COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Ouderdom een nieuwe levensfase!” Seminar VVS Een globale veldverkenning Door: Filia Kramp.
Advertisements

Edushock leerfestival
De marketing-omgeving
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Workshop creatief brainstormen
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Integreren van onderzoek in onderwijs
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Leren en doceren in de 21e eeuw
Dia 1 Politiewerk in de Toekomst Kan technologie “ons” helpen om het veiliger te maken?
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Leraar, school en opleiding
ONDERWIJSCONFERENTIE KHLim 15 MEI 2014 WERELDBURGERSCHAP KIEZEN VOOR EEN PROFIEL - streven naar een specifieke en een oprechte meerwaarde.
Cop Ontwerpprojecten / Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Vergelijking met RBL, 8 april 2010.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Nieuwste ontwikkelingen op HRM terrein   Inleiding voor het Gezelschap Senioren VU en VUmc Yolande van der Linden, directeur P&O VUmc 7 oktober 2014.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Honoursonderwijs in HBO
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Lokale netwerken en armoede: de cliënt centraal 09/02/2015.
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
Evidence-Based Medicine
Montoring internationalisation DOiT – Turkmenistan March 2012 A.J. Nijssen.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Sandra Jellema Het opleiden van de duurzame professional.
Competenties en skills Verbreding van de horizon of een doodlopende weg? Jumbo Klercq, maart 2015.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
Jacqueline van Swet Associate lector bij Fontys OSO Aandachtsgebieden: Onderzoek en Internationalisering Hoe staat het in het HBO met internationalisering?
OPEN brainstorm.
Eigenaarschap voor kwaliteit
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?
Internationale beurs voor excellente leerlingen
Participatory Action Research
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Jannes Huisman Senior coach
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Mixed-Signal Design Engineer
The Future Teacher 3.0.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

COMPETENTIES VOOR 2020 Hoe de Learning Outcomes en Competenties bepalen om aan de nieuwe uitdagingen het hoofd te bieden?

FEITEN Meer studenten dan ooit tevoren beginnen aan het hoger onderwijs De wereld is zich anders aan het organiseren Globalisering Macht- en paradigmashifts Nieuwe Renaissance? VRAGEN Wat is wordt er van het HO verwacht? Wat doe we? Wat zijn onze instrumenten? GEVAREN Tekort aan pedagogisch/didactisch theoretisch bewustzijn bij academics/docenten Nood aan ontwikkeling van Academic Leadership Wat zijn de competenties die we moeten nastreven?

UITDAGINGEN BOLOGNAPROCES “Higher education is a major driver for social and economic development and for innovation in an increasingly knowledge-driven world” Budapest-Vienna Declaration, March 2010 “All students and staff of higher education institutions should be equipped to respond to the changing demands of the fast evolving society” “HE should equip students with the advanced knowledge, skills and competences they need throughout their professional life” Ministerial Meeting in Leuven, April 2009

Bolognaproces - Boekarest Establish conditions that foster student-centred learning, innovative teaching methods and a supportive and inspiring working and learning environment, while continuing to involve students and staff in governance structures at all levels; Work to enhance employability, lifelong learning, problem-solving and entrepreneurial skills through improved cooperation with employers, especially in the development of educational programmes; Encourage knowledge-based alliances in the EHEA, focusing on research and technology

EUROPA: “EMPLOYABILITY” Drie niveaus moeten bereikt worden Level 1: Directe inzetbaarheid Level 2: LLL Level 3: Groei en ontwikkeling mogelijk maken van werk en gemeenschap Leerprocessen: Formeel leren Niet-formeel leren Informeel leren Student experience? (ervaring/beleving) An experience is just that, an experience, if there is no reflection Kennisportaal voor samenwerking met gemeenschap, werkveld, overheid en middenveld

DENKEN AAN/OVER DE TOEKOMST “The Atlantic “ denkt samen met het Research Centre van Phoenix University over hoe de moderne school moet kunnen evolueren. www.theatlantic.com/21stCenturyEducation/ Technologie en mobiliteit veranderen de werkomgeving op een fundamentele manier

METHODOLOGIE University of Phoenix Research Centre contacteerde Institute for the Future 3 fases: Bestuderen reviews en trends/voorspellingen horizon van 10 jaar Expertenworkshop van grote bedrijven (Disney, Proctor and Gamble enz.): brainstorm om de ‘drivers of change’ te identificeren Analyse en filteren van de gegevens om 6 kerndrivers te omschrijven en 10 competentiegebieden die het belangrijst zullen zijn voor toekomst

ONTWIKKELINGSCYCLUS Vooruitzien Inzicht Actie

COMPETENTIE EN TALENT A quality of a person that in the right context can lead rapidly to inspiration And sustainable excellent performances www.italento.be

K COMPETENCIES FOR THE 21ST CENTURY KNOWLEDGE, SKILLS AND ATTITUDES NEEDED IN THE FUTURE WORK FORCE

GEVOLGEN VOOR STUDENTEN Levenslang leren Leren vooruit kijken en de toekomst plannen Inzichten verwerven en actie ondernemen De eigen competenties kritisch benaderen en ze bijwerken en verder ontwikkelen Hiervoor de juiste bronnen en hulpmiddelen kunnen inschakelen

GENERISCHE COMPETENTIES

GEVOLGEN VOOR HET HO HO is dikwijls het product van een technologische infrastructuur en de sociale omstandigheden van het verleden HO moet leren zich aan te passen en snel respons te geven op veranderingen Relevant curriculum uitbouwen – Interne Nexus (Onderwijs-Onderzoek-Dienstverlening) koppelen aan de Externe Nexus (Innovatiedriehoek)

AANBEVELINGEN HO Nadruk leggen op de ontwikkeling van kritische ingesteldheid, inzichtsverwerving en een vermogen tot analyse Integreren van nieuwe media literacy Integreren van “Experiential Learning”om generische competenties en talenten te ontwikkelen (soft skills) Interdisciplinair werken (zie vb. Martha Nussbaum - pleiten voor integratie van menswetenschappen en positieve wetenschappen)

AANBEVELINGEN WERKVELD Snel reageren op veranderende contexten en hun personeelsbeleid daarop aanpassen. Anticiperen op wat er in de 21e eeuw nodig is Strategisch HRM opzetten en LLL bevorderen Talent wordt schaars en zorgt voor concurrentie “The most valuable employees will be those that are the most difficult to hold on to”

AANBEVELINGEN BELEID Leiding nemen in het veranderende landschap Academic Leadership ontwikkelen Onderwijs, onderzoek en innovatie MOET een prioriteit zijn

Dank u voor uw aandacht Michaël Joris michael.joris@khlim.be