Continuïteit in het SLAZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Workshop Positie in crisisnetwerk
CALAMITEITEN EN CULTUREEL ERFGOED
Workshopronde Woensdag 18 april
Pieter Hooftman, landelijk projectleider ketentest, 21 november 2013
Verandering Schooltijden
CYCLOON van voor en door de zorg Zieken huis brand Water RAV Stroom Huisarts ICT Thuiszor Licht “geen nuts – (g)een zorg”
Onze aanpak van de SEPA-migratie Seminar SEPA-migratie Pensioenfondsen 23 januari 2013 Hubert Baars Programmamanager.
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Revitalisering Wiltsangh
Standard Business Reporting Een schets 17 april 2012.
Zelf aanmelden Hoe doet u dat?.
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
1 Omgaan met onderzoeksdata: beheer van onderzoeksdata in uw instelling Inleiding bij de studiedag georganiseerd door VVBAD, aan de Universiteit Antwerpen,
Ronse, genieten midden in de groene heuvels. Ronse inwoners Geen deelgemeenten : bevolkingsdichtheid 692/ha (VL gemiddelde = 462) Gemiddeld inkomen.
TALENT SCORION Handleiding Scorion Peer Evaluatie
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
LIPS 8 december Programma 9u30Inleiding 9u40Portaal » Portaal in Drupal » Drupal voor websites » Alternatief van DaliCMS (Lodgon) 10u10Demo Lodgon.
Cloud voor uw bestuur? Wij gaan samen met u op onderzoek. Nabespreking.
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Informatiebeveiliging
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
III Procesdenken in de praktijk
Coördinatoren bijeenkomst 11 april 2013
Naam instelling…………… Datum visitatie……………. VISITATIE ORGANISATIE ONCOLOGISCHE ZORG.
SBR: een toekomstvaste aanpak
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Doorgaan naar Actiecentrum
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Hoe risicobewust bent u?
Welkom Informatieavond BS De Meerhoef 5 april 2011.
© de vries business consultancy, 2008
Identificeren. INHOUD Aan de orde komen identiteitsontwikkeling aspecten identiteitsbeleid werkwijze identiteitsontwikkeling IBA Studiemiddag 11 juni.
Titel presentatie Anja Kools April 2014
Informatieavond andere (school)tijden
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Powerpoint presentaties NCvB
Workshop Fondsen werven
Werkveldconferentie 23 april 2014
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
een nieuwe LEADER periode
BOT Bedrijfs Opvang Team
1. 2 JAARVERSLAG  Wat vooraf ging  Missie  Doel  Structuur en Organisatie  Projecten  SWOT.
Methode Strategisch personeelsmanagement
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
“Groot onderhoud Huis ter Duinstraat / Nieuwe Zeeweg” Afdeling Openbare Werken Dhr. P. Verhoef Doel presentatie: informerend.
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
FORumdag VVTK 22 april Reorganisaties in maten en soorten -Kleine reorganisaties (organische aanpassingen) -Andere visie over de zorginhoud -Sluiting.
LSP 2 september 2015.
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Herziening Modelplan GROP GGD Samen beter voorbereid Bijeenkomst 1 november 2012 – Thérèse Claassen.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
1. 2 De noodplankoker -Waarom ? -Hoe ophangen? -De inhoud ? -Naar een digitaal interventiedossier -In afwachting INLEIDING.
Herstructurering De Betho Informatieve raad d.d. 12 november 2015 Participatiewet Afschaffen Wsw, beschut werken Doelgroep uitbreiding Re-integratie.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Parkeren in Amersfoort op bedrijventerrein “Calveen”
Afhankelijkheden van Telecom
Versterken positie van ervaringsdeskundigen binnen de organisatie
Sectoroverleg Kinderopvang
Wat bedreigt uw zorginstelling en wat is uw taak en onze taak?
Transcript van de presentatie:

Continuïteit in het SLAZ T.b.v. Regiegroep Opgeschaalde Acute Zorg 3 april 2014 Monique Bugel Calamiteitencoördinator SLAZ Intro: verzoek Karin Inhoud: proces van startmoment tot nu

Continuïteitsstrategie Beheer en proces Kern: continuïteit inbedden in de organisatie Bewustwording van de kwetsbaarheid Plannen maken Uitvoering geven d.m.v. opleiden trainen en oefenen Continuïteit = een continue proces volgens de PDCA-cyclus

Continuïteitsstrategie Crisisplan organisatie Bij een crisis kunnen drie verschillende noodplannen in werking treden: BHV Noodplan bij een BHV incident ZiROP bij een externe calamiteit / ramp Continuïteitsplan bij een interne verstoring van de dagelijkse bedrijfsvoering Bij iedere gebeurtenis wordt de crisis waargenomen, afdelingshoofd of leidinggevende op de hoogte gesteld. De manager van de eenheid pleegt in nodig overleg met de Raad van Bestuur en besluiten dan tot het samenstellen van een Beleidsteam (in het plaatje crisisteam).

Continuïteitsstrategie Documenten continuïteit Inzoomen op documenten behorende bij continuïteit, bestaat uit: ZiROP BHV Bovenstaande zijn al vastgesteld. Nu bezig met het continuïteitsplan, bestaande uit: Continuïteitsstrategie (Geeft weer hoe continuïteit in het SLAZ geregeld moet zijn) Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen (Concrete verstoringen in de bedrijfsvoering)

Continuïteitsstrategie Business Impact Analyse Business Impact Analyse: bepalen vitale processen versus niet vitale processen. Impact analyse maakt duidelijk waar op gefocust dient te worden bij uitwerking van een continuïteitsplan. Gevolgen wegvallen proces voor patiënt, organisatie, financieel en totale impact.  bepalen wat al eerste hersteld moet worden Per vitaal proces specificeren hoe lang het proces uit mag vallen Minimale noodzakelijk niveau van proces bepalen

Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen Bedreigingen 7 disbalansen van zorg Verhoogd aanbod van patiënten Tekort aan personeel Uitbraak infectieziekten Verplaatsen van patiënten Sluiting (delen van) locatie Logistieke stagnatie Uitval nutsvoorzieningen, ICT en apparatuur Het Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen is gebaseerd op 7 disbalansen Verhoogd aanbod van patiënten: rampsituatie (bijv verkeersincident, industriebrand), uitbraak infectieziekten (bijv epidemie), extreme weersomstandigheden (bijv gladheid), opvang van patiënten van andere instellingen Tekort aan personeel: uitval personeel of extra personeel nodig wegens calamiteit/pandemie Uitbraak infectieziekten Verplaatsen patiënten: brand, besmetting Sluiting delen locatie: waterschade, MRSA uitbraak, brand Logistieke stagnatie: intern of extern ( fabriek leverancier verwoest, problemen transport, staken wegvervoer) Uitval nutsvoorzieningen (elektra, gas, water), ICT en apparatuur

Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen Procedure opschaling, prioritering & afschaling Disbalans opgetreden Melden Impact bepalen Raad van Bestuur informeren Besluitvorming over inzetten specifieke teams en hoe op te lossen Inzetten continuïteitsplan centraal of afdelingsplan Wat te doen bij verstoring: Melden volgens vaste procedure  wel of niet continuïteitsplan centrale voorzieningen inzetten. Verschillende manieren : Centraal oplossen met Beleidsteam Centraal oplossen met Ad hoc team Lokaal oplossen met eigen afdelingsplan/noodprocedures Alles is afhankelijk van grootte en impact van de verstoring. De vaste procedure bestaat uit: Opschaling (gefaseerd opbouwen van activiteiten) Prioritering (ernst situatie inschatten en vaststellen vervolgmaatregelen) Afschaling ( verschillende stappen in terugkeer naar alledaagse werkzaamheden)

Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen Scenariobladen Scenarioblad per verstoring Inleiding Elke disbalans: eigen hoofdstuk bestaat uit: inleiding scenarioblad. start met een inleiding waarin algemene informatie over de disbalans en wie verantwoordelijk is voor verschillende acties bij een calamiteit en welke protocollen van toepassing zijn.

Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen Scenariobladen Scenarioblad per verstoring Inleiding Scenario’s Activiteiten In het scenarioblad zijn verschillende scenario’s opgenomen, dit kunnen zijn: scenario’s in tijd Scenario’s in impact. De activiteiten en de uitvoering behorende bij de verschillende scenario’s zijn weergegeven in het scenarioblad. Bijvoorbeeld: verplaatsen korter of langer dan 2 uur: logistieke ondersteuning, communicatie, verplaatsingslijst bijhouden, patiënten afzeggen etc.

Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen Scenariobladen Scenarioblad per verstoring Inleiding Scenario’s Activiteiten Herstelactiviteiten achteraf De herstelactiviteiten die plaatsvinden na een verstoring zijn tevens opgenomen in het scenarioblad. Bijvoorbeeld: Meerwerk verwerken, voorraden bijwerken, schoonmaak regelen, papieren rapportage in EPIC verwerken

Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen Scenariobladen Scenarioblad per verstoring Inleiding Scenario’s Activiteiten Herstelactiviteiten achteraf Continuïteitsvoorzieningen en voorbereidende activiteiten Continuïteitsvoorzieningen en voorbereidende activiteiten zijn nodig om te borgen dat activiteiten in geval van een verstoring plaats kunnen vinden. Voorbeelden hiervan zijn checken noodvoorzieningen EPIC / BCA laptop, noodprocedures actueel houden, oefeningen/trainingen organiseren etc

Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen Status Centrale voorzieningen “klaar” tot volgende revisie Crisismanagement map ZiROP BHV (noodplan) EPIC (noodprocedure, inloggen Business Continuity Access) Centraal plan centrale voorzieningen Stand van zaken

Continuïteitsplan Centrale Voorzieningen Voortgang Uitbreiden naar afdelingsplannen daar waar nodig O.T.O. Afdelingsplannen : Vullen hiaten op tussen centrale plan en afdelingseisen voor doorwerken volgens het normale proces Standaard verpleegafdeling heeft voldoende aan centrale plan ICU en OK niet

Dank voor uw aandacht. Monique Bugel Calamiteitencoördinator SLAZ 020- 510 7359 m.bugel@slaz.nl