Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
Advertisements

Microsoft CRM Academy Introductie in CRM
Menno Karres Lead Auditor
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Maar niet elke koning is even belangrijk!
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
Workshop SENS Zwolle, 22 november 2012
Marketing strategy that earns your company money! Find You Consultancy Nederland - Curaçao.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
H4: Begrijpen van de markt
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
The Connected Organization - verbonden en vindbaar werken -
Business Marketing Management
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
CFES Stimulering en Sturing van Innovatie Willem Pieterson, PhD May 26th, 2009.
BI voor Microsoft Dynamics AX
H8: Distributie.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Hogeschool van Amsterdam Interactieve Media
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Wat is Customer Relationship Management?
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Laag Acquisitiekosten Hoog Hoog Retentiekosten Laag Klanten met hoge Retentiekosten 25% van de klanten €€€€€€€ 15% van de winst Royale klanten 28% van.
Terugwinnen Targeting Informeren Problemen managen Verwelkomen Klant leren kennenRelatie ontwikkelen Processen Mensen en organisatie Technologie Analyse.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing vandaag en morgen
Variabele beloning Dr. Kilian Wawoe.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Schitterende Organisaties®
Klantgericht klachtenmanagement, hoe maak je het verschil?
© de vries business consultancy, 2008
Bedrijfsvoeringsscan
Ondernemer in de btw René N.G. van der Paardt. Met Fuchs is de grens van het ondernemerschap wel bereikt? De vaste inrichting in de btw zou hetzelfde.
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Klanttevredenheid & klantentrouw
Servicegaranties en patiëntenparticipatie drs Jean-Pierre Thomassen
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
A B Laag Hoog Leverancierswaarde voor klant Segment 1 Segment 2 Segment 3 Segment 4 Hoog Klantwaarde voor leverancier Laag.
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance,
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Projectwijzer 7 H1 Klantenbinding en loyaliteit
BedrijfsEconomie Opgave 1.13 Kevin Kwee [ ]
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
MANTELZORGQUIZ.
4. Online strategie Internet scorecard
CRM H2 Klantenbinding en loyaliteit Commercieel medewerker.
De kunst van het ontwikkelen van klantenloyaliteit
Het Rijk van Koning Klant
C USTOMER A DVOCACY T HE C USTOMER C ONNECTION 28 januari 2009 NICOLETTE WURING.
DMK – week 2.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Afstudeeropdracht Verhogen Marktaandeel Microsoft Door middel van de Wallet Allocation Rule Analyse.
De Betekeniseconomie.
Richtinggevend Sturend Uitvoerend Organization cycle management
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Checklist for Savings & Added Value
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant Loyaliteit klanten Kwaliteitskring Zuid Oost Brabant

Het programma van deze middag 13.40 – 14.50 Inleiding The big picture Wat is loyaliteit? & loyaliteit vergroten 14.50 – 15.10 Pauze 15.10 – 15.45 Belang van sturen op loyaliteit Relatie loyaliteit en kwaliteitsmanagement

Wat doen jullie organisaties op het vlak van klantenloyaliteit?

Maak een relatiediagram Tevredenheid met klantcontact Retentie Relatiemanagement Klantgerichte medewerkers Churn Tevredenheid met telefonische bereikbaarheid Net Promotor Score Klantverloop Aanbevelingen Klantgerichtheid Cross Selling Ratio Klantentrouw Customer Lifetime Value Algemene klanttevredenheid Klachten Imago Vertrouwen Klantrendement Telefonische bereikbaarheid Klantwensen Klantwaarde Share of Wallet (inhouse share)

De “Service Profit Chain” Internal External Operating strategy and service delivery system Service concept Target market Service value Customers Satisfaction Loyalty LOYALTY Revenue growth SATISFACTION PRODUCTIVITY & OUTPUT QUALITY CAPABILITY Profitability SERVICE QUALITY Workplace design Job design/decision-making latitude Selection and development Rewards and recognition Information and communication Adequate “tools” to serve customers Quality & productivity improvements yield higher service quality and lower cost Attractive value Service designed & delivered to meet targeted customer's needs Lifetime value Retention Repeat business Referral Bron: HBR, Putting The Service Profit Chain To Work (Heskett, et al.)

De cyclus van klantenmanagement 1 Doelgroepbepaling en klantensegmen- tatie 2 Klantgerichtheid Defensive marketing 5 Klantwaarde en financiële resul- taten 3 Klanttevredenheid en -vertrouwen 4 Klantentrouw Waardering voor klanten Waardering door klanten Effecten van waardering

Loyaliteit bestaat beleving/intenties en gedrag Intentie herhaalaankoop Intentie aanbevelen Etc. Werkelijk gedrag Vertrek/klant blijven (churn/retentie) Relatie verbreden/verdiepen (cross selling ratio, share of wallet) Aanbevelen Klagen Samenwerken

De Net Promotor Score Op een schaal van 0 t/m 10, hoe zeker is het dat u ons zult aanbevelen bij vrienden, bekenden, familie? Extreem zeker Passief Extreem onzeker 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1

De Net Promotor Score Op een schaal van 0 t/m 10, hoe zeker is het dat u ons zult aanbevelen bij vrienden, bekenden, familie? Extreem zeker Passief Extreem onzeker 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 -/- % promotors % defectors = Net Promotor Score 50 30 = 20 50 0 = 50 10 70 = -60

Voorbeeld retentieanalyse 1 januari 2004: 2000 klanten Werving in 2004: 500 klanten (zijn per 31/12 nog klant) 31 december 2004: 2100 klanten Retentie = % klanten dat ik per 1/1 had en per 31/12 nog klant is = (2100-500)/2000 x 100% = 80% (1600) Churn = % klanten dat ik per 1/1 had en in 2004 verloren is = (2000+500-2100)/2000 x 100% = 20% (400)

Resultaten verloren klanten analyse 5 10 15 20 25 30 percentage Interne bezuinigingen Inhoud sluit niet aan Dubbel abonnement Geen tijd om te lezen Te duur (voor prestatie) Gebruikt product niet meer Ab.vorm, blok aan been Andere bronnen, internet Overig Org.-/functieverandering slechte service, bezorging Gebruikt medium ongeschikt In volgorde van links naar rechts Oorzaken opzegging (in volgorde van procentueel aandeel)

Van passief naar pro-actief klachtenmanagement

Sturen op klantentrouw op drie klantniveaus (uitgeverij) Organisatieniveau (omzet, Share of Wallet, Cross Buying) Persoonsniveau (omzet, Share of wallet, Cross Buying) Productniveau (retentie/churn)

Customer Delight leidt tot apostelen Bron: Heskett et al. Een zeer tevreden klant is een trouwe klant Apostelen 100% Trouwe klanten 80% Onverschillige klanten 60% Klantentrouw 40% Verloren klanten 20% Terroristen 1 2 3 4 5 Zeer ontevreden Licht ontevreden Zeer tevreden/ Customer Delight Ontevreden Tevreden Klanttevredenheid

De markt heeft invloed op de relatie tussen tevredenheid en trouw

Relaties tussen de onderdelen Klant- tevredenheid Gedrags- intenties Trouw (feitelijk gedrag) Winstgevend- heid +/0/- + +/)/-

Indexed Customer Satisfaction Rating De relatie tussen klanttevredenheid en retentie Bron: Bothe Indexed Customer Satisfaction Rating Customer Loyalty Rating

De relatie tussen retentie en winstgevendheid Bron: Bothe

Verhoging van de retentie met 5-10 procentpunten Aantal klanten 100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000 1992 1994 1996 1998 2000 2002 95 procent 90 procent 85 procent

Klanten worden in de loop der jaren meer rendabel Bron: Reichheld Winstbijdrage per klant Extra rentabiliteit - Prijsvoordeel - Aanbevelingen - Gereduceerde beheerskosten - Cross-selling & stijging koopvolume Basis-rentabiliteit 1 2 3 4 5 6 Jaar Acquisitie-kosten

De relatie tussen trouw en de waarde van een klantenbestand Bron: Reichheld Reclamebureaus Levensverzekeringen Uitgeverijen Banken/particulier Auto-/huisverzekering Autoherstel/onderhoud Credit cards Industriële makelaars Industriële wasserijen Industriële distributie Management van kantoorbouw Software 95% 90% 85% 84% 81% 75% 50% 45% 40% 35% Groei netto contante waarde van klantenbestand bij 5% retentiegroei

Het ontdekken van relaties/ verbanden tussen indicatoren Bron: Sears Attitude about the job Employee behavior Merchandise Value Service Helpfulness Customer impression recommen- dations the company retention Return on assets Operationg margin Revenu growth A compelling place to work A compelling place to shop A compelling place to invest 5 unit increase in employee attitude 1.3 unit increase in customer 0,5% increase in revenu growth drives

Klanten en leveranciers Loyaliteit en kwaliteitsmodellen (I) Leiderschap Management van medewerkers Management van processen Medewerkers Bestuur en financiers Strategie & beleid Klanten en leveranciers Management van middelen Maatschappij Organisatie Resultaat Verbeteren & vernieuwen

Loyaliteit en kwaliteitsmodellen (I)