CHARI SMA NIEUW AKADEMIA
VOOR EEN UITGEBREIDERE VERSIE ZIE DE PRESENTATIE LEIDERSCHAP & DIVERSITEIT
War of all against all Hobbes waarschuwde hiervoor, maar dan voor de oorlog van individu tegen individu Leviathan (de staat) heeft dat opgelost Toen kwam de oorlog van de staat tegen de staat Politiek en economisch Militair Leviathans VN en EU hebben dit redelijk opgelost Toen kwam de oorlog van organisatie tegen organisatie Ministerie tegen ministerie Politieke partij tegen Politieke partij Belangengroep tegen Belangengroep Onderneming tegen Onderneming Bank tegen Bank Opleiding tegen Opleiding Ziektekostenverzekeraar tegen Ziektekostenverzekeraar Toch wordt concurrentie nog steeds aangemoedigd, onder luide toejuichingen van een immer groeiend legioen van advocaten Aanmoedigen tot oorlog van allen tegen allen! Nogal dom dus
De alpha Als het over macht gaat zijn we snel verblind: Door grootte Door mooie kleuren Door indrukwekkende displays Door angstaanjagendheid Door opvallendheid
De onderdanen De leider trekt alle aandacht, in de pers, in het dagelijks leven en zelfs in de wetenschap Toch zouden we liever naar de volgelingen moeten kijken, want: MACHT WORDT GEGEVEN Macht berust op coalities Veel mensen hebben een talent voor ondergeschiktheid Minder mensen hebben talent voor leidinggeven Veel mensen vinden verantwoording griezelig Mensen identificeren zich makkelijk met een machtige (charismatisch leiderschap)
Charismatisch leiderschap. Freud’s visie (1921) Basisidee Mens heeft ingeboren sociale mechanismen Deze komen helder tot uiting in de “ oerhorde ” Moderne groepen vertonen nog vele kenmerken van oerhorde Uitgangseisen Leider heeft of verwerft bijzondere competenties in woord en daad en fascinatie met idee Leider heeft Narcistische persoonlijkheid Leider heeft voor alle onderschikten persoonlijke belangstelling Leider is minder geïnteresseerd in omgang met hogeren of gelijken Ontwikkeling Op grond van zijn competenties en ideeën verwerft leider crediet Leider heeft door Narcisme grote behoefte aan zelfbevestiging Crediet wordt door leider gezien als steun voor narcistische keuze Volgers merken dat hun steun de leider sterker maakt Volgers beginnen zich door libidineuze mechanismen te identificeren met leider Deze identificatie bevestigt narcistische keuze verder Gevolgen: Door identificatie wordt wens leider als eigen wens gevoeld Leider wordt steeds sterker Elke volger heeft idee van persoonlijke band met leider
Enige charismatici in contact met zichzelf. Sarko pakt dat toch anders aan
Charisma: Transformatie (Bass, 1997) Geen transacties, maar transformatie ofwel Geen onderhandeling maar inspiratie Goed kunnen communiceren Bronnen: Idealized influence Inspirational motivation Intellectual stimulation Individualized consideration Eerder beschrijving aspecten dan beschrijving proces Kan ook slaan op managing, terwijl dat het inverse van charisma veronderstelt
MANAGERIALISM (Pollit, 1993; McLaughlin et al., 2001; Mawby & Worthington, 2002) Organisaties lijken meer op elkaar dan ze verschillen Dus vakkennis is secundair. Alles kan ingehuurd worden Efficiency en groei zijn de toverwoorden Nadruk op korte termijn -output en -resultaten Ontwikkeling prestatie-indicatoren en ranglijsten Nadruk op de voordelen van concurrentie Centralisatie-tendens: Afkeer van zelf-sturende teams De burger wordt als klant gezien, de werknemer als tool (HRM) Er wordt alleen vooruit gekeken (Henry Ford: history is bunk) Marketingdenken: het gaat om subjectieve beleving Combinatie van centrale beleidsvorming met lokale uniforme dienstverstrekking Loyaliteit aan groep is meer een kwestie van sentiment dan noodzaak
© 2006 JP van de Sande RuG Twee manieren van denken