Ethisch gedrag: veelzijdig en van iedereen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Identiteitsverankering
Inleiding Goed toezicht = bewust keuzes maken in een veranderende omgeving Trends, dilemma’s en keuzes in het toezicht: Risico-oriëntatie Integriteit Open.
situationeel leiderschap
Door goede gesprekken groeien
Een nieuw instrument op gebied van Oplossingsgericht Werken?
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Wat is wijsheid Terugblikje Weten dat je niets weet: en toch een goede keuze maken Pauze Gesprek: Beslissen zonder dé Waarheid Afsluiting We hoeven niet.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
Introductiebijeenkomst
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Respectvolle bejegening
Lessen uit het hier en nu Klein intro ‘Alignment’ van 3 Niveaus (van bewustzijn) 3 D’s (uit ‘Drama in de Boardroom’) (Tegen)Macht Het theater van de Boardroom.
Eenvoud is levende schoonheid. Eenvoud
Risico’s en gevaren van techniek
De gezondste gemeente Bouwstenen: samen op weg
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Waarde(n)vol Leiderschap Van theorie naar praktijk
Workshop LIO-dag 28 maart 2011
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Leefstijlen algemeen extravert ego groep introvert enthousiast
Leren leven met kanker: hoe doe je dat?
De HR-Businesspartner als servant-leader
Ludo Daems.
Gedragscodes en het belang van waarden voor een goed bestuur
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Integriteit in de praktijk
6 pijlers van de code in beeld
workshop praten werkt! Karianne Kalshoven François Raymond
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
MVO en analyse van dilemma’s
Leiderschap en zelfbedrog:
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke Waarden Het waardenperspectief
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
Ethiek.
Waarden Gedreven Leiderschap, een wenkend perspectief,…
De kracht van mensen en teams
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
SECURITY Opdracht Diefstal van een digitaal personeelsdossier.
Onderzoek Veteran Tapes
College 2 7 stappenplan.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Het coachende functioneringsgesprek
Eenvoud Eenvoud is levende schoonheid. De hoogste wijsheid is vriendelijkheid….
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Passie voor het vak Oog voor het kind
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Ethiek ,zorg en technologie
Bepaal jouw (voor)waarden
Wat kan AgO voor u betekenen? HR-programma integriteit
Integriteit Dilemmatraining.
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Kernwaarden Door
Verbonden voelen met de natuur
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Leren van binnenuit.
Ontwikkeling, wij als EBS
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Transcript van de presentatie:

Ethisch gedrag: veelzijdig en van iedereen 14u tot 14.45u dr. Karianne Kalshoven

wat het ethisch gedrag van mensen stuurt en stimuleert en wat Plenaire sessie wat ethisch gedrag is, wat het ethisch gedrag van mensen stuurt en stimuleert en wat het effect van toeschouwers is op het al dan niet ethisch handelen. de deelnemers uit om hun persoonlijke waarden te ontdekken die een grote rol spelen bij ethische beslissingen. Hier kun je onderschrift invullen

Quote Bernard Welten: Integriteit gaat over moed en moet

Dilemma’s: samen sta je sterker en maak je een betere keuze! Goed Kwaliteit van afwegen van argumenten Fout je aan de regels houden Ik werk altijd met de splitsing tussen de goed/fout as en de goed/goed as (Raoul Wirtz/Ethiek Nijenrode). Bij goed/fout situaties is duidelijk wat wel/niet integer is; bij goed/goed situaties gaat het in het kader van integriteit om de kwaliteit van de afweging. Jij zit heel sterk op de tweede as (mee eens; daar zou het accent ook op moeten liggen), maar de eerste as vormt wel degelijk ook een onderdeel van integriteit (‘het je aan de regels houden’). Kan je m.i. niet helemaal aan voorbij gaan.  

Moreel dilemma DMORGEN 3april 2014 Parool 1 maart 2014

Is het gedrag van Robin Hood ethisch? Dit betekent bijvoor beeld dat een leugentje om bestwil zeer wel te ver dedigen is. Een procedure binnen de organisatie kan best omzeild worden als dit het algemene belang van de organisatie ten goede komt en nie mand daar verder noemenswaardige schade van ondervindt. Pragmatici sluiten bepaald gedrag niet uit en willen zich niet vastleggen op harde uit gangspunten

Praktijk casus Een leidinggevende is verantwoordelijk voor afdeling B in een financiële organisatie. Een van zijn medewerksters is recentelijk ontslagen, omdat zij geld, dat niet van haar was, naar haar eigen bankrekening heeft overgemaakt. Deze medewerkster heeft ingevallen bij afdeling A, omdat er veel mensen ziek waren op die afdeling en zij daar eerder heeft gewerkt. Afdeling B, waar zij nu werkt, controleert afdeling A. De leidinggevende geeft aan niet te weten dat zijn medewerker heeft ingevallen op afdeling A. De leidinggevende geeft aan dat hij haar meteen ontslagen heeft en daarmee juist heeft gehandeld.

dilemma’s benaderen vanuit: Principes principiële ethiek Uitkomsten gevolgen ethiek Dit betekent bijvoor beeld dat een leugentje om bestwil zeer wel te ver dedigen is. Een procedure binnen de organisatie kan best omzeild worden als dit het algemene belang van de organisatie ten goede komt en nie mand daar verder noemenswaardige schade van ondervindt. Pragmatici sluiten bepaald gedrag niet uit en willen zich niet vastleggen op harde uit gangspunten actie/handeling

Dus: ethiek in dilemma’s goed versus fout gedrag Al dan niet schade van welzijn van anderen termen als: mogen, moeten, behoren, verplicht zijn Het ethiek element gaat over of bepaalde gedrag van een persoon wel of niet geoorloofd, wel of niet fatsoenlijk, wel of niet verplicht is

dus ethisch gedrag samenspel tussen omgeving en persoon VB CHRISTA ACIL model

Wat stuurt en stimuleert het ethisch gedrag Persoons-kenmerken Leiderschap ethisch gedrag Organisatie Werkinhoud

Ethisch Gedrag

Persoonlijke Waarden Rust Gelijkheid Ontspanning Eerlijkheid Respect Vertrouwen Vriendschap Authenticiteit Zelfstandigheid Effectiviteit Spontaniteit Zekerheid Competitie Democratie Dienstbaarheid Onafhankelijkheid Stabiliteit Geluk Hulpvaardigheid Oprechtheid Rechtvaardigheid Plezier Vrijheid Trouw Discipline Diversiteit Ondernemerschap Rationaliteit Humor Verantwoordelijkheid Openheid Integriteit Tolerantie Waarheid Solidariteit Moed Passie Vriendelijkheid Succes Speelsheid Professionaliteit Efficiëntie Gezondheid Religie Betrouwbaarheid Spiritualiteit Schoonheid Stilte Traditie Ontwikkeling Duurzaamheid Innerlijke vrede Samenwerking Discipline Kennis Vrede Empathie Uitdaging Eenvoud Wijsheid Familie Loyaliteit Bezit

Leiderschap ethisch persoon gaat over de eigen persoon, karakter en waarden kennen om leiderschap in te zetten ethisch manager gaat over voorbeeldgedrag, communicatie en belonen van anderen Treviño et al. 2000

Ethiek: binnen en tussen de ijsschotsen

Welk niveau gebruikt u op uw werk? Hoe dieper het niveau in de ijsberg zit: des te minder is dit zichtbaar in gedrag des te moeilijker is dit te veranderen is Voor een effectieve gedragsinterventie is een ‘fit’ nodig tussen alle niveaus effectief en respectvol omgaan met jezelf (onder water) en in interactie met anderen (boven water) consistent beeld van jezelf vb. organisatie waarden opgelegd of komen vanuit de mensen zelf

Communicatie is ‘key’ om boven en onder water zichtbaar te maken. Er wordt weinig gecommuniceerd over kernwaarden en dilemma’s. Stimuleren door elkaar te bevragen of er over te praten Morele zwijgzaamheid door: 1. bedreiging van de harmonie: iemand aanspreken op gedrag is confronterend; 2. bedreiging van de effectiviteit: morele communicatie onderbreekt het dagelijkse werk; het is ‘gedoe’; 3. bedreiging van het imago: de vuile was niet buiten willen hangen. bv. in de cases er waren collega;s die een vermoeden hadden. Bird, & Waters, 1989; Wierdsma, 2013

Wat kunt u doen? Waarden: dilemma’s ontstaan door organisatie en persoonlijke waarden die conflicteren waar sta jezelf voor: bewustwording persoonlijke en organisatiewaarden waarden kunnen verschillen of verschillende betekenis hebben Communicatie: elkaar aanspreken vanuit de gemeenschappelijke organisatiewaarden zoeken naar en niet oordelen over organiseren dat mensen kritische noten delen open vragen stellen -hun eigen waarden en hoe die mee een rol spelen bij het maken van keuzes bij dilemma's -dat die waarden kunnen verschillen van waarden van anderen -hoe je hier over kan communiceren, aan elkaar kan duidelijk maken welke waarden voor jou van belang zijn -dat sommige mensen een principieel en anderen een consequentialistische invalshoek hebben -het belang van luisteren.

Heb ik het goede bereikt vandaag. Karianne Kalshoven karianne@acil. nl Heb ik het goede bereikt vandaag? Karianne Kalshoven karianne@acil.nl 0031 6 41246743 www.acil.nl