PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Advertisements

5 Mijn inkomen volstaat niet
Marketing voor verkeerskunde
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
H10: Prijsmanagement.
Figuur 16.1 Factoren die van invloed zijn op de prijszetting
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Business Marketing Management
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Kostprijsberekening bij KMO
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
H8: Distributie.
kosten break-even-analyse grafisch
Marketing presentatie
Welkom H3b, Jullie mogen volgens de plattegrond van mevr
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Business Marketing Management
Beleggingsleer Siem de Ruijter Jan Van Doorslaer
KREDIETVERLENING.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Projectwijzer 1 H3 Kostprijs en kosten Middenkader Engineering.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Omgekeerd evenredig Het inhuren van een band voor een schoolfeest kost € 600. Hoe meer leerlingen er komen, hoe minder je per leerling betaalt. a: aantal.
Wet op consumentenkrediet
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
§2.3 Hoe leen je? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Lenen
§ 2.4 Geld lenen kost geld Als je geld leent, moet je dat weer terugbetalen. Daarnaast betaal je meestal rente. Hoeveel en hoe lang je terugbetaalt, hangt.
MARKETINGMIX.
Kosten en break-even Filiaalmanager
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Economie H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Manager Handel.
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Verkoopcijfers H2 Van kostprijs naar verkoopprijs Eerste verkoper.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Ondernemen moet je doen
Hoofdstuk 6 Prijs- en inkomsten- management. 1Wat zijn de belangrijkste methoden voor prijszetting? 2Waarom is het vaststellen van de kostprijs zo moeilijk.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Dienstenmarketing Week 1. Boek De Vries jr. & Van Helsdingen (2005), Dienstenmarketingmanagement, Wolters- Noordhoff, Groningen, 4de druk.
Dienstenmarketing Week 3. Planning/tentamenstof Instituut voor Bedrijfskunde CollegeOnderwerpenHoofdstukken boek 1Strategie  Wat is dienstenmarketingmanagement?
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Indeling van hoofdstuk 10
E. v. Kooten / L. El Hannouchi 11 februari 2011 /© Bedrijfseconomie voor de horeca 4.1 t/m 4.4 Bedrijfseconomie Horeca deel 1 Hoofdstuk 4 Constante en.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Welkom havo 4..
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Vraag en Aanbod van financiële middelen & nominale en reële rente
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Welkom havo 4..
Welkom ath 4..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom havo 4..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom havo 4..
Begroten & Budgetteren
Hfst 5 Sparen of lenen? Concept: Ruilen over de tijd
Financieel 1.
Hoofdstuk Kosten indelen
Vakman ondernemer – Financieel plan
Financieel 1.
H10 –Prijs van product bepalen
Transcript van de presentatie:

PRIJS Tina Brackeva Kristel De Becker Anneleen Hofmans Els Jurriëns Nele Labaere Lieselotte Lampaert

Hypothecaire lening Een hypothecaire lening, ook wel woonkrediet genoemd is een lening met een onroerend doel, aangegaan op lange termijn en gewaarborgd door een hypotheek op een onroerend goed of een roerend goed.

Prijsverschil door de kenmerken van de klant (binnen 1 kred. Instell.) ~ leeftijd, gezinstoestand van de klant ~ trouwe klant ~ grote van het geleende bedrag en eigen inbreng ~ formule: cijfers BVK 2000

~ formule: cijfers BVK 2000 Woonkrediet met vaste 85,6 % mensualiteiten Constante kapitaalaflossing 5,8 % Contracten verbonden aan 8,6 % gemengde levensverzekering of varianten van de vorige formules

Prijsverschil tussen de verschillende krediet instell. welke krediet instellingen cijfers CDV toestand 31/12/00 verschil qua kortingen verschil qua prijs voor de kenmerken van de klant verschil qua aanrekening van kosten * schattingskosten * dossierkosten verschil qua terugbetalingswijzen

Kredietinstellingen Cijfers CDV toestand 31/12/00 Banken 84 % Marktaandelen van de banken FET Verzekeringsmaatschappijen 7 % Openbare kredietinstellingen 2,9% Andere Belgische krediet ondern. 5,7% Buitenlandse krediet instellingen 0,4%

Type organisatie en prijsdoelstellingen Prijsbepaling: van type organisatie naar prijs Type organisatie  Prijsdoelstelling   Prijsstrategie Prijs

Drie types van dienstenorganisaties: Type organisatie Drie types van dienstenorganisaties: diensten onderworpen aan overheidsmaatregelen diensten met een zekere mate van zelfregulatie diensten waarbij het marktmechanisme prijsbepalend is vb. banken: hypothecaire leningen

Prijsdoelstellingen en strategieën Per type dienstenorganisatie een verschillende prijsdoelstelling: niet-economische prijsdoelstellingen individuele doelstellingen + doelstellingen van de bedrijfstak onder andere: winstdoelstelling overleving concurrentiewapen

Basiskenmerken van een dienst: Strategisch prijsbeleid Basiskenmerken van een dienst: Ontastbaarheid interactieve consumptie heterogeniteit vergankelijkheid  complex prijsbeleid  moeilijk te vergelijken prijzen

Nettowaarde van een dienst = waargenomen waargenomen voordelen kosten   maximaliseren minimaliseren   PRIJSSTRATEGIEËN

Satisfaction based pricing = Tevreden houden van de consument via het minimaliseren van de onzekerheid van de consument  garanties bij woonkrediet: • vaste rentevoet • uitgebreide informatie

= Relationship pricing Aangaan en behouden van relaties met klanten  lange termijn contracten  pricebundling

 pricebundling vb. BACOB: korting op rentevoet indien: • inkomstendomiciliëring • aandeelhouderschap • verzekeringen • spaarpremie • woonspaarplan Dexia AXA Bank

Efficiency pricing = Kosten reduceren

Marktgerichte prijsstelling = rekening houdend met de vraag, de kosten en de concurrentie Vb. Batibouw: Argenta

de verschillende diensten kunnen niet meer apart worden aangeschaft Pure bundling = de verschillende diensten kunnen niet meer apart worden aangeschaft

Mixed bundling = de diensten kunnen zowel in individuele vorm als in pakketvorm worden gekocht

Add-on bundling = wanneer een bepaalde dienst slechts kan worden aangeschaft indien ook de kerndienst wordt gekocht

Vaststelling verkoopprijs van een dienst Kostprijs - plusmethode Variabele kostprijsmethode  toepassing op lening

Kosten gemaakt door de afnemer = tijds - of opportuniteitskosten  voorbeeld fysieke kosten zintuiglijke kosten psychische kosten kritiek

Kosten gemaakt door de dienstverlener constante kosten variabele kosten directe kosten indirecte kosten

Kritische bemerking Ristorno’s zijn verboden wet op hypotheken 4 augustus 1992 art 6 Verband wet op de handelspraktijken 14 juli 1991