen volgen: 1. Een diploma secundair onderwijs behalen 2. Een beroepsopleiding volgen 3. Om zich persoonlijk verder te ontplooien (bv. via het leren van een taal)

Wat is de Open Universiteit? De Open Universiteit wil via afstandsonderwijs hoger onderwijs aanbieden aan volwassenen, zoveel mogelijk rekening houdend met hun leefpatroon en ervaringswereld. Wie studeert aan de Open Universiteit is niet gebonden aan vaste uren of een vaste studieplaats. Het onderwijs wordt aangeboden in de vorm van zelfstudiepakketten die men studeert waar en wanneer men wil. De student bepaalt ook in ruime mate zelf zijn studietempo.

Nieuw decreet Volwassenenonderwijs 15 juni regionale overlegplatformen (consortia)= samenwerkingsverbanden tussen CBE en CVO Indeling werkingsgebieden = RESOC, maar enkele aanpassingen 2 consortia VO zonder gevangenis: Noord-Limburg Halle-Vilvoorde

Consortia Volwassenenonderwijs Specifieke opdracht: “Onderwijs aan Gedetineerden” De Heer Pieter Tratsaert Afgevaardigd Bestuurder Consortium L4

De onderwijscoördinator in een strafinrichting of arresthuis Veerle Wouters, Onderwijscoördinator Hasselt

Uitdagingen naar de toekomst: Het uitbouwen van de werking van de onderwijscoördinatoren. Het onderwijsaanbod in de strafinrichtingen/arresthuizen verhogen via samenwerking met de CBE en CVO.

Webleren: VOCVO, VDAB en Justitie slaan de handen in elkaar om een proefproject op te starten inzake webleren in de strafinrichting/arresthuis. Het binnenbrengen van het aanbod van webleercursussen van de VDAB is één van de mogelijkheden om het opleidingsaanbod van de VDAB in de strafinrichtingen/arresthuizen te vergroten en sluit perfect aan bij de opzet van VOCVO om nieuwe vormen van afstandsleren in de strafinrichtingen/arresthuizen binnen te brengen.

Stavaza op 3 april 2009: - VDAB heeft een LMS uitgewerkt. Dit systeem zal overgenomen worden door Justitie. Via hun server zullen de cursisten aan webleren kunnen doen. Internetsites: gecontroleerd surfen.

Een nog betere begeleiding voor wie individueel studeert. Méér maatwerk. Een betere infrastructuur van de leslokalen. Een degelijk uitgebreid basisaanbod in elke strafinrichting of arresthuis. Onderwijstrajecten. Meer diplomagericht onderwijs.

Enkele realisaties sinds de komst van de onderwijscoördinatoren: Ruiselede: Een bevraging bij de gedetineerden organiseren, waarin gepeild wordt naar de interesses voor verschillende activiteiten binnen de hulp- en dienstverlening. Dit ism. de gevangenis van Ieper. (Eind april-begin mei)

Ieper: Het in kaart brengen en optimaliseren van het bestaande onderwijsaanbod. Een systeem uitwerken voor de opvolging, registratie en evaluatie van het onderwijs. De oprichting van een werkgroep onderwijs waarin de verschillende actoren samenwerken om het onderwijs in de gevangenis te optimaliseren en uit te breiden.

Gent: Het opstellen van een lesreglement. Een lerarenoverleg op het einde van elke lescyclus. Certificaatgericht onderwijs. Goeie samenwerking met het Huis van het Nederlands, die alle deelnemers NT2 screent.

Brugge: Kijkt uit om te starten met de nieuwe beroepsopleiding “lassen”. (eigen smidse) Gedetineerden die tot nu in de smidse, keuken, schoonmaak of wasserij werkten: nagaan of ze geen certificaat kunnen verkrijgen.

Leuven: NT2 voor beklaagden in Leuven-Centraal: werd enthousiast onthaald, want er was weinig aanbod voor beklaagden. Leuven Hulp: behoefte-onderzoek door bevraging van alle relevante professionele actoren. Hieruit volgden een beleidsplan en een concreet voorstel voor het aanbod van volgend jaar. NT1 in Leuven Hulp. Contacten met Hogescholen en Universiteiten om de studiemogelijkheden voor gedetineerden te verkennen.

Hasselt: November 2008: behoefte-onderzoek. Gevolg: Verdubbeling van het onderwijsaanbod!

De Noorderkempen: Er werd een uniform aanwezigheidssysteem ingevoerd voor alle strafinrichtingen/arresthuizen in de Noorderkempen. Voor de trajectbegeleiders werd er een onderwijsmap samengesteld waarin ze alle basisinformatie, betreffende onderwijs, kunnen terugvinden. Hoogstraten: behoefte-onderzoek. Turnhout: het onderwijsaanbod zal er naar september toe uitgebreid worden. Wortel en Merksplas: onderhandelingen met de onderwijsverstrekkers om met nieuwe opleidingen te starten.

Verdere informatie Régine Cuypers, Vocvo 015/

Bedankt!