Techniek in de kijker(s) Resultaten monitorronde ‘Van kans naar keuze’ 2011 juni 2011 Eva Voncken
Monitor Van Kans naar Keuze II Beeld van: –Stand van zaken doelen, activiteiten, resultaten > monitorverslag –Ontwikkelingen van jaar tot jaar > monitorverslag –Ontwikkelingen per school > schoolrapporten –Belofte/succesvolle aanpakken > portretten
Doelen 2011 Geen talent verliezen Geïnformeerde en overwogen keuze: techniek als reële optie Door: attitude, beeld verbreden, interesse wekken, zelfvertrouwen bevorderen
Activiteiten 2011 Speeddates met vakvrouwen Excursies naar bedrijven Meidenwijzer Oriëntatieprogramma voor meisjes (vmbo-mbo-brug) Girlsday
2011 en 2010 vergeleken Meer activiteiten Meer betrokkenheid bedrijfsleven Meer aandacht voor ouders In onder- èn bovenbouw Voor meisjes èn jongens Voor hele team Meer structureel ingebed
Accent in activiteiten Verbeteren keuzebegeleiding en loopbaanoriëntatie –breder beeld –techniek in niet-technische sectoren –schone techniek –bevorderen technisch zelfvertrouwen –techniek is ook voor meisjes Investeren in keten en netwerken Curriculum Professionalisering
Wat helpt? VHTO!! Focus op techniek: Ambitieschool Zien, ervaren en ontmoeten Ouders betrekken Enthousiasme betrokkenen Goede relaties Activiteiten die elkaar versterken
Wat is lastig? Organisatie Tijd Draagvlak Imago van techniek Maar: Positiever over invloed school succes + tegenwicht
Wat levert het op? Meer en sterkere effecten Verbetering van de keuzebegeleiding en loopbaan- en beroepsoriëntatie Voorwaarden voor bevorderen keuze Spin-off op keuze voor sector, vakken, technische vervolgopleiding Beperkt: aanpassen aan leerstijl, nieuwe trajecten
Samenhang doelen en resultaten Bij ‘zachte’ doelen en schoolgerichte doelen Eye-openers: –ervaren succes, ondervonden waarde en werkzaamheid –inzichten en effecten rond meisjes
Vooruitblik Lange adem Ondersteuning VHTO –voorlichting, netwerk, contacten bedrijven en vrouwen, professionalisering –schooloverstijgende rol: kennisverspreiding, inspirerende voorbeelden, beïnvloeding beeld techniek, kennisuitwisseling –meer grip, versterken activiteiten en netwerken
Dilemma’s What about the boys? Technisch kiezen zonder stempel techniek Dalende leerlingenaantallen: hoe vertel ik het mijn collega’s? Koude douche na een warm bad?