Melvin Spooren en Kees Froeling 3 oktober 2007 eHRM en de veranderende organisatie Melvin Spooren (LogicaCMG) en Kees Froeling (KPN)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Advertisements

Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
Management Informatie en Business Intelligence voor uw kantoor
De kracht van CTB ICT Bouw BV
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Kosten omlaag en klanttevredenheid omhoog?! KOVON Themacongres 2012
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Behoeftestelling met Storytelling
Intergemeentelijke samenwerking en HR
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Het capaciteitsproces en dienstverlenende bedrijven
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Josje Frietman Manager Zilverpool Achmea Group Human Resources
ICT van noodzakelijk kwaad naar strategisch bedrijfsmiddel
kerncompetenties Kerncompetenties =
“Zet je tanden in een boek”
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Grip op ICT door grip op architectuur
“Trends en ontwikkelingen in de beveiligingsbranche”
Governance van de informatievoorziening
Welkom bij de presentatie van het
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
27 januari 2011.
Het verkoopproces Hoofdstuk 6 De verkoopfunctie Het voorraadbeheer
Interne organisatie Functies en processen
Interne organisatie Organisatie en leiding
Een lokale productencatalogus als ondersteuning voor een digitaal sociaal huis.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
Welke mogelijkheden biedt ICT voor een onderneming ? William Mosseray Chief Strategy Officer - Belgacom.
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
DBS Talent & Salaris voor PIM klanten
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Bureau informatie Alympus Personeelsadvies B.V. © Alympus.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Strategie en positionering
Governance van de informatievoorziening
Overgang naar de zone Een verhaal over change management en het beheer van processen.
Neer landt, Op waarts! Ingrid Römer, Farah Klinkers, Pieter Cuppen, Bas Michielsen.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Organisatie van de HRM-functie
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
APP Platform Rivium, 5 maart 2013 Rik Vietsch.
Wij maken de financiële toekomst inzichtelijk & toegankelijk.
Naar een optimaal HR - beleid
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 - Dienstverlening Business IT & Management
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Diverse Sprekers ZAAM’s doelen zijn leidend voor gewenste ICT ondersteuning en benodigde infrastructuur DOEL PYRAMIDE ZAAM Doel (Missie) Als schoolorganisatie.
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
VAN AFSPIEGELINGSPRINCIPE TOT ADVIESAANVRAAG
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Transcript van de presentatie:

Melvin Spooren en Kees Froeling 3 oktober 2007 eHRM en de veranderende organisatie Melvin Spooren (LogicaCMG) en Kees Froeling (KPN)

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie1 Inhoud Aanleiding ontstaan KPN Huidige status Veranderende situatie KPN Migratie SSC HR naar LogicaCMG Stabiele basis voor toekomstige flexibiliteit

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie2 Inhoud Aanleiding ontstaan KPN Huidige status Veranderende situatie KPN Migratie SSC HR naar LogicaCMG Stabiele basis voor toekomstige flexibiliteit

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie3 Problematiek bij KPN in 2001: –KPN in grote financiële problemen Grote schuldenlast Cash flow problemen > 5000 ontslagen Doel: realiseer kostenbesparingen –terugdringen arbeidscapaciteit personeelsadministratie –beheersing en verlaging HR IT- kosten –incasseren subsidies ziekteverzuim –kostenverlaging door kortere en snellere processen..maar ook kwalitatieve doelstellingen –registreren en beheren aan de bron –éénduidige en actuele HR informatie –effectievere inzet van HR-adviseurs Aanleiding ontstaan

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie4 Medewerker POINT Manager HR Adviseur Nieuwe werkwijze kosten per transactie gemiddeld < € 10 MedewerkerManager HR Adviseur adm medewerker PSA Oude werkwijze POINT kosten per transactie gemiddeld > € 75 eHRM = Selfservice

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie5 Inhoud Aanleiding ontstaan KPN Huidige status Veranderende situatie KPN Migratie SSC HR naar LogicaCMG Stabiele basis voor toekomstige flexibiliteit

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie6 Wat is er gerealiseerd sinds januari 2002? Atrium: het HR plein van KPN  gepersonaliseerd HR portaal –Personeelsadministratie volledig toegankelijk via intranet SelfService voor ca gebruikers –Alle Medewerkers –Alle Managers –Alle HR professionals Functionaliteitgebieden: –HR vragen –Personeelsgegevens –Declaratie –Verlof –Arbeidsvoorwaarden –Ziekenadministratie/Poortwachter –Digitaal salarisstroken en archief –Beoordeling –Hiërarchie –Ander Personeel Momenteel ca 100 selfservice functionaliteiten voor medewerkers en managers

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie7 Inhoud Aanleiding ontstaan KPN Huidige status Veranderende situatie KPN Migratie SSC HR naar LogicaCMG Stabiele basis voor toekomstige flexibiliteit

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie8 Veranderende situatie KPN Technologische innovaties Hevige concurrentie Verandering portfolio + + Krimp aantal medewerkers Gelijke prijs per medewerker Flexibiliteit en kwaliteit

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie9 Inhoud Aanleiding ontstaan KPN Huidige status Veranderende situatie KPN Migratie SSC HR naar LogicaCMG Stabiele basis voor toekomstige flexibiliteit

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie10 Strategie LogicaCMG HR & Payroll Solutions HR ICT Producten Beheer Services Payroll Services (BPO) Groeimodel LogicaCMG – opklimmen in de waardeketen HR Admin Services (BPO) HR Services (added value) Is focus van LogicaCMG HR & Payroll Solutions Keuze voor services; Groeimodel in outsourcing; Focus op administratieve HR & Payroll competenties De Administratief Expert Gebruikmaken van partners LogicaCMG geen prijsvechter; Focus op toegevoegde waarde; Focus op diensten in plaats van producten; Channel Partner strategie.

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie11 Bron: Dave Ulrich, 1997 StrategicPartnerStrategicPartnerChangeagentChangeagent EmployeeChampionEmployeeChampion OperationeelOperationeel StrategischStrategisch MensMensProcesProces AdministrativeExpertAdministrativeExpert Strategie: LogicaCMG de “administrative expert”

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie12 Migratie HR SSC naar LogicaCMG Overgang van HR SSC in twee stappen: Eerste fase: –Payroll –Technisch beheer PeopleSoft HR (Atrium) Tweede fase: –Service desk; eerste lijnshelpdesk en administratie –Expert desk; complexe administratieve werkzaamheden –Functioneel beheer PeopleSoft HR (Atrium) –Beheer overige tooling, 53 tools –Overname 60 medewerkers

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie13 Kwaliteit en Continuïteit (3/4) LogicaCMG levert diensten voor een groot aantal klanten, waarbij optimaal gebruik wordt gemaakt van schaalvoordeel en continuïteit verzekerd is Medewerkers KPN Medewerkers Klant Medewerkers Klant Multi-client Service Center LogicaCMG Administratie KPN Administratie Salaris administratie Competence Center: Verzuim, Beoordelen, Wet- en Regelgeving… LogicaCMG HR SSC Medewerkers LogicaCMG

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie14 Inhoud Aanleiding ontstaan KPN Huidige status Veranderende situatie KPN Migratie SSC HR naar LogicaCMG Stabiele basis voor toekomstige flexibiliteit

3 oktober 2007eHRM en de veranderende organisatie15 Stabiele basis voor toekomstige flexibiliteit Identiteit Due diligence SLA Interfaces Procesontwerp Business Case ROI Integratie systemen Communicatie Plan OR Vakbond PeopleSoft Transitieplan Governance Sociaal Plan Organisatie Diensten Catalogus ESS/MSS Besluitvormings criteria

Melvin Spooren en Kees Froeling 3 oktober 2007 Bezoek ons op de stand van de HR Puzzle vereniging voor innovatie in HR –