Welkom Coachavond: pesten op de sportclub

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
Uitslag enquête over online pesten
Presentatie over Cyberpesten
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Verborgen vormen van pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Dr. Albertus Risaeusschool
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Veilig internet Mediawijsheid
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Welkom bij Leefstijl.
Themabijeenkomst Pesten
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Schoolkorfbal Iedereen doet mee!.
Welkom 1 aan het bestuur en de leden van OXO aan alle (plus)ouders en (plus)grootouders aan alle aanwezigen.
Workshop Knallende ruzie
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Rego,stijn,flore Stop pesten !!!.
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Ongewenste omgangsvormen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Kinderen en hun sociale talenten
Dr. Albertus Risaeusschool
Voetbal is een leuk spelletje laten we het ook zo houden!
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Aanpak problematisch gedrag
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Ouderavond pesten Welkom
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Heel gewoon maar toch anders.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Pesten op het werk.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Welkom Goed dat u er bent! We starten met 5 stellingen over pesten. Doet u mee? Log in op 
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Informatieavond september 2016
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Samen op weg naar een rookvrij terrein
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Onze school is een KiVa-school!.
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Welkom Coachavond: pesten op de sportclub 28 oktober 2011 Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Er zijn geen cijfers en dus bestaat het niet Bij het Ministerie van VWS wordt verteld dat pesten in de sport niet zou voorkomen, omdat er geen cijfers bekend zijn. Toch lijkt pesten op de sportclub veel vaker voor te komen dan we vermoeden Een gepest kind verdwijnt gewoon van de club en daardoor blijft het probleem onzichtbaar

Onderscheid pesten – competitief gedrag Bij competitie gaat het om de vraag wie de sterkste is, met wie kan ik kampioen worden Hierin schuilt echter ook de kiem voor pestgedrag, dat begint met het buitensluiten van sommige kinderen

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Pesten is geen sport Pesten is geen sport en…………. Dat moet iedereen weten Wanneer je ooit gepest bent, Zul je dat nooit meer vergeten Altijd blijft het aan je knagen Al is er niemand die het ziet Toch blijft er in jezelf een plekje Vol woede en verdriet. Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Pesten is niet sportief Pesten is systematisch geweld van een groep ten opzichte van één of meer teamgenoten , die niet in staat is / zijn zichzelf te verdedigen. Het is niet bekend hoeveel kinderen er op de sportclub worden gepest; binnen het onderwijs is dat 8-12% van de leerlingen; gesprekken bij de onderwijstelefoon gaan steeds vaker over pesten tijdens de sport. Het lijkt dus een serieus probleem, ook op de sportclub. Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Pesten Pesten is slecht voor iedereen, maar ook voor de pester; De pester ontwikkelt een manier van omgaan met anderen, die ervoor zorgt dat hij 400% meer kans heeft om in de criminaliteit te komen Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Verschil pesten en plagen Plagen mag Plagen moet Plagen is goed Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Oorzaken pesten Een maatschappelijk verschijnsel van alle tijden Een evenwichtsverstoring in de groep Voorbeeldgedrag van volwassenen (b.v. een autoritaire leiderschapsstijl) Voortdurend met elkaar competitie moeten aangaan Persoonlijke problemen Biologische of psychologische ontwikkeling van de speler Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Wat werkt! Vijfsporenaanpak Pester Slachtoffer Trainer / coach / begeleider Ouders Middengroep Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Wat ook nog geldt! Drie wetmatigheden Samenzwering om te zwijgen Het omstandersdilemma Het slachtoffer is schuldig Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Opvallende signalen Wil niet meer naar de club Is vaak spullen kwijt of zijn kapot Heeft vaak hoofd- of buikpijn Blauwe plekken op ongewone plaatsen Zit alleen in kleedkamer Wordt als laatste gekozen als spelers zelf teams mogen maken Wil niet onder de douche Wordt nooit uitgenodigd op feestjes Heeft stemmingswisselingen (boos, prikkelbaar, verdrietig) Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Preventieve aanpak Structureel de verenigingsregels – en normen toelichten Samen met de spelers afspraken maken over omgang en gedrag Formuleer regels positief (probeer het woordje “niet”achterwege te laten Klikken mag niet, behalve als het over pesten gaat Stel samen met het team een “anti-pestcontract” op Stel een vertrouwenspersoon aan Bij jongere pupillen is het van belang regelmatig met ouders te praten, hoewel ook zij niet altijd op de hoogte zijn. Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Tips voor trainer, coach en begeleider; hulp aan de gepeste Bouw goed contact op met de gepeste en neem het probleem serieus Bevestig het gepeste kind / jongere in wat hij goed doet Ga na of er kinderen / jongeren zijn in de middengroep, die stelling durven nemen en de gepeste willen ondersteunen Neem de sociale interacties met de gepeste door Informeer de ouders en help hen bij het vinden van deskundige hulp Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Hulp aan de pester Bouw goed contact op met de pester Bevestig de pester in wat hij goed doet Laat de pester ervaren dat je zowel hem als het gepeste kind graag mag Maak duidelijk dat pestgedrag niet kan maar dat je de pester als mens aardig vindt Ga na waardoor hij pest Maak ouders duidelijk dat pesten niet wordt getolereerd ondanks dat hun kind aardig is als mens Beloon goed sociaal gedrag Accepteer nooit lichamelijk geweld; breng ouders altijd hiervan op de hoogte Werk aan team- of groepsgevoel Als niets helpt: schorsen of verwijderen. Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Tips voor de vereniging Geef regelmatig informatie over pesten als algemeen verschijnsel Besteed aandacht aan pesten op de website of in het clubblad Werk aan algemeen beleid rondom sociale veiligheid bij de vereniging Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Filmpje “The Hard reality” http://www.youtube.com/watch?v=KCB75Taq9eQ Drs. Janneke Eustacia-Brinkman

Drs. Janneke Eustacia-Brinkman Einde Drs. Janneke Eustacia-Brinkman