“Andere Schooltijden” Welkom op de ouderavond “Andere Schooltijden”
Agenda Presentatie: Andere schooltijden Korte pauze 21:15 uur: uiteen in groepen Bespreken vragen en modellen 21:30 uur: centrale terugkoppeling Vervolg na deze ouderavond
Landelijk Stichting Fluenta De Fontein Andere schooltijden Landelijk Stichting Fluenta De Fontein
Landelijk Steeds meer werkende ouder(s) / verzorger(s) druk op meer voorschoolse, tussenschoolse én naschoolse opvang Vraag om afstemming onderwijs, opvang en naschoolse activiteiten (bso - sport – muziek – cultuur - leren) Brede school ontwikkeling school “in bedrijf” van 07:00 tot ….19:00
Stichting Fluenta Visieontwikkeling andere schooltijden Beleidsnotitie geschreven Heroverwegen huidige schooltijden Ambitie: 5-gelijke dagen model
De Fontein School maakt deel uit van Stichting Fluenta Eigen beslissingsbevoegdheid Instemming ouders MR Instemming personeel MR Ouders moeten worden geraadpleegd
De Fontein Instellen “Regiegroep Andere Schooltijden” vertegenwoordigers uit: medezeggenschapsraad twee leden van de oudergeleding ouderraad lid ouderraad team een teamlid directie adjunct-directeur en directeur
Besluit van nu, is een besluit voor de toekomst Doel Regiegroep Komen tot een eenduidig advies aan medezeggenschapsraad dat draagvlak heeft bij alle betrokken partijen Besluit van nu, is een besluit voor de toekomst Streefdatum invoering: 01-08-2011
Motivatie Regiegroep: andere schooltijden moeten iets verbeteren / toevoegen bevorderen van rust voor leerlingen tussen de middag continuïteit in sfeer & rust gehele schooldag buitenschoolse activiteiten op meer dagen mogelijk maken druk op naschoolse opvang verminderen inspelen op wens van ouder(s) / verzorger(s) bij gelijke schooltijden: organisatie en inzet van personeel beter en gemakkelijker (formatierust)
Werkwijze Regiegroep: vrije gedachtewisseling relatie leggen met visie Fluenta uitkomsten studiedag team De Fontein uitkomsten ouderavond 02-06-2010 Uitzetten ouderenquête Advies uitbrengen aan MR
Begripsverheldering 1 Continurooster Alle kinderen blijven de gehele dag op school Collectief lunchen op school met de klas
Begripsverheldering 2 Vijf-gelijke dagen model Alle groepen dezelfde schooltijden 5 uur onderwijs per dag Iedere dag dezelfde start- en eindtijd
Begripsverheldering 3 Vier-gelijke dagen model Alle groepen dezelfde schooltijden 4 dagen van 5,25 uur 1 kortere dag van 4 uur
Te bespreken modellen: 5-gelijke dagen model maandag t/m vrijdag 08:30 – 14:15 uur of 08:15 – 14:00 uur waarvan 45 minuten lunch / speeltijd 4-gelijke dagen model 4 dagen: 08:30 – 14:30 uur of 08:15 – 14:15 uur 1 dag: 08:30 – 12:30 uur / 8:15 – 12:15 uur (thuis lunchen)
Gevolgen voor kinderen Meer rust en regelmaat Minder haal- en brengmomenten Geen onderscheid tussen wel en niet overblijvende kinderen Minder wisselende gezichten Langere middagen voor ontspanning en activiteiten Activiteiten kunnen beter over de week gespreid worden Activiteiten vroeg op woensdagmiddag moeten verschuiven Eén of twee lange, vrije middagen niet meer mogelijk
Gevolgen voor ouders Geen haal- en brengmomenten tussen de middag Betere spreiding van werkdagen mogelijk Tussenschoolse opvang is een verplicht onderdeel van de schooldag Kinderen eerder van school halen Geen gezamenlijke lunchtijd thuis Meer mogelijkheden voor de middagen NSO organisaties kunnen uw kinderen eerder halen Hogere kosten voor langere NSO middag spelen pas vanaf 3x modaal inkomen, vanwege wegvallen kosten TSO
Gevolgen voor school / leerkrachten Lesdag vormt meer een eenheid Meer rust bij start na middagpauze Tekort overblijfmedewerkers opgelost Professionele begeleiding tijdens lunch en speeltijd Dezelfde werktijdfactor voor onder- en bovenbouw Minder rustmomenten tijdens de dag Lunch met kinderen Deelnemen aan pleinwacht Eerder beginnen met afronding schooldag Geleidelijke invoering
4-gelijke dagen model: Nadelen voor schoolorganisatie Afwijking in benoemingsuren op 1 dag Inzet op andere lesdag niet mogelijk Bemoeilijkt gelijkmatige groepsbezetting
De vragen aan u: Wat is uw mening over het continurooster? (alle kinderen eten op school) Wat is uw mening over het 5-gelijke dagen model? Wat is uw mening over het 4-gelijke dagen model? Wat ziet u als voordelen? Wat ziet u als mogelijke knelpunten? Heeft u nog suggesties of aandachtpunten voor de regiegroep
Centraal 21:30 uur: terug in verdiepte ruimte bespreken uitkomsten groepen dringende vragen 22:00 uur: afsluiting
Voortgang ouders / verzorgers ontvangen schriftelijke informatie over deze avond enquête onder ouders / verzorgers regiegroep doet voorstel aan MR informatie vervolgtraject (o.a.) via de Spetters vervolg in schooljaar 2010 -2011
De vragen aan u: Wat is uw mening over het continurooster? (alle kinderen eten op school) Wat is uw mening over het 5-gelijke dagen model? Wat is uw mening over het 4-gelijke dagen model? Wat ziet u als voordelen? Wat ziet u als mogelijke knelpunten? Heeft u nog suggesties of aandachtpunten voor de regiegroep