Instellingstoets: vloek of zegen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Studenttevredenheid en accreditatie
Informatieavond vervolgkeuze Mavo Dinsdag 1 oktober 2013.
Kwaliteit en onderwijstijd
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Onderwijs in onderzoek & onderzoek in onderwijs Etalagebijeenkomst
|Datum Matching op de RUG 1. |Datum Inhoud 2 ›Waarom matching? ›Wat is matching? ›Matching 2014 ›Voorlichting en matching.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Voorlichting 7 oktober Inhoud Scholen in Leiden e.o. Soorten voortgezet onderwijs Onderbouw en bovenbouw Profilering Kwaliteit Toelating Leerlingbegeleiding.
Interest Groep 1 Voorbereiden op de Praktijk De Nederlandsche Bank Piet Mosch NIOC 8 april 2011 Disclaimers Presentatie op persoonlijke titel Chinese muur.
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
KANSEN EN UITDAGINGEN IN DE NIEUWE WETGEVING ONDERWIJSDAG 2011 TOM MULDER.
Visie Mensontwikkeling WSD
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Studenttevredenheid als kwaliteitsmaat?
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Studiesucces: Een uitdaging voor de Open Universiteit
Een ambitieuze studiecultuur
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
moderniseren van het curriculum.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
De kubus van CSPE succesfactoren!
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
TITEL PRESENTATIE Naam presentator AVANS HOGESCHOOL studenten 54 opleidingen Meer dan 20 lectoraten verdeeld over 6 expertisecentra medewerkers.
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
(Niets doen… alles gaat vanzelf)
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
NVAO: kwaliteitszorg en accreditatie
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Woensdag 8 januari 2014 Ouderavond profielkeuze 3 vwo en 3 vwo-Xtra.
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Examencommissies in accreditatiekader 6 juni 2011 Fred Mulder.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Voorlichtingsavond Doorstroom 4 TL  4 Havo 11 november 2015.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Centres of Expertise bij de Hanzehogeschool Conferentie Centres of Expertise 14 december 2012.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Mbo Congres 2017 Workshop: Informatie op team niveau
Betrokken ouder, tevreden ouder
Inspectie Justitie en Veiligheid
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Instellingstoets: vloek of zegen? VLOHRA-congres “Hogescholen in beweging” 10 februari 2014

De Hanzehogeschool Groningen Achtergrond De oudste (1798) multisectorale hogeschool van Nederland Centrale waarden: individuele ontplooiing, respect en actieve tolerantie, ondernemend en verantwoordelijk Bijna 80 opleidingen; grootste hbo-onderwijsaanbod in Noord-Nederland 52 bachelors, 18 masters en 7 Ad’s 18 schools met 18 verschillende ‘culturen’ met een eigen sfeer; 27.000 studenten en 2.800 medewerkers

Profiel Domeinen, thema’s, keuzes Hanzehogeschool: complete opleidingen in vier domeinen: Techniek Kunsten Mens en maatschappij (gezondheid/welzijn/sport/educatie) Economisch domein Focus op twee thema’s binnen die vier domeinen: Energie en Healthy Ageing Twee specifieke benaderingen ondersteunen dat: onze excellentie-benadering; hogeschoolbreed accent op ondernemerschap (o.a. met CVO).

Wat is het doel van onderwijs? Wat staat centraal bij onderwijs en onderzoek? Gaat het om de economie of om het individu? De laatste tijd veel aandacht voor kennis en economie. Bij voorbeeld het WRR-rapport Naar een lerende economie, maar denk ook het topsectorenbeleid in Nederland of de Centres of Expertise. Is er nog aandacht voor de student? Krijgt hij of zij voldoende kennis, kunde en vaardigheden mee? Hebben we nog aandacht voor Bildung, de derde dimensie? Hebben we nog aandacht voor de kwaliteit van de algemene vorming?

Crisis in het hbo in Nederland De Inholland-affaire In 2010 komen bij Hogeschool Inholland grote problemen aan het licht. Er zijn ten onrechte diploma’s verstrekt De onderwijskwaliteit is onvoldoende Afstudeerwerk is niet op hogeschoolniveau Gevolg: Negatieve media-aandacht Vragen in het parlement Kwaliteit van het hbo staat ernstig ter discussie

Crisis in het hbo in Nederland Ook de Hanzehogeschool Groningen in beeld Ook een alternatief afstudeertraject bij een opleiding van de Hanzehogeschool is in beeld. Na uitvoerig (en langdurig) onderzoek is er een verschil van mening over de kwaliteit van het afstudeerwerk van zes studenten. Effect: wake up-call voor onze kwaliteitscultuur. Hoe zit het met onze kwaliteitscultuur?

Crisis in het hbo in Nederland De regering grijpt in Bestaande trajecten: Instellingstoets wet Versterking besturing En in reactie op de crisis: wet Versterking kwaliteitswaarborgen En in relatie tot Strategische agenda en prestatieafspraken: wet Kwaliteit in verscheidenheid

De instellingstoets Keurmerk voor kwaliteitszorg De instellingstoets kwaliteitszorg "het keurmerk dat tot uitdrukking brengt dat de interne kwaliteitszorg en de inzet tot verbetering van de resultaten van een hogeronderwijsinstelling voor zover die betrekking heeft op de kwaliteit van haar opleidingen door het accreditatieorgaan positief is beoordeeld". De Hanzehogeschool zat in het traject voor deze instellingstoets.

Analyse situatie Hanzehogeschool Interne evaluatie Hoe zijn rollen en verantwoordelijkheden nu ingevuld? Hoe reageren we op incidenten? Hoe is het kwaliteitsbewustzijn? Conclusie: Menselijk falen speelt grotere rol dan falen van systeem. Risicobewustzijn moet hoger. Alle fouten voorkomen is onmogelijk, maar wel direct melden en bespreken. Groot project gestart: Versterking Kwaliteitscultuur

Versterking Kwaliteitscultuur Brede aanpak Hogeschoolbrede bewustwording van kwaliteit Kwaliteit van toetsen en beoordelen Trainingen van docenten (ca. 1000) Toerusten van de Examen- en Toetscommissies Professionalisering van docenten Mastering Educational Quality Verplicht masterniveau docenten Hogeschooldocenten verantwoordelijk voor inhoudelijke onderwijsontwikkeling

Versterking Kwaliteitscultuur Meten en evalueren van kwaliteit van onderwijs Kwaliteitsborging vervlechting onderwijs en onderzoek: onderzoeksvaardigheden en onderzoeksleerlijn in elk curriculum kwaliteitstoets minoren beoordelen eindwerkstukken bij preview accreditatie Verdiepende analyse en onderzoek analyse waarderingsmetingen verhogen kwaliteit toetsen en beoordelen rendementen onderzoek naar kwaliteit van onderwijs en docentgedrag

Versterking Kwaliteitscultuur Sturen, beheersen en toezichthouden Geen overkill, wél toezicht op resultaatafspraken Raad van Toezicht: eigen commissie Onderwijs en Onderzoek Viermaandsrapportages Kwaliteit vast op agenda overleg dean – CvB Evaluatie functionering examencommissie op basis jaarverslag Risicoscreening onderwijs Risicoregister Programma en projectsturing via Portfolioboards Versterking Governance

Resultaten Enorme operatie Hoge kosten (méér dan 1 miljoen euro structureel) In 2013 instellingstoets behaald Was in 2011 al met een kanttekening behaald, maar het NVAO-bestuur passeerde de commissie en stelde nieuwe voorwaarden.

Dialoog moet centraal staan We hebben de instellingstoets behaald. Zijn we nu tevreden? Waar is nu het timmersmansoog? Hebben we nu garanties voor een lerende cultuur? Nee! We moeten verder investeren in de mensen met ons Professionaliseringsplan en onze Onderwijsvisie. De onderwijsvisie bespreken we met alle schools: wat betekent dit voor jou? Hoe houden we een gesprek over onderwijskwaliteit op gang? Hou onderhouden we ons zelfreinigend vermogen?

Vloek of zegen? De instellingstoets is een zegen. Het heeft de dialoog op gang gebracht… Maar: De dialoog moeten we gaande houden. Dat vraagt voortdurend onze aandacht. Dilemma: onze kwaliteit is goed en we toetsen zoals het moet. Nu dreigen veel hogescholen in Nederland de prestatie-afspraken niet te halen. Krijgen we straks een boete van de minister omdat we de rendementen niet halen? Of verlagen we de kwaliteit en halen we de rendementen?

Vragen