Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fietsers in het buitengebied
Advertisements

Nieuwe impulsen voor de fiets
Verkeersveiligheid Buitenveldert
Beheer fietsparkeren bij stations
De e-fiets in Nederland ontwikkelingen en mogelijkheden voor overheden Fietsberaadbijeenkomst ‘Kansen voor de elektrische fiets’, 29 januari 2009.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Route Oost Inventarisatie door Paulette en Theo
Fiets Profijt! Henk Hendriks Projectleider Wijken voor de Fiets.
Successen,kansen en mogelijkhe- den voor de Fiets in gemeentelijk Verkeer- en vervoerbeleid Saxion minor Mobiliteit en verkeer Basisvak MV2: Mobiliteit,
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Verkeers- stellingenspel
Overdwars door Utrecht - Noordwest
Lekker Fietsen ‘s-Hertogenbosch Bert Pauli, wethouder Verkeer en Vervoer ‘s-Hertogenbosch.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
digitale verkeerskrant van Rilland
Fietsparkeren in Delft
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
1 juli 2010 Informatie avond Deijlerweg
Fietsbalans®-2 Wassenaar
Wat vinden bewoners van Maarsseveen-Molenpolder van het verkeer in hun straten? Gerco van den Berg, Liesbeth Tettero, Gerard Baars, Wim de Groot, Helena.
Provincie Noord-Brabant Aad Smid Fietsersbond Provinciaal vertegenwoordiger 10 november 2010 Fietsersbond in Noord-Brabant.
23 september 2010 VRI’s Amsterdam Fiets Groene Golf / Wachttijdvoorspeller Sjoerd Linders, Team VRO (verkeersregeltechnisch ontwerp)
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Fietsbeleid in Culemborg
Veilig naar school! Wat maakt dat dit een veilige schoolomgeving voor kinderen is? -Praktijkvoorbeelden van de inrichting van een veilige schoolomgeving-
Ontwerpwijzer Fietsverkeer
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Ervaringen bij gemeenten Rolf Schooleman 10 november Weesfietsenaanpak bij stations.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
Mobiliteit: enkele “kreten”. Aanzet tot discussie. Maandag 4 februari 2013 Willy Miermans.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
De stad als woonplaats Stad Veel huizen en weinig ruimte
Westelijke ontsluiting Ronde 20 november 2012
Hoofdfietsroute Neude -Berekuil door Erik Arts en Jan van Embden.
Hoe fietsvriendelijk is Den Haag? De visie van de Fietsersbond afdeling Haagse regio.
Hoofdfietsroutes Houten
Les 3: Verkeer TOETS.
Koos Louwerse, Govert de With
Recreatief fietsen: nog een hele uitdaging
A9 en Gaasperdammerpad Fietsersbond illustratie 1 bij onze brief van 16 april 2014.
Verbinding G- en K-buurten met Gaasperpark na verbreding A9
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
‘Langzaam’ Verkeer in de Zuidas Govert de With Fietsersbond Amsterdam.
Fietsbalans®-2 Utrecht
Fietsbeleid Putten Veiligheid. Waarom Fietsveiligheid vergroten Fietsen bevorderen Recreatie en toerisme aantrekkelijk maken Wat aanpakken Geen vrijliggende.
Actiegroep Veilig Veldhoven’ Graag traag in onze straat ! Voor een verkeersluwe, fietsvriendelijke en mooie straat. Toelichting verkeersdossier van 30.
Van krachtwijk naar fietswijk
Themabijeenkomst elektrische fiets 29 januari 2009 Welkom originele foto: Qwic.
Het Vlaamse fietsbeleid door een Nederlandse bril
Verkeerssituatie rond onze school
Verkeerssituatie rond onze school Knelpunten volgens ouders en kinderen.
Kanaleneiland Centrum Winkelen, Wonen, Werken, komen, zijn, gaan.
Participatieavond 29 september 2015 Mobiliteit wijk Oostkouter.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
Provincie Noord-Holland “Kansen voor waterrecreatie” Sail, 21 augustus 2015 Bram Hulsman programmamanager Provincie Fryslân Het Friese.
30km Schil blij met 30km geen geld (nog) geen goede inrichting niet handhaafbaar Onveilig 3 aspecten.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
De stad verandert Blok 3.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Inzetten op Mechelen Fietsstad Duurzaamheid krijgt boost via subsidies en Klimaatprijs Marina de Bie Schepen van Klimaat, Leefmilieu, Natuur- en Groenontwikkeling,
Sarphatistraat fietsstroken
Voetgangerstunnel Krispijn
Nationaal Parkeercongres 2017
Fietsparkeren in Zwolle
De gemeente Vierweg.
Transcript van de presentatie:

Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad Afd. Utrecht Stad de Fietsbalansuitkomsten Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad

Wat willen we beter 1.Snellere en meer rechtstreekse routes Afd. Utrecht Stad 1.Snellere en meer rechtstreekse routes 2.Ruimere en veiligere infrastructuur 3.Opheffen barrières 4.Meer en betere stallingen/klemmen

1. Snellere en kortere routes Afd. Utrecht Stad Rood-duren verkeerslicht onder de minuut Barrières slechten: bruggen, tunnels Snelle stadsflankroutes Routes ‘binnendoor’ als fietsstraat Stationsgebied: fietsdraaischijf ! Extra brede fietspaden Met kortere cycli, meermaals groen per cyclus. Barrieres Dichterswijk, Spinozabrug, Rijnenburg, Meijewetering, NRU. Stadsflank west langs kanalen, oost langs Waterlinieweg. Binnendoor: Herenroute, Lauwerecht, Leidseweg, Ingenhousz. Lunetten-de Wadden. Voordorp-Uithof. Fietsdraaischijf climax Vredenbrug westzijde

Westplein: een oerwoud aan verkeerslichten met lange wachttijden en onderbreking westoost vv routes (Leidseweg-Sijpestein)

2. Ruimere en veiligere routes Afd. Utrecht Stad Kun je niet scheiden? Dan 30 als max. snelheid Verkeersluwe wijken (Houtense circulatie) ALU verkeersknips: kansen (Ledig Erf!) Fietsstraten maken Nieuwe stadsdelen? Solitaire fietspaden Terugdringen incidentenoverlast Bedrijventerreinen: altijd fietspaden Fietsstroken: zorgvuldiger toepassen Scheid fiets en gemotoriseerd geloofwaardig! Is daar geen ruimte voor dan is 50 km te hard. ALU kijkt over de wijken heen: die zijn te doorlatend voor korte ritten met de auto (Vogelenbuurt!; Lombok!). Solitaire fietspaden worden erg gewaardeerd (Houten). Incidentenoverlast: parkeren op fietspaden, blokkades door weg – en bouwwerken. Fietsonvriendelijke tijdelijke regelingen. Jacob van deventerweg als voorbeeld waarom gemengd op bedrijventerreinen echt niet kan. Fietsstroken niet doen als ze niet breed genoeg kunnen om fiets de ruimte te geven (ruimer dan 1.5 m en niet 1.5 als maximum)

De Kanaalstraat in Lombok is een voorbeeld van een straat in Utrecht waar hinder, verkeersonveiligheid hand in hand gaan. Het verkeersbeeld wordt volledig door auto’s overheerst en er wordt te hard gereden zodra het minder druk wordt.

3. Wegdek verbeteren Meerjarenprogramma asfalt fietspaden: ga door! Afd. Utrecht Stad Meerjarenprogramma asfalt fietspaden: ga door! Hoofdroutes op oude klinkerwegen opknappen (fietsstraat van maken) Gaten, kieren en hobbels bij drempels en kolken aanpakken Stationsplan: rijbaan asfalt? Dan ook fietspaden asfalt! Recente inspanning raad en college voor programma asfalt voor tegels is goed! Maar het wordt tijd ook aan de drie andere punten aandacht te besteden

Oude hobbelige klinkers, zelfs casseien, op fietsroute binnendoor: Lauwerecht – Weerdsingel – centrum

4. Stallen Niet draagvlak maar behoefte als uitgangspunt Afd. Utrecht Stad Niet draagvlak maar behoefte als uitgangspunt Autoparkeren niet langer dwingende randvoorwaarde Klemmen met FietsParkeur Ga door met tariefmatiging! Binnenstad: grote slag gaat alleen inpandig/ongelijkvloers Station: integratie met RABO brug en let op verborgen behoefte Druk het kort stallen niet weg Behoefte aan beschutte plaatsen voor bewoners (geen Balansmeting over gedaan) vraagt om meer trommels en buurtschuren. Kan niet wachten op draagvlak. Autoparkeren blijkt in de praktijk te beperkende randvoorwaarde voor oplossingen fietsparkeren. DSW-rek met rechtstanden heeft te kleine hart op hart afstand! Tariefmatigingsmaatregelen van nieuwe college en raad pak van ons hart. Fietsersbond deelt voor de binnenstad de mening van stadsbestuur: op straat lossen we het niet meer op. Kortstallen (stationsgebied, binnenstad, korter dan een ur) ) moet mogen, kan in noodgevallen ‘op de standaard’.

Afd. Utrecht Stad

Valkuilen van het fietsbeleid Afd. Utrecht Stad Goedkoop per meter, toch budget- en menskracht tekort. Reserveer meer geld voor het goedmaken van fouten en voor buitenkansjes Fietsverkeer is (net als lopen) geen absoluut dwingend verkeerssysteem. Daardoor blijven knelpunten veelal onbehandeld en stagneert Duurzaam Veilig De grootste fietsintensiteiten worden gemeten in gebieden waar het gevecht om de ruimte het zwaarst is, dus waar het minst verbeterd kan worden Als het om fietsen gaat stelt iedereen andere prioriteiten en dus is er weinig draagvlak voor ingrijpende investeringen/maatregelen Het routenet fiets wordt in Utrecht niet als een geheel beheerd en ingericht. Bewoners, project- en wijkbureaus doen met de routes waar ze zin in hebben. Bus en nooddiensten werken als breekijzer voor de auto, waardoor teveel straten onveilig en onaangenaam fietsen blijven Deze hoeft niet mondeling besproken maar wel interessant om extra aan de raadsleden mee te geven in de handout