TMC Group Werkondernemerschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klanten Pautec Voor start druk op enter. Industrial Services & Support B.V. Pautec Powerful in Consultancy Auto start Software Engineering Hardware Engineering.
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Menno Karres Lead Auditor
Hoe ontstond dit initiatief ?
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
WEBCARE BIJ.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
The CAF Procedure voor externe feedback
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Studieloopbaancoaching
1 KM2.0 Bijeenkomst De Praktijk NUON: ‘Hoe gaan we om met vergrijzing?’
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Talentmanagement in de Technische Dienst
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
7/15/2014 | 1 Langer thuis wonen d.m.v. e-Health !/? Marjolein van Offenbeek, Albert Boonstra, Eveline Hage.
Information Management
Hoofdstuk 1 - Inleiding Wat is een organisatie? mensen middelen
Vakcentrale 11 MVO en rol OR in waterbedrijven en laboratoria Lochem 18 November 2010.
Spraakmakende campagnes. Agenda  Introductie E-id  E-id wervingsbeleid  Case: Leaseauto’s voor afstudeerders  Case: Uitgerust aan de start  Vragen.
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
De aard en effectiviteit van management
Promo site ICT haagsehoge school Opleidingen: Informatica Technische informatica Communication & multimedia design Informatiedienstverlening en –management.
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Het nieuwe werken Effectiever werken in een stimulerende omgeving.
SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 Journée d'étude e-HR: un rêve ou un cauchemar ? e-HR, Pistes voor de.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Organisatieverandering en organisatieontwikkeling
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Vizier op sociale duurzaamheid 17 september 2009 GTST: HR wordt groen! Pauline van der Meer Mohr.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Leiderschap in Nederland
Schitterende Organisaties®
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Valkuilen bij snelle groei van de organisatie
TOM keurmerk Marius Berendse.
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
A WAY OF LIFE René Blok. Ideamanagement is een middel om alle medewerkers op een creatieve manier te laten meedenken met het bedrijf.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Heeft leren Zin? Marcel Knotter | IPOM Seminar| Den Dolder | 22 mei | Bright & Company | HR Strategy.
Het nieuwe werken Visie Peter Fingar. Het werk verandert: –Meer informatie gericht: gebruiken, verwerken en actie Transactie-informatie Omgevingsinformatie.
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
4e Jaarcongres Credit Management, 18 april 2007 Page 1 Credit Management in de B2C markt vanuit T-Mobile perspectief Peter Meefout, EVP Customer Finance,
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Project Management The future starts now!
Iedereen is context driven!
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Robin van Lieshout MyCE. What is MyCE.com? Community Users share knowledge and news User interaction, building reputation 4 million unique visitors per.
© 2003 Fabricom Logistic Systems Version : 1.0 WELKOM GROEP LOGISTIEK KATHOLIEK ONDERWIJS FABRICOM LOGISTIC SYSTEMS nv heet u van harte welkom!
Connected Company & The Digital WorkSpace Roland Hameeteman 29 april 2015.
Company overview 2015 Founded 1954 Privately owned 1 st Tier system supplier m 2 high tech manufacturing space 100% subcontractor > 400 FTE Revenue.
Business en IT Consulting
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
the digital workspace Connected Company & The Digital WorkSpace
Kwaliteit vertaalt zich in CMC, de Certified Management Consultant
Ali g
Jannes Huisman Senior coach
Mixed-Signal Design Engineer
Transcript van de presentatie:

TMC Group Werkondernemerschap

TMC Facts Founded in 2000 NYSE Alternext – listed since November 2006 Amsterdam Engineering & Consulting organisation, specialized in: Technology, ICT and Construction. Offices: Eindhoven and Utrecht More than 500 highly qualified employeneurs (approx. 100 PhD’s) Strategic supplier for several customers. Unique business model: employeneur-model!

TMC Historie 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Start TMC met 5 professionals in Embedded Software Ondanks een terugval in arbeids- en high tech markten, groeide TMC gestaag verder Re-engineering, weg van generieke activiteiten en niche focus in Technology & ICT Start ERP-business Eerste in het oppakken van het markt-momentum Start TMC Engineering Professionals Start TMC Field Service Start TMC Physics Een belangrijke mijlpaal: TMC gaat naar de beurs! Start TMC Mechatronics Adapté Bouw-kunde & Civiele Techniek wordt overgenomen. Start TMC Mechanical, Industrial Automation, Chemical, Automotive TMC betrekt pand Flight Forum Start TMC Electronics Start TMC Manufacturing Support Splitsing member company TMC Technology & ICT Start TMC Life Sciences 2010 TMC 10 jaar

TMC Organization

Positioning “Close to the business developments of our customers”

TMC Technology

TMC Construction The civil engineering value chain, segments and customers

Competenties en functieprofielen TMC Field Service Elektrotechniek Elektronica Mechanica Servobesturing Fijn mechanica Werktuigbouwkunde Hydraulica Pneumatiek Vacuümkennis PLC programmeren / storing zoeken Motoren Krachtstroom Koeltechniek Functieprofielen (focus op internationaal reizende functies) Assembleur Test engineer Maintenance engineer (lokaal) Monteur Field service engineer Maintenance engineer Technician Install engineer Commissioning engineer Site supervisor Project manager

Soft skill competenties TMC Field Service Assembleur Samenwerken Test Engineer Luisteren Manintenance engineer (lokaal) Flexibel Integer Zorgvuldig Loyaal Resultaat gericht Monteur Onafhankelijk Technician Zelfsturend Install engineer Omgevingsbewust Field service engineer Probleemanalyse Maintenance engineer Durf Commissioning engineer Coachen Overwicht Initiatief Assertief Conflicthantering Besluitvaardig Delegeren Gespreksvaardig

Soft skill competenties TMC Field Service Site supervisor Samenwerken Onafhankelijk Coachen Voortgangsbewaking Luisteren Zelfsturend Overwicht Organiseren Flexibel Omgevingsbewust Initiatief Taakgericht leiderschap Integer Probleemanalyse Assertief Mensgericht leiderschap Zorgvuldig Durf Conflicthantering Loyaal Besluitvaardig Resultaat gericht Delegeren Gespreksvaardig Project / site manager Plannen Budget bewaking Presenteren Overzicht behouden

Werkondernemerschap Zichtbaar 20% GEDRAG SOFT SKILLS HARD SKILLS BUSINESS SKILLS DNA 80% BASIS NORMEN EN WAARDEN

Werkondernemerschap Soft Skills Hard Skills

Werkondernemerschapmodel Langdurige dienstverbanden Investeren in elkaar Boeien en binden Gespecialiseerde, ondernemende businesscellen Inhoudelijke verbondenheid Kennisnetwerk 1 op 1 coaching en opleiding Hard Skills: Techniek Soft Skills: Mens Profit Sharing Inzicht in persoonlijke resultaten Betrokkenheid bij die resultaten Entrepeneurial Lab Ontmoetingsplatform voor techniek en creativiteit

Werkondernemerschap Senior Commerciële Leiderschap Business skills Leiderschap Soft Skills Senior Technische Skills Medior POP/coaching Junior Commerciële & Business skills basis Soft skills basis Introductieprogramma Selectieproces instroom

Werkondernemerschap Hoe te ontwikkelen Hierbij staat het 6 + 2 model centraal en is gericht op de gevraagde competenties: zoals collegialiteit, communicatie en samenwerking, klant- en resultaatgerichtheid, pro-activiteit en kwaliteit. Zes stappen die voortdurend beïnvloed worden door twee contextuele factoren. Centraal binnen de coaching van de werkondernemers.

Organizational context Werkondernemerschap   Knowledge Vision Adjustment Ownership Result Process Organizational context Personal Context

Werkondernemerschap Vanaf het tweede jaar: Coaching: 7x per jaar, gericht op fundamentals op het gebied van soft skills en werkondernemerschap. Coaching op basis van in POP gemaakt leerdoelen Verdergaande coaching over persoonlijke vaardigheden

Werkondernemerschap Introductieprogramma De TMC Ambassadeur Inrichting van de TMC Academy Introductieprogramma De TMC Ambassadeur Time Management Projectmanagement Conflicthantering Effectief beïnvloeden en communiceren Assertiviteit Leiderschapsontwikkeling

Werkondernemerschap E D C B A Groei in ondernemerschap Zoekt de meest urgente problemen en lost ze op E Self Sustaining werkondernemer Onderneemt op grote schaal Zoekt problemen waar de organisatie veel last van ondervindt en helpt deze op te lossen Groei in ondernemerschap Ervaren werkondernemer Onderneemt op kleine schaal D Neemt initiatief en geeft de organisatie suggesties ter verbetering, pakt problemen pro-actief aan C Groeiende werkondernemer Ontwikkeld ondernemerschap Analyseert de vraag en geeft feedback over nut, haalbaarheid en risico’s Beginnend werkondernemer Eerste stappen in ondernemerschap B Doet wat gevraagd is A Klassieke werknemer Zoekt zekerheid in omgeving

Customers of TMC Group “Big international companies and a wide scale of profit & non-profit institutes”