Corporate communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Door goede gesprekken groeien
Ondernemen in de praktijk
Marketingplanning en -strategie
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Corporate communicatie
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Corporate communicatie
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Hogescholen in Dialoog
Gezondheidsmanagement
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Methoden voor het meten van klantentevredenheid
De kunst van het vergunningenmanagement Dienst Stadsontwikkeling 23 januari 2006 Gemeente Utrecht Congres Publieke dienstverlening 25 januari 2006.
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Marketingplanning en strategie
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Schitterende Organisaties®
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
© de vries business consultancy, 2008
ACCOUNTANTS IN DE MARKETING WORKSHOP SRA, Nijkerk 22 Juni 2012 Camillo Spratt.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Visie & Strategie.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Communicatie en Instumenten
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Onderzoeksvaardigheden 3
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Strategische Businesspartner
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Verschillende rollen en stijlen
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Hoezo Great Place To Work ® bij Vanboeijen? © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN 30 september 2009 Erik van Riet VGN 30 september 2009.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Welkom havo 4..
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Degene die de presentatie verzorgt
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Beroepstrots: de gemotiveerde ambtenaar
VAN MAATSCHAPPELIJKE BETEKENIS
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Corporate communicatie Communicatie Digitale Media, CDM2A, 2012-4 Hogeschool Rotterdam, Leon WJ Goor Bijeenkomst 4

Agenda Terugblik vorige week Theorie 4 - Reputatie Praktijk Wat is het, wat is het belang en hoe manage je je reputatie een reputatie Welke factoren bepalen je reputatie Casus Het meten van reputaties Wat verder nog van belang is Praktijk opdracht feedback

Corporate communicatie RePUTATIE

Vertrekpunt Na bepalen van de kernopdracht en kernwaarden, en de keuze voor de positionering gaan we kijken naar de centrale vraag van dit blok: Hoe bouwen we aan - en onderhouden we – een sterke reputatie ?

Reputatie – wat is het, wat is het belang en hoe manage je je reputatie?

Vooraf…

Sterkste reputatie in Nederland…

Een ander (recent) onderzoek

Wereldwijd…

Reputatie (I) = de overall evaluatie van een organisatie op het gebied van veronderstelde bekwaamheden en verantwoordelijkheden in vergelijking met concurrenten Van Riel – Identiteit en imago, 2006 = de totale perceptie van vele groeperingen (stakeholders) over een organisatie

Reputatie (II) “Iedere organisatie heeft een reputatie. Onderzoek heeft aangetoond, dat organisaties met een positieve reputatie een groter marktaandeel hebben, meer herhalingsverkoop kennen, makkelijker gekwalificeerd personeel aantrekken, beter gemotiveerde medewerkers hebben, lagere kapitaalkosten hebben en positievere berichtgevingen krijgen in de pers en aanbevelingen vanuit de financiële markt. Een goede reputatie verhoogt derhalve de waarde van de onderneming en is daarmee een belangrijk onderscheidend en concurrentieel wapen geworden”

Reputatie (III) - Reputation Institute-VS

Voordelen van een goede reputatie Werkt als magneet Minder inspanningen om je producten te verkopen Minder inspanningen nodig om de juiste (goede) werknemers te krijgen Werkt als bindmiddel Mensen willen onderdeel zijn van een succesvolle en gerespecteerde onderneming

(Corporate) Reputatiemanagement = “het systematisch werken aan de goede naam en faam van een onderneming bij alle stakeholders, om daarmee waarde en concurrentievoordeel te creëren” Ron van der Jagt, Corporate Reputatiemanagement = het aansturen van de reputatie van een organisatie bij de stakeholder(s) stakeholders = actoren = alle belanghebbenden bij een organisatie

Hoe manage je het reputatie-proces? Bepaal huidige reputatie Stap 1 Bepaal gewenste reputatie identiteit positionering Stap 2 Meten en bijsturen Stap 3

Hoe wordt een reputatie gevormd? Niveaus van informatieverwerking 1. Eigen ervaring belangrijk 2. Van horen zeggen 3. Massamedia: - redactioneel - betaald minder belangrijk

Welke factoren bepalen je reputatie?

Welke factoren bepalen een reputatie 6 pijlers (Reputation Quotient model) 4 algemene factoren

4 algemene factoren 1. Naamsbekendheid 2. Omvang van de onderneming 3. Bedrijfstak 4. Land van herkomst

EMOTIOnele aantrekkingskracht Pijler 1 EMOTIOnele aantrekkingskracht

Pijler 2 Producten en diensten

Pijler 3 Financiële prestatie

Pijler 4 Visie en leiderschap

Werkomgeving / werkgeverschap Pijler 5 Werkomgeving / werkgeverschap

Maatschappelijke verantwoordelijkheid Pijler 6 Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Samenvattend pijler toelichting 1 Emotionele aantrekkingskracht 2 Gevoel en bewondering 2 Producten en diensten Kwaliteit en innovativiteit 3 Visie en leiderschap Management en toekomstvisie 4 Financiële prestaties Winst / doet het beter dan de concurrent 5 Werkomgeving en werkgeverschap Goed om voor te werken, heeft goede medewerkers 6 Maatschappelijke verantwoordelijkheid Goede behandeling stakeholders / ondersteunt goede doelen / duurzaam achtergrondfactoren Naamsbekendheid “Onbekend maakt onbemind” Omvang van de onderneming “Hoe groter, hoe beter” (in het algemeen) Bedrijfstak Hoe minder bekend het bedrijf, hoe groter de invloed van het imago van de bedrijfstak Land van herkomst Imago van het landen waar de organisatie vandaan komt / gevestigd is

Maar … uiteindelijk gaat het om Vertrouwen

Casus Geef een inschatting van de reputatie van - Hogeschool Rotterdam - Hogeschool InHolland - NS - Haven van Rotterdam Hoe? Argumentatie!

Het meten van reputaties…

Meten van reputaties (1) Kwalitatief onderzoek Individuele (diepgaande) gesprekken KS techniek Fotosorting

Kwalitatief onderzoek KS techniek Opsporing van associaties met behulp van op kaartjes vastgelegde uitspaken over een/meer organisaties 1 organisatie: respondenten maken 2 groepen: past wel / past niet bij de organisatie Meerdere organisaties (bijv X en Y): respondenten wijzen toe - past beste bij X, past beste bij Y Fotosorting Confronteer respondenten met enkele krachtige beelden/foto’s (bijv van mensen/dieren/automerken) wel / niet passend bij organisatiebedrijf X of concurrent(en) Vraag om motivatie

Voorbeeld van KS techniek

Meten van reputaties (2) Kwantitatief onderzoek Enquête / vragenformulier met vragen Osgood schaaltechniek Likert schaaltechniek De 4 algemene factoren en 6 specifieke factoren zoveel mogelijk in concrete aspecten (indicatoren) weergeven - “operationaliseren”

Kwantitatief onderzoek - operationaliseren

Kwantitatief onderzoek Attitudemeting via Osgoodschaal: “Mijn gevoel over organisatie XX is…” Negatief 0 0 0 0 0 0 Positief Attitudemeting via Likertschaal: “In welke mate bent u het eens met de volgende uitspraak: Bedrijf X is een milieubewuste organisatie” 1=sterk mee eens; 2 mee eens; 3 neutraal; 4 mee oneens; 5 sterk mee oneens

Wat verder nog van belang is…

Reputatie en imago naast elkaar… Gaat over percepties Beperkt gebruik Breed begrip – overall evaluatie Uiteindelijke totaalindruk – optelsom van alle imago-aspecten Richtpunt: multi-stakeholder Imago Gaat over percepties Hoog gebruik Beperkt begrip - perceptie van deelaspect (prijs / kwaliteit / product / service etc) Kunnen variëren (land / werkgever / product) Richtpunt: doelgroep

Nieuw in corporate reputatiemanagement: framing Framing -> methode die probeert gevoelige problemen en begrippen eenvoudig uit te leggen voor het grote publiek Frames -> referentiekaders -> vanuit welk perspectief wordt naar het onderwerp gekeken

Het Reputation Quotient model

Voorbeeld

Reputatie en het web De volgende keer gaan we hierop verder …

Praktijk corporate communicatie

Praktijk opdracht Corporate Communicatie analyse uitvoeren voor een AEX / Midkap organisatie Deze week A. Bepaal de huidige reputatie van jou bedrijf Op basis van deskresearch (meerdere bronnen) Op basis van jullie inschatting aan de hand van de aspecten (min. 5 respondenten per student) B. Bereid een KS onderzoek voor -> welke gesprekspunten, welke aspecten (woorden / begrippen) neem je mee in je onderzoek Output: max 2 (A) + 1 (B) x A4. Inleveren voor donderdag 9 maart 17.00 uur per mail