OBK tooling Jos van der Arend 28 juni 2012 Mogelijk gemaakt door:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OUDERINFORMATIEAVOND
Advertisements

De rekentoets.
Special Interest Group SIG EduStandaard ES Werkgroep Metadata WG MD maart 2013 Mogelijk gemaakt door:
Kies uw taal Klik op expéditeur/afzender. Vul de velden voor de verzending in. Deze zijn allemaal verplicht! Jan Veldstraat 1 VZW TEST.
Taal en rekenen in het mbo
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Fedora Content Model en XSLT Fedora op Klompen, Amsterdam, Egbert Gramsbergen TU Delft Library / Digital Product Development
Metadata proces april 2009 train de trainers. Waar in het werkproces metadata Binnen de organisatie zal afgesproken moeten worden van welke data er metadata.
Regelhulp Regelhulp is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
Taal en rekenen in het mbo
Het OnderwijsBegrippenKader (OBK) in 2013
OBK gegevensmodel Jos van der Arend 10 mei 2012
12 juni 2010 Door Bart Bongers en Alex Bossers
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Een introductie. Open source Betere kwaliteit Hoge innovatiesnelheid Betere prijs/kwaliteit verhouding Vrijheid in keuze van leverancier Gedreven door.
Vocabulaires SLO 2013 Allard Strijker 24 Januari 2013 Utrecht
Het Onderwijs Begrippenkader (OBK) - een introductie
Richtlijnen voor het ontwikkelen, aanleveren en toetsen van begrippen EduStandaard, juni 2012 Henk Nijstad, Kennisnet.
WELKOM! Les 1 Vandaag 1.Voorstellen 2.Inhoud en doel cursus 3.Inleiding website 4.Benodigde software 5.Inleiding HTML 6.Huiswerk 7.Afwas ☺
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Bachelors Biologie EndNote George Meerburg Bibliotheek FNWI
SLC, Hoe-wat-waar en SRP’s
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Kwalificatiestructuur mbo
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
Download en installeer de gereedschappen
SQL & datamodelleren.
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
Voorlichting B2 Psychologie
Flexibilisering en EVC
Kwaliteitszorg Onderhouden en ontwikkelen van beroepscompetenties
LIPS versie 2.1 Een logische evolutie Carl Possemiers & Tim Vander Borght Gebruikersdag VERA Leuven, 24 Oktober 2005.
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
ICT 4 VALKENHOF Oplevering Kevin Hondsmerk Maarten Kohlman Nico van der Putten Thijs Verstappen Jordi Vroegop.
Kennis borgen Kennis integreren
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Vragenlijst ketencoördinatoren
Pentcho Bodegom - Sobit José Eggink – Hanzehogeschool Groningen
Richtlijnen voor het indienen van begrippensets & vocabulaires Dennis Krukkert, 10 mei 2012 Mogelijk gemaakt door:
Scope, verantwoordelijkheden, werkwijze tav. advisering Werkgroep Begrippenkader en vocabulaires 1 maart 2012 Mogelijk gemaakt door:
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
1 Het nut van de bron Gebruikersdag GBKN 4 juni 2010 Bart van der Lely.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Aride Umbraco presentatie. Umbraco CMS Vriendelijk cms Prettig voor eindgebruikers, designers en ontwikkelaars Simpel, mooi, intuitief Eenvoudig maatwerk.
Opleiding CMS website Gent Bart Nelis Gent: #239/ docentengang Brussel: /naast bibliotheek
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
Informatievaardigheden
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Van, voor én door het onderwijs.
1 XSLT processing & control Datamodellering 2006.
1 OMI Digitaal publiceren in bredere context.
Digitalenklas: Toepassing van ICT in het hoger talenonderwijs Presentatie UU Sake Jager 28 mei 2002.
Kick-off Utrecht Zuid POVO Onderwijs Transparant.
ADMINISTRATIE VAN EEN EXTERNE TOETS M.B.V. EEN WORKCENTER SESSION th november 2015.
wordPress  Het meest flexibele CMS CMS= Content Management System.
Mathijs Tieleman. Ilias binnen Bouw- en Infra opleidingen (ROC’s­)
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Inhoud: Terugkomdag Wie heeft wat gemaakt? Tips?
Programma vmbo mbo Marjolein Haandrikman Martha Haverkamp Rob Duijker
Open bouwblokken voor de adaptieve engine
Fijnmazig metadateren in Wikiwijs
Transcript van de presentatie:

OBK tooling Jos van der Arend 28 juni 2012 Mogelijk gemaakt door:

OBK tooling Fase 1. Fundament van de tooling Looptijd: Februari – Mei 2012 Functionaliteiten: – Uploaden van begrippen in Excel-sheets – Eenvoudig beheer – Export van vocabulaires (in VDEX) Leverancier: Trezorix Werkzaamheden: – Inrichten van RNA-omgeving (van Trezorix) – Modellering in RNA: incl. aanpassen van Excel-sheets – Ontwikkelen export naar VDEX – Beheer en onderhoud

RNA Architectuur RNA Core RNA Core SQL Server Solr RDF Store RNA API RNA API RNA Editor RNA Viewer Website CMS Guided Workflow Guided Workflow Applicatie Website Connector

OBK tooling Componenten RNA toolset – Import bestanden – RNA editor (Modelmanagement en Redactie) – SQL server (Content = Begrippen + Relaties) – RNA viewer (browsen en zoeken) RDF-store – Real-time gesynchroniseerd met RNA-omgeving – VDEX Builder applicatie – RDF Begrippenbrowser applicatie

RNA omgeving

OBK tooling

OBK tooling – Begrippen importeren Begrippenset bestanden : Kerndoelen PO & VO Tussendoelen Prestatie-indicatoren Begrippenset bestanden:  Vakken & leergebieden  Vakkernen & subkernen  Inhouden  Domeinen & richtingen  Kwalificatiedossiers  Competenties  Kwalificaties-Kerntaken-etc Begrippenset bestanden:  Leerniveaus Niveau RNA import XML BKT 100 THC BkNiveaus Niveau RNA import XML BKT 100 THC BkNiveaus Inhoud RNA import XML BKT 20x MRC BkInhouden Inhoud RNA import XML BKT 20x MRC BkInhouden Doel RNA import XML BKT 30x MRC BkDoelen Doel RNA import XML BKT 30x MRC BkDoelen Inhoud brontabellen POVOMBO Inhouden Inhoud brontabellen POVOMBO Inhouden Doel brontabellen POVOMBO Doelen Doel brontabellen POVOMBO Doelen Niveau RNA table converter BKT THC BkNiveaus Niveau RNA table converter BKT THC BkNiveaus Inhoud RNA table converter BKT MRC BkInhouden Inhoud RNA table converter BKT MRC BkInhouden Doel RNA table converter BKT MRC BkDoelen Doel RNA table converter BKT MRC BkDoelen [export to RNA] Predicates RNA IPC bestand BKT IPC Itemtypes Predicates Predicates RNA IPC bestand BKT IPC Itemtypes Predicates Itemtypes RNA IPC bestand BKT THC Recordtypes Itemtypes RNA IPC bestand BKT THC Recordtypes Context Aanduidingen RNA table converter BKT MRC AltAanduidingen Context Aanduidingen RNA table converter BKT MRC AltAanduidingen Context aanduidingen RNA import XML BKT 901 MRC AltAanduid Context aanduidingen RNA import XML BKT 901 MRC AltAanduid [export to RNA] Begrippenset bestanden:  Vakken Kopiëren & Plakken RNA Editor [import data] Kopiëren & Plakken

OBK tooling - RNA l l RNA Toolset Niveau RNA import XML BKT 100 THC BkNiveaus Niveau RNA import XML BKT 100 THC BkNiveaus Inhoud RNA import XML BKT 20x MRC BkInhouden Inhoud RNA import XML BKT 20x MRC BkInhouden Doel RNA import XML BKT 30x MRC BkDoelen Doel RNA import XML BKT 30x MRC BkDoelen RDF Store Vocabulaire VDEX (vocabulaire naam) Vocabulaire VDEX (vocabulaire naam) VDEX Builder Context aanduidingen RNA import XML BKT 901 MRC AltAanduid Context aanduidingen RNA import XML BKT 901 MRC AltAanduid RNA Editor RNA Viewer RDF Begrippen browser RDF Begrippen browser RDF to VDEX Transform XSLT l l Vocabulaire RDF (vocabulaire naam) Vocabulaire RDF (vocabulaire naam) SPARQL queries

OBK tooling – Vocabulaire Bank

PO en VO inhoud vakkern inhoud vakkern inhoud vak/leergebied programma inhoud vak/leergebied programma doel kerndoel eindterm doel kerndoel eindterm doel tussendoel doel tussendoel heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud subkern inhoud subkern inhoud (inhoudkern) inhoud (inhoudkern) isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau niveau (incl. BT-NT) onderwijssector schoolsoort leerniveau niveau (incl. BT-NT) onderwijssector schoolsoort leerniveau isNiveauVan heeftNiveau niveau referentieniveau leerniveau niveau referentieniveau leerniveau isNiveauVan heeftNiveau isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud

Voorbeeld VO inhoud vakkern inhoud vakkern inhoud vak/leergebied programma inhoud vak/leergebied programma doel kerndoel eindterm doel kerndoel eindterm doel tussendoel doel tussendoel heeftDoel isDoelVan heeftDoel isDoelVan isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud subkern inhoud subkern inhoud (inhoudkern) inhoud (inhoudkern) isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau niveau (incl. BT-NT) onderwijssector schoolsoort leerniveau niveau (incl. BT-NT) onderwijssector schoolsoort leerniveau isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau niveau referentieniveau leerniveau niveau referentieniveau leerniveau isNiveauVan heeftNiveau

MBO (geheel) niveau referentieniveau leerniveau niveau referentieniveau leerniveau inhoud vakkern (domein) inhoud vakkern (domein) inhoud vakkennis vakvaardig- heid inhoud vakkennis vakvaardig- heid isNiveauVan heeftNiveau inhoud subkern (subdomein) inhoud subkern (subdomein) inhoud inhoudkern (onderwerp taak) inhoud inhoudkern (onderwerp taak) isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud competentie inhoud competentie inhoud gedrags- component inhoud gedrags- component inhoud kwalificatie- dossier inhoud kwalificatie- dossier isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau doel prestatie- indicator doel prestatie- indicator heeftDoel isDoelVan inhoud domein- overstijgend vak inhoud domein- overstijgend vak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud opleidings- domein inhoud opleidings- domein heeftDoel isDoelVan isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud kwalificatie inhoud kwalificatie isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud kerntaak inhoud kerntaak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud werkproces inhoud werkproces isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud studierichting inhoud studierichting isNiveauVan heeftNiveau isDeelinhoudVan (BT) heeftDeelinhoud (NT) isInhoudVan heeftInhoud heeftDoel isDoelVan heeftInhoud isInhoudVan niveau (incl. BT-NT) onderwijssector schoolsoort leerniveau niveau (incl. BT-NT) onderwijssector schoolsoort leerniveau isNiveauVan heeftNiveau isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud

MBO voorbeeld domeinoverstijgend vak niveau referentieniveau leerniveau niveau referentieniveau leerniveau inhoud vakkern (domein) inhoud vakkern (domein) inhoud vakkennis vakvaardig- heid inhoud vakkennis vakvaardig- heid inhoud subkern (subdomein) inhoud subkern (subdomein) inhoud onderwerp taak inhoud onderwerp taak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau inhoud competentie inhoud competentie inhoud gedrags- component inhoud gedrags- component inhoud kwalificatie- dossier inhoud kwalificatie- dossier isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau doel prestatie- indicator doel prestatie- indicator heeftDoel isDoelVan inhoud domein- overstijgend vak inhoud domein- overstijgend vak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud opleidings- domein inhoud opleidings- domein heeftDoel isDoelVan isNiveauVan heeftNiveau inhoud kwalificatie inhoud kwalificatie isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud kerntaak inhoud kerntaak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud werkproces inhoud werkproces isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud studierichting inhoud studierichting isNiveauVan heeftNiveau isDeelinhoudVan (BT) heeftDeelinhoud (NT) isInhoudVan heeftInhoud heeftDoel isDoelVan isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau heeftInhoud isInhoudVan niveau (incl. BT-NT) onderwijssector schoolsoort leerniveau niveau (incl. BT-NT) onderwijssector schoolsoort leerniveau isNiveauVan heeftNiveau isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud

MBO voorbeeld kwalificatiedossier niveau onderwijssector schoolsoort leerniveau niveau onderwijssector schoolsoort leerniveau inhoud vakkern (domein) inhoud vakkern (domein) inhoud vakkennis vakvaardig- heid inhoud vakkennis vakvaardig- heid isNiveauVan heeftNiveau inhoud subkern (subdomein) inhoud subkern (subdomein) inhoud onderwerp taak inhoud onderwerp taak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud competentie inhoud competentie inhoud gedrags- component inhoud gedrags- component inhoud kwalificatie- dossier inhoud kwalificatie- dossier isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud doel prestatie- indicator doel prestatie- indicator heeftDoel isDoelVan inhoud domein- overstijgend vak inhoud domein- overstijgend vak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud opleidings- domein inhoud opleidings- domein heeftDoel isDoelVan isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau inhoud kwalificatie inhoud kwalificatie isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud kerntaak inhoud kerntaak isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud werkproces inhoud werkproces isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud inhoud studierichting inhoud studierichting isDeelinhoudVan (BT) heeftDeelinhoud (NT) isInhoudVan heeftInhoud heeftDoel isDoelVan niveau onderwijssector schoolsoort leerniveau niveau onderwijssector schoolsoort leerniveau isDeelniveauVan (BT) heeftDeelniveau (NT) isNiveauVan heeftNiveau heeftInhoud isInhoudVan isDeelinhoudVan heeftDeelinhoud niveau referentieniveau leerniveau niveau referentieniveau leerniveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau isNiveauVan heeftNiveau

Demonstratie OBK-tooling Vocabulaire Bank

Demonstratie OBK-tooling 1. Excel template Exporteren van PO Kerndoelen naar XML-bestand. 3. RNA Viewer Inzien van de begrippen en relaties in de RNA-omgeving. 5. VDEX Builder Definiëren en genereren van vocabulaire uit RDF Store. 2. RNA Editor Importeren van XML-bestand met PO kerndoelen. Vocabulaire Bank 6. Vocabulaire Bank Importeren en presenteren van VDEX-bestand in VB. 4. RDF Begrippenbrowser Inzien van de begrippen en relaties in de RDF Store.

Aandachtspunten Vaste volgorde van begrippen in vocabulaire. UPI aan begrip bij import. Context-afhankelijke aanduidingen. Documentatie: RNA handleiding (Trezorix) en OBK-tooling handleiding (EduStandaard).RNA handleiding (Trezorix) Overgang van staging naar productie. Vocabulaires van goedgekeurde begrippensets. Mapping tussen oude termen in vocabulaires en nieuwe begrippen in OBK.

Toekomstplannen resolver: Info per begrip o.b.v. de RDF Store. B.v. vak “geschiedenis”: 4e0a-b45b-788be6e1ec8d 4e0a-b45b-788be6e1ec8d OBK begrippenbrowser? VDEX Builder 2.0? Ondersteuning van review van nieuwe begrippen voor werkgroep?

Meer informatie OBK tooling (staging  acceptatie) RNA toolset van w.o.: – RNA editor: (inloggen!) – RNA viewer: – RNA documentatie: VDEX Builder: (inloggen?) Begrippen browser: PURL resolver, b.v. vak “geschiedenis”: EduStandaard SIG werkgroep OBK&VC: EduStandaard Vocabulaire Bank: