(DE BELANGRIJKSTE) Op dit instrument kunnen we de dwarshellingen (bank) en neushoek (pitch) aflezen. De dwarshelling wordt weergegeven door de horizontale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Luchtvaart techniek en krachten
Advertisements

Aantal spelers : keeper Datum :
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Aanvullende uitleg zaalregels - clubarbitrage
Krachten Voor het beste resultaat: start de diavoorstelling.
Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
Het seminarie Waar ik aan denk? Jezus zei: Als je bidt, wees dan niet als de hypocrieten, die opstaan in de kerk en op de hoek van de straat, zodat iedereen.
Themaweek Water Sectie Techniek.
Wat heb je allemaal nodig Een schroevendraaier nummer 4
Titreren.
Aflezen van analoge en digitale meetinstrumenten
I love you.
Een dag uit het leven van Plotseling Waar je als Lord al niet druk mee kunt zijn …
KOPLAMPEN AFSTELLEN.
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
Het NAP versie 1 Normaal Amsterdams Peil
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Olle en de windmolens.
Hulpwerkwoorden can must may etc.
I wanna grow old with you Music: Westlife Another day Without your smile Another day just passes by But now I know How much it means For you to stay.
Stephan Berendonk Leon van den Broek Maarten Smit
De effectieve waarde en topwaarde
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Inleiding Opgaven Opgave 1. Eenparige beweging is een beweging met:
Vertraging Bij een vertraging gaat de snelheid steeds verder achter uit. De vertraging geef je weer met de letter a. Als a= 3 m/s2 is dan neemt de snelheid.
Quiz Start.
Tonny.
Coach cursus Jongste Jeugd
en zitinstructie neemt u plaats op uw stoel en
Kleur illusie Links zie je een cirkel van blauw-violette (magenta) ballen, een van hen verdwijnt voor even rondcirkelend. Laat uw blik nu rusten op het.
Maandag 18 november Licht & witbalans Avond fotografie – blauwe uurtje
Programmeer les voor gevorderden
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
HET LEVEN VAN JESUS (+ 2 gedichtjes) THE LIFE OF JESUS
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
BEGINNER EV3 Programmeer Les
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Zwaartekrachtenergie contra Bewegingsenergie
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 3
INSTRUMENTEN MACCREADYRING EN SOLLFAHRTGEBER 1 Theorie ontwikkeld door Paul MacCready Grootste afstand, vliegend door stijg- en daalwinden.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Isometrie tekenen Dal\RvP 2013 Pixel Art.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Voorleesverhaal Joep op de stoep.
Op sneeuwklas in Zwitserland
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Dictionary Skills!?.
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario Michel Fiege.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Interactieve powerpoint
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Leren programmeren met Scratch
“ In de luchtvaart blijf je leren,
Single Pilot Instrument Flight Rules
Transcript van de presentatie:

(DE BELANGRIJKSTE) Op dit instrument kunnen we de dwarshellingen (bank) en neushoek (pitch) aflezen. De dwarshelling wordt weergegeven door de horizontale lijn tussen het blauwe, de lucht, en Het bruine, de grond. Deze lijn beweegt mee met de horizon, precies zoals je die Buiten ook zou zien. Je kan de hoeveelheid neushoek aflezen door de horizontale strepen In het midden (per 5° graden) Langs de rand heb je ook streepjes die aangeven hoeveel graden dwarshelling je vliegtuig maakt. KUNSTMATIGE HORIZON - ATTITUDE INDICATOR

MOOI Hè !

De snelheid is heel belangrijk, deze moet je constant in de gaten houden. Waar het om gaat is de luchtsnelheid, de snelheid waarmee de lucht over de vleugels glijdt. Deze snelheid is anders dan de snelheid ten opzichte van de grond. Als je met tegenwind vliegt is de snelheid ten opzichte van de grond kleiner dan wanneer er geen tegenwind is. Als we met onze Cessna in een orkaan terecht komen kan het zijn dat we een goede snelheid hebben maar tegelijkertijd, gezien vanaf de grond, gaan we nauwelijks vooruit. (Denk aan meeuwen die door de wind vliegen maar eigenlijk stilstaan) SNELHEIDSMETER - AIRSPEED INDICATOR

SNELHEID SNELHEID WORDT IN FLIGHTSIMULATOR WEERGEGEVEN IN KIAS (KNOTS INDICATED AIRSPEED) AANGEGEVEN LUCHTSNELHEID FS HEEFT ECHTER EEN MOGELIJKHEID SNELHEID WEER TE GEVEN IN TAS (KTAS) (TRUE AIRSPEED) LET WEL ALLE VLIEGTUIG SPECS GAAN UIT VAN INDICATED AIRSPEED TAS, TRUE AIRSPEED IS LUCHTSNELHEID NADAT DEZE IS GECORRIGEERD VOOR TEMPERATUUR COMPUTER PILOTEN ZEGGEN WEL ‘S TAS GEEFT DE GRONDSNELHEID VAN HET VLIEGTUIG AAN DAT IS NIET HELEMAAL WAAR, KIJK MAAR EVEN OP DE VOLGENDE SLIDE

KAS/TAS STEL DAT JE RECHT NAAR BENEDEN DUIKT, JE TAS METER ZAL DAN OPLOPEN, MAAR JE SNELHEID TOV DE GROND IS BIJNA NUL IN FS 2004 MAAKT HET NIET ECHT UIT WELKE JE KIEST

HOOGTEMETER - ALTIMETER Een hoogtemeter is eigenlijk een barometer die de luchtdruk meet vanaf zeeniveau en dit getal weergeeft als een maat voor vlieghoogte. Je hoogte is dus niet vanaf de grond maar wel gemeten vanaf het zeeniveau. (MSL) Dit is ook de reden waarom er op vliegkaarten altijd de veldhoogte vermeld staat. Moderne vliegtuigen bezitten naast een op luchtdruk werkende hoogtemeter ook een radarhoogtemeter. Dit apparaat meet de afstand tussen het vliegtuig en de grond met behulp van naar beneden gerichte radargolven. (Hoogtes worden uitgedrukt in Feet, 1 Foot = 30,4 centimer).

HOOGTE??? In de luchtvaart worden oha 2 vormen hoogtemeting gebruikt ABSOLUTE HOOGTE (BOVEN HET OPPERVLAK (AGL)) WERKELIJKE HOOGTE (BOVEN ZEENIVO (MSL))

NOG EVEN IETS OVER HOOGTES HOOGTES BOVEN VOET EN HOGER WORDEN FLIGHT LEVELS GENOEMD VOET WORDT VERMELD ALS FLIGHT LEVEL 190 ( FLIGHT LEVEL ONE- NINER-ZERO)

De verticale snelheid kan je hierop aflezen. Staat de wijzer horizontaal, dan vlieg je recht, zonder te dalen of te stijgen. Alles wordt aangegeven in eenheden van honderd voet per minuut. Wijst de wijzer naar beneden op de 5, dan daal ik met een snelheid van 500 feet per minuut of zo’n 150 meter per minuut. De optimale daalsnelheid is voor dit type toestel 500 feet per minuut. Stijgen gaat ten koste van de voorwaartse snelheid. (denk maar aan je fiets bergop) STIJG/DAALMETER - VERTICAL SPEED INDICATOR

VSI EEN DOOR BEGINNENDE PILOTEN VEEL GEMAAKTE FOUT IS HET VLIEGEN OP DE VSI ALS JE DE BEWEGINGEN V D VSI NAALD IN OVEREENSTEMMING WIL BRENGEN MET JE STUURKNUPPEL LOOP JE ALTIJD ACHTER ZG TREND INDICATOR

De bochtenmeter of Inclinometer geeft aan of een vliegtuig een normale bocht maakt of dat het al draaiend bezig is naar binnen toe te slippen of de bocht uit te schuiven. In het toestel zit een klein kogeltje (=bolletje). Dit kogeltje in het waterpas dient bij het maken van een bocht in het midden te blijven. Pas dan voer je een gecoördineerde bocht uit. Als het kogeltje naar rechts gaat slipt je vliegtuig, gaat het links vlieg je de bocht uit. BOCHTENMETER – TURN INDICATOR De letters L en R geven aan hoe een standaardbocht wordt gevlogen. (360° graden in twee minuten)

When too much rudder is applied, a SKID results. The Centrifrugal Force is bigger than the Horizontal Component of Lift (HCL). This makes the ball go toward the outside ofthe inclinomenter (i.e. the ball in NOT in the middle). When insufficient rudder is applied, a SLIP results. The Horizontal Component of Lift (HCL) is larger than the Centrifrugal Force (CF). The ball rolls toward the lower side( or inside) on the inclinometer. The term step on the ball is often used as a memory aid in overcoming a slip or skid. In actuality, more rudder pressure (or less bank) must be applied in a slip. Less rudder pressure (or more bank) must be applied in a skid. In both cases correction must be made so that HCL = CF to keep the ball centered

Het gyrokompass is onafhankelijk van het magnetische kompas. Het reageert ook veel sneller. Mocht de stroom uitvallen moet je wel terugvallen op je magnetische kompas. Je moet wel regelmatig je gyro-kompas ijken aan de hand van je magnetisch kompas omdat het verloopt. (precesie) GYROKOMPAS - HEADING INDICATOR (zelfs dit is gesimuleerd in Flight Simulator!) Dit doe je door op de push knop te klikken. (of D op het keyboard) De bovenste wijzer op het gyrokompas geeft je huidige koers, de staart van de wijzer de tegengestelde koers.

A correct scan results in the continuous interpretation of the flight instruments, which enables the pilot to maintain proper aircraft control at all times Remember, rapidly looking from one instrument to another without interpretation is of no value. Instrument systems and the location of the flight instruments vary. Pilot ability also varies. Therefore, each pilot should develop their own rate and technique of checking the instruments which will ensure a continuous and correct interpretation of the flight instruments

Power controls altitude. Pitch controls airspeed. DENK HIER EERST OVER NA Power controls altitude, pitch controls airspeed. For minor changes in one or the other you can go opposite of this axiom, but for all intents and purposes, lock this one in your mind.

HOOGTEROER TRIM NIEMAND HEEFT OOIT AAN VERSE PILOTEN VERTELD DAT DE INSTELLING VAN HET TRIMVLAK ALLEEN WERKT BIJ EEN BEPAALDE LUCHTSNELHEID DUS IEDERE KEER DAT UW SNELHEID VERANDERD MOET U DE TRIM BIJREGELEN U KUNT EEN VLIEGTUIG TRIMMEN VOOR ELKE VLIEGHOEK, LUCHTSNELHEID OF HOOGTE ZOLANG UW LUCHTSNELHEID MAAR CONSTANT BLIJFT

JE HOOGTEROER TRIMMEN HOUDT JOYSTICK IN DE STAND WAAR KIST HORIZONTAAL VLIEGT WACHT ENKELE SECONDEN TOT EVENWICHT BEREIKT IS DRAAI TRIMWIEL NU STUKJE ZELFDE KANT OP ALS JE DE STICK MOET HOUDEN (OF KEYBOARD 1 OF 7) LAAT JOYSTICK EEN STUKJE RICHTING NEUTRAAL KOMEN HERHAAL DIT TOT STICK NEUTRAAL STAAT EN KIST HORIZONTAAL VLIEGT

PAPI LICHTEN LANGS DE LANDINGSBAAN