Mentorendag 28 oktober 2009
Programma (van 13.30 u tot … 18.00 u) Welkom Info over de nieuwe lerarenopleiding SLO-LO De vakmentor als begeleider Receptie
info Stagebegeleiders Administratieve mw's. Tom Madou (ICT- ondersteuning) Hugo Maes Hilde Leysen Dirk Pardaens Monique Slegers Myrjam Vanden Eynden (stagecoördinatie) Petra Wyckmans Administratieve mw's. Katleen Samuël & Ann Paredis Website http://faber.kuleuven.be/slo-lo/ Mentorenmap
De specifieke lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (SLO-LO)
De SLO’s aan de K.U.Leuven 11 afstudeerrichtingen (SLO’s) ... Gezondheidswetenschappen (GZW) Lichamelijke Opvoeding (LO) Biomedische groep Expertisenetwerk school of education Samenwerking in de Associatie KU Leuven met hogescholen en cvo’ s Bvb. Project nascholing basis- en secundair onderwijs Stroomlijnen van alle stages (afspraken, richtlijnen …)
Curriculum SLO-LO (60 sp) Na de masteropleiding aan de FaBeR (5de jaar) Beperkte competenties en vele misconcepties! Theorie (30sp) Algemeen pedagogisch didactisch Leren en onderwijzen (5sp) Onderwijs, opvoeding en samenleving (3sp) Vakoverstijgend (in het onderwijs van de GZW) Interpersoonlijke vaardigheden (3sp) Reflectie en onderzoeksvaardigheden (5sp) Keuzevak (4sp) Bvb. tweede vakdidactiek biologie Specifiek Vakdidactiek lichamelijke opvoeding (10sp) Praktijk - stage (30sp)
Vakdidactiek LO Theorie Seminarie Practicum
Readers Nascholingen
Stage LO Inhoud 2 scholen: andere doelgroepen (aso → bso) Taken op micro-(klas)vlak observatie en (actieve) lesstage Taken op meso-(school)vlak Ifv. basiscompetenties Administratie: centraal / AVL (Academisch Vormingscentrum Leraren) Centrale (stage)databank Officieel & universeel stagecontract Centrale registratie - ifv. mentorenuren
Stage- en vakconcept Microvlak Meso/macrovlak Planning Periodisch (3 – 4 weken) Bewegings- én persoonsdoelen Werkvormen - leermiddelen Van leraar- naar leerling-sturing Management Tijd (8 w/3-4u) en ruimte (klas en accommodatie) Evaluatie Alternatieve vormen: ‘zelf en partner’ IPV en Reflectie Openheid – vrijheid/ruimte – sturing Meso/macrovlak Zinvolle en leerrijke taken, vakgebonden en vakoverstijgend
Begeleiding en verwerking Stage 30 STP MICRO MESO - MACRO Begeleiding en verwerking 23 STP 4 STP 3 STP Les Observatie Basis - competenties E-portfolio Begeleiding 24 u 8 weken X 3 u 10 u 32 u 8 weken X 4 u School 1 School 2
Basiscompetenties De leraar als Beroepshoudingen begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen opvoeder inhoudelijk expert organisator innovator en onderzoeker partner van ouders of verzorgers lid van een schoolteam partner van externen lid van de onderwijsgemeenschap cultuurparticipant Beroepshoudingen beslissingsvermogen relationele gerichtheid kritische ingesteldheid leergierigheid organisatievermogen zin voor samenwerking verantwoordelijkheidszin flexibiliteit
Infobrochure
Stage: micro Vaste stagedagen (ma, di, vrij) Vaste stagebegeleider (SLO-LO lectoren) 2 ≠ scholen: 2 studenten - wissel/trimester Observatie In elke school / 10 lessen / concrete items Lesstage 3 en 4 uren per week in verschillende klassen Klassen: 2de en 3de graad, aso/tso/bso, m/v, … Aanrader: één parallelklas Afrader: blokuren (2 x 2 uren = 3 uren) 8 opeenvolgende weken/trimester
Stage: meso/macro Keuze (zie Toledo) in overleg met stagebegeleider ifv. basiscompetenties (6-10) Vakgebonden taken ism. vakmentor LO Vakvergaderingen Sport(namid)dagen … Schoolgebonden taken ism. mentor-coach Klassenraad Schoolprojecten Oudercontacten
Stage: begeleiding & verwerking E-portfolio Elektronische stagemap op Toledo Planningsdocumenten, reflecties en verslagen … Begeleiding Continu door vakmentor (deels vakmentor-coach) Gepland (2x2 bezoek of video) door stagebegeleider Via E-portfolio en gesprekken/seminaries Evaluatie Zelf, mentor en begeleider Tussentijds en eindgesprek met schriftelijke nota Eén score: voorwaarde om te slagen voor slo!
Begeleiding en communicatie Stagemap → elektronisch portfolio Inhoud - mappen Ingroeirapport Evaluaties Lesmateriaal Planning Reflecties Mesotaken Voor student, vakmentor en stagebegeleider
E-portfolio ... wat blijft! Student mailt vooraf zijn planning (les/periode) Student heeft elke les zijn ‘deelstagemap’ bij Aanwezigheidskaart (handtekeningen) Periodeplan en lesvoorbereidingen van de dag Lesmateriaal van de dag ...
Stage LO ? Vragen? Suggesties?