Gender-stereotypen in ‘glossy’ tijdschriftenadvertenties Gisela Redeker Rijksuniversiteit Groningen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
NATUUR EN RECREATIE.
Advertisements

Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Relaties en seksualiteit
Reflecties op het dossier ‘ouderen’ en de ouderenbehoefteonderzoeken in Vlaams Brabant Prof. Dr. D. Verté Vakgroep Agogische Wetenschappen.
Project Webontwikkeling IWT-TV Groep 5. Inhoud  Overlopen van de fasen  Live Demo  Vragen?
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
In Wiesbaden, Mainz, en Limburg is onlangs een speciaalzaak geopend voor mannen, hierin kunnen ontevreden vrouwen een nieuwe man uitzoeken.
culturen categoriseren: basiswaarden
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant. Nu horen we de regels van de mannelijke kant. En alles is regel nummer 1.
Amersfoort – Jeroen Bruijns : #Generatie2014.
Combineren van natuur en cultuur in activiteiten
Borat visits Amsterdam
Carlo Vuijlsteke  Flanders DC  21 Mei 2012  Uitreiking Popthesisprijs 2012 Ondernemerschap en zakelijke kennis in de creatieve sector.
Sta ’s even op als je Jezus lief hebt
Spreekoefening: rollenpatronen
Mag het eens gezegd worden ? Mag het eens gezegd worden ? Het leven als man is verre van eenvoudig...
Consumentengedrag Neoklassieke economische theorie: afweging geld/nut.
Oriëntatie op Communicatiekunde Hoorcollege 1. Werkwijze en toetsing Website: (let op: geen trema!)
Belevingswerelden dagrecreatie
de Ontdekking Oosterhout
Diversiteit Handan Aydin.
Met het oog op vrouwenmarketing “Vrouwen aan de macht”
. Mijn Toekomst/droom Door: Robin Schrooten..
Ethnicity, gender and entrepreneurship
Paulus tussen theologie en cultuur vanuit gender-kritisch perspectief
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Oranje Fonds & mentoring Niels van Zeben
P. 1 Onderzoek naar het aantal en de activiteiten van de allochtone vrouwenverenigingen Op basis van dossiers ingediend bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Plotseling zweeft er een lieve kleine fee boven hun hoofden en zegt:
De tijd van Grieken en Romeinen
Onderzoeksvragen? 8 april april 2014.
Het schrijven van een verhaal
Onderzoeksvragen?.
Levenslooppsychologie Hoorcollege 3
Effect van een reactiveringsprogramma Bij mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering.
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Zilveren Kruis Presentatieslides 100% tekst mét subtitel Resultaten tevredenheidsonderzoek LTV Leusden 2015 Onderstaande balk s.v.p. niet verwijderen.
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Analyse van twee kunstwerken aan de hand van de theorie van
Building with nature (project Marconi) Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab.
Ambitie: +10% sportparticipatie Meer mensen, vaker, actief te laten sporten, over een langere periode in hun leven Bron: Rapportage Sport 2010 (AVO 2007)
Cultuurhistorie Kompas voor oriëntatie op vervolgprojecten Minor People, Planet, Profit, Rijksuniversiteit Groningen Policy Lab ‘Duurzame Ontwikkeling.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
Het schrijven van een verhaal
Diaken? ouderling? dominee?.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Mag het eens gezegd worden ?
Het leven als man is verre van eenvoudig...
Het 24 spel.
Hoe halen we meer jongeren binnen en hoe houden we ze langer vast
Het leven als man is verre van eenvoudig...
We horen altijd “de regels" van de vrouwelijke kant
Plotseling zweeft er een lieve kleine fee boven hun hoofden en zegt:
Annick, Amber, Ilsa en Melanie
Woon stijlen..
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Werkbarometer 2018: Gender & Diversiteit
Presentatie: Gender en seksualisering
Internationaal I Cultuur zit in je.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
TALENTONTWIKKELING IN FLEVOLAND
Internationaal I Cultuur zit in je.
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Transcript van de presentatie:

Gender-stereotypen in ‘glossy’ tijdschriftenadvertenties Gisela Redeker Rijksuniversiteit Groningen

Indeling van de advertenties sekse van de afgebeelde persoon/personen sekse van de doelgroep (v, m of allebei) product, productsoort themav: schoonheid, erotiek/sensualiteit m: individualisme, sport/prestatie rollenv:mooi, sexy, lief m:sterk, zelfbewust, veeleisend

Thema’s op een v-m dimensie LABELTOELICHTING -2schoonheidmooi zijn, ‘godin’/diva -1erotiek/sensualiteitverleiding, onschuld, tederheid betovering 0neutraalliefde, cultuur, speelsheid, jeugdigheid, genot 1individualismeruige natuur, avontuur, stoerheid, zelfbewustzijn, originaliteit 2prestatie/sportcompetitie, professionaliteit, performance, succes, power

Vrouwelijke en mannelijke rollen LABELTOELICHTING -3submissiefafhankelijk, klein/kindachtig -2narcistischzelfvoldaan, droomerig, mooi -1sexy/liefondeugend, mysterieus, sexy, romantisch, teder, speels 0neutraal(niet-stereotiepe rollen) 1zelfbewustassertief, zakelijk, no-nonsense 2veeleisendkwaliteit, keus, prestatie 3sterkpower, onafhankelijkheid

Gender-stereotiepe kenmerken (Goffman 1977) relatieve grootte (bij afbeeldingen met mannen én vrouwen) ‘feminine touch’ strelen/zacht aanraken – grijpen/vasthouden situationele context huishouden – vrije tijd – professionele context lichaamshouding/activiteit liggen, zitten, staan (=neutraal), lopen, rennen/springen/klimmen blik ogen gesloten/naar beneden – blik op object/persoon – blik in camera ‘involvement’ (interactie met omgeving) mentaal afwezig – alert – actief feminine/masculine rol submissief, narcistisch, sexy/lief, neutraal, zelfbewust, veeleisend, sterk

VariabeleCategoriev/m touchstrelen-1 contextabstr./irreaal-- houdingzwevend-1 blikogen gesl.-1 involvementafwezig-1 rolnarcistisch-2 themasensualiteit-1 doelgroepv (elle); m+v(dutch)

VariabeleCategoriev/m touchvasthouden+1 context(pseudo)prof.+1 houdingzittend 0 blikgericht 0 involvementactief+1 rolsterk+3 themaprestatie/sport+2 doelgroepm+v(dutch)

rolsexy/lief-1rolsexy/lief-1 themasensualiteit-1themasensualiteit-1 doelgr.v(cosmopolitan)doelgr.m/v (dutch)

rolsexy/lief-1rolsexy/lief-1 themasensualiteit-1themasensualiteit-1 doelgr.m/v (dutch)doelgr.m/v (dutch)

VariabeleCategoriev/m rel.groottem > v+1 blik vrouwogen gesl. -1 blik mangericht 0 involvmt vafwezig -1 involvmt malert 0 themasensualiteit -1 doelgroepm (man)

rolneutraal 0 themaneutraal 0 doelgr.m/v (dutch), m (man)

rolsexy/lief-1 themasensualiteit-1 doelgr.v(elle)

rolzelfbewust+1rolzelfbewust+1 themaprestatie/sport+2themaindividualisme+1 doelgr.m/v (dutch)doelgr.m/v (dutch)

VariabeleCategoriev/m rel.groottem > v+1 (hoogte) touch mvasthouden+1 touch vaanraken -1 involvmt m/vactief+1 rol man sterk+3 rol vrouwneutraal 0 themaprestatie/sport+2 doelgroepv (cosmopolitan)

VariabeleCategoriev/m rel.groottem > v+1 (hoogte) involvmt mactief+1 involvmt valert 0 rol man zelfbewust+1 rol vrouwsexy/lief -1 themaneutraal 0 doelgroepv(elle), m(man)

Conclusies gebruik van vrouwelijke / mannelijke personages varieërt met de doelgroep femininiteit / masculiniteit van het thema varieert met sekse van personages en doelgroep rolbevestigend gebruik van stereotiepe kenmerken: relatieve grootte ‘feminine touch’ mentaal afwezig vs. alert of actief deze verschillen gelden ook binnen masculine / feminine thema’s en binnen productsoorten