Prof. dr. Loek FM Nieuwenhuis Symposium OU 5 oktober 2012 Heerlen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Nieuwe leerbenaderingen voor professionele organisaties
Leren en innoveren in de regio: overwegingen bij reCoMaLab Loek Nieuwenhuis Beroepspedagogiek 6 juni 2013.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Nieuw leren vraagt om nieuw organiseren Presentatie Jan Geurts
Wat is goed onderwijsonderzoek?
VOR ICT Studiedag 26 januari 2007 TU/e Professional learning VOR ICT Studiedag Wim Jochems.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Teamleren, hoe werkt dat?
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Professionele ontwikkeling
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Masterjaar Startbijeenkomst dr. Harry Daemen prof.dr. Paul Frissen
VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
1212 /b Ontwerpen en Presenteren met ICT dr.ir. Jos van Leeuwen Faculteit Bouwkunde cap.groep Ontwerp Systemen.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Het potentieel van werkplekleren
Leren door reflecteren: Samen ontwikkelen van CGO Ron Aalders Henry Claessen Miriam Goes Renée Smeets 31 maart 2011.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Vernieuwend vakmanschap
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
De kubus van CSPE succesfactoren!
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
Professional Development Schools - Rijnmond
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Startbijeenkomst HAN project Werkplekleren Loek FM Nieuwenhuis en collega’s Lectoraat beroepspedagogiek.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Ontwerpen met Werkplekleren: vernieuwing deeltijd (en voltijd)
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Werkplekleren: vliegwiel voor responsiviteit?! workshop Jaarcongres Vereniging Hogescholen 23 april 2015 Marion Agterberg, Aimée Hoeve, Vincent Keizer,
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Werkconferentie Leren in de zorg
Marjan Vermeulen 9 oktober 2017
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Competentie gericht onderwijs
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Workshop – teamgroei begrijpen
The Future Teacher 3.0.
TELT TEAM Functioneel beheerdag 2019.
Transcript van de presentatie:

Prof. dr. Loek FM Nieuwenhuis Symposium OU 5 oktober 2012 Heerlen Docenten leren van experimenteren in het MBO; onderzoek in de praktijk als professionaliseringstrategie. Prof. dr. Loek FM Nieuwenhuis Symposium OU 5 oktober 2012 Heerlen

Opzet lezing Onderwijsvernieuwing in het MBO Leren in de onderwijspraktijk Wedden dat…: ervaringen uit EXMO Van informeel naar professioneel leren

De onderwijspraktijk in een lerende organisatie Onderwijsverbetering is aan de orde van de dag Zoek- en leerprocessen van en door professionals Innovatie als routineverandering Evidentie bij stapsgewijze vernieuwing Facilitering en sturing vanuit het management

Leren in een gelaagde organisatie

Beroepsonderwijs is teamwork Schakels in de leerloopbaan: zingeving, beroepskeuze (arbeidsidentiteit) en vakmanschap Maatwerk per leerling, gestuurd door praktijkleren. Zelfsturende leerling is valkuil. Combinatie van instructie en constructie. “Co-configuratie” met leerling en bedrijf. Complementaire expertises. Zelfsturend qua beheer, scholing en verbetering © IVA

Waarom onderwijsvernieuwing? Zorg om kwaliteit: Voortijdig schoolverlaten Veranderende vraag op de arbeidsmarkt Regionale diversiteit Het kan beter Het kan efficiënter Innovatie is het zoeken naar antwoorden op kwaliteitsproblemen Evidence based vernieuwen = resultaat gedreven experimenten © IVA

Bronnen van innovatie primary processes secondary processes (management and support) External development Social-economic quality issues efficiency - New knowledge, technology (science, good practices) facilitating managing © IVA

Praktijk en kennisbasis (naar Kline en Rosenberg, 1988)

Kenniscreatie door interactie Sociale innovatie: Ontmoeting van praktijktheorie en formele theorie Twee verbonden leercirkels, Leren in de praktijk: op zoek naar werkende, lokale oplossingen door reflective practitioners (lerende teams). Onderzoekscyclus: op zoek naar generieke evidentie door (experimentele) vergelijking van meerdere praktijkrn. De uitdaging is de ontmoeting: dit vraagt wederzijds respect en wil tot leren. Een heldere taakverdeling is noodzakelijk tussen beide cirkels © IVA

Onafgemaakte leerprocessen Trial-and-error processen Stappen overslaan (analyse, herformulering, alternatieven, reflectie) Professionele expertise is nodig om complexiteit te doorgronden Economie gaat boven leren 80-20% regel: suboptimale oplossingen

EXMO: wedden dat … Opdracht van Kennisnet Uitontwikkelde innovatie Heldere verwachtingen over resultaten (Quasi-)experimenteel design Afmaken van de leercirkel PDSA: Plan – Do – Study - Act 13 experimenten gefocused op ict in onderwijs Verwachte resultaten: Verbeterd primair proces Inzicht in teamleren (meta analyse) Onderzoekscompetenties bij docenten (teams) © IVA

PDSA als leercirkel

Overzicht van de experimenten Mondriaan (verpleging): klinisch rederen via digitaal programma Helicon Nijmegen (dierverzorging): video als vorm van verslaglegging Helicon T (vmbo): Virtual Action Learning (feedback) Helicon Eindhoven (groenvoorziening): LINE: registratie van competentievorderingen AOC Friesland (veehouderij): digitaal leerstofaanbod Aventus (diverse opleidingen): Cool learning (learning via sms-toetsvragen) Rijn IJssel (Nederlands): web based taallessen Drenthe college (handel): bedrijfssimulatie ROC Amsterdam (handel): bedrijfsplanning met gaming Nimeto (vormgeving): stagebegeleiding via sociale media Graafschap college (werktuigbouw): leren construeren via digitale tool Aventus 2 (diverse opleidingen): instructieve video’s ROC Zeeland (laboratorium): efficient tijd gebruik via i-pads Overall vraag: hoe verloopt het informeel leren van docenten (teams) tijdens de experimenten http://mbo.kennisnet.nl/2012/05/digitaal-leren © IVA

Resultaten digi-TAAL leren Plan: inbreng vanuit IT-coördinator; moeizame explicitering praktijktheorie; Do: geringe betrokkenheid deel docenten; Study: resultaten conform verwachting; Act: CvB neemt “haakse” beslissing (bbl-ers zelfstandig aan het werk); bespreking leidt tot onrust richting management

Generieke resultaten (plan) Urgentie: onderwijsverbetering Ownership: meestal individueel; in twee cases op teamniveau; management niet betrokken Evidentie: magere praktijktheorieën; weinig gebruik van evidentie en/of literatuur Historie: weinig gebruik van eigen ervaringen

Generieke resultaten (do) Actors: gefragementeerde betrokkenheid (ontwerpers versus uitvoerders); Interventies: geen heldere verwachtingen; Implementatie: slechts in helft cases op orde; Research: externe ondersteuning.

Generieke resultaten (study + act) Meeste verwachtingen niet uitgekomen (naieve theorie) Externe push: teams reflecteren niet uit zichzelf op de resultaten Geen heldere besluitvorming: wat te doen bij positieve of negatieve uitkomsten? Afwezigheid van managerial level

Resultaten vragenlijst team Beperkte evidentie voor interventie Vooral individuele betrokkenheid (niet op teamniveau) Vraagverheldering, uitvoering van het onderzoek en discussie over de resultaten worden als waardevol gezien Werkplekleren: betrokkenheid bij EXMO resulteert in onderzoeksvaardigheden van docenten. © IVA

Conclusie Beperkte evidentie voor interventie Vooral individuele betrokkenheid Vraagverheldering en discussie over de resultaten worden als waardevol gezien Werkplekleren: EXMO resulteert in informeel leren van docenten; hoe te benutten? Elk team moet zijn eigen fouten maken: I = R’ © IVA

Reflectie Onderzoek en vernieuwing gaan lastig samen: verschillende kalenders en logica’s Bottom-up is niet altijd de slimste strategie Doorbraakmethodiek in de zorg: nationale regie, locale oplossingen, nationale analyses en protocollen. Onderzoekscompetenties voor docenten? © IVA

Onderwijsontwikkeling en professionalisering Onderwijsverbetering = werkplekleren Informele, collectieve leerprocessen Zichtbaar maken van informeel leren: EVC van onderwijsverbetering BIO ter ondersteuning van professioneel acteren.

Dank voor uw aandacht afmnieuwenhuis@uvt.nl