STUDIEDOMEIN WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ
INHOUD SESSIE Welzijn en maatschappij Doel van de oefening Analyse van enkele studierichtingen Studiedomein Welzijn en maatschappij –Het continuüm –Voorbeelden op het continuüm geplaatst Slotbeschouwingen
STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER
Definitie Individueel en maatschappelijk welzijn Welzijn in zijn vele dimensies –Zorg en begeleiding –Onderwijs en opvoeding –Wellness, gastvrijheid en voeding –Sport, lichamelijke opvoeding en lichaamsverzorging –Veiligheid
DOEL VAN DE OEFENING Een transparant kader voor oriëntatie en studiekeuze ontwerpen –Van studiegebied naar studiedomein –Herkenbare classificatie van studierichtingen Onduidelijkheden en overlappingen vermijden Hiaten opvullen
ANALYSE STUDIERICHTINGEN Beschrijving + analyse: toekomstso.vvkso.be De meeste studierichtingen Enkele voorbeelden –Humane wetenschappen –Sociale en technische wetenschappen –Lichamelijke opvoeding en sport –Hotel –Schoonheidsverzorging –Thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
HUMANEWETENSCHAPPEN HUMANE WETENSCHAPPEN
SOCIALE EN TECHNISCHE WETENSCHAPPEN
LICHAMELIJKE OPVOEDING EN SPORT
HOTEL
HOTEL
HOTEL
SCHOONHEIDSVERZORGING
SCHOONHEIDSVERZORGING
SCHOONHEIDSVERZORGING
THUIS- EN BEJAARDENZORG/ZORGKUNDIGE
STUDIEDOMEINEN ALS NIEUW KADER
HET CONTINUÜM WELZIJN EN MAATSCHAPPIJ - van wetenschappelijke studie naar praktische toepassing - van breed naar gericht - van voorbereiding op HO naar voorbereiding op beroep
VOORBEELDEN OP HET CONTINUÜM
SLOTBESCHOUWINGEN Studiedomein –Als transparant kader Leerlingenprofielen –Continuüm als ordeningskader en kijkwijzer Overlappende studierichtingen Richtingen die leiden tot eenzelfde kwalificatie Hiaten Studiedomeinoverschrijdende studierichtingen –Bv. Latijn-wiskunde, organisatiehulp. Brede studierichtingen in de tweede graad –Algemene vorming –Bredere contexten