Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad Afd. Utrecht Stad de Fietsbalansuitkomsten Jan van der Horst, Fietsersbond Utrecht Stad
Wat willen we beter 1.Snellere en meer rechtstreekse routes Afd. Utrecht Stad 1.Snellere en meer rechtstreekse routes 2.Ruimere en veiligere infrastructuur 3.Opheffen barrières 4.Meer en betere stallingen/klemmen
1. Snellere en kortere routes Afd. Utrecht Stad Rood-duren verkeerslicht onder de minuut Barrières slechten: bruggen, tunnels Snelle stadsflankroutes Routes ‘binnendoor’ als fietsstraat Stationsgebied: fietsdraaischijf ! Extra brede fietspaden Met kortere cycli, meermaals groen per cyclus. Barrieres Dichterswijk, Spinozabrug, Rijnenburg, Meijewetering, NRU. Stadsflank west langs kanalen, oost langs Waterlinieweg. Binnendoor: Herenroute, Lauwerecht, Leidseweg, Ingenhousz. Lunetten-de Wadden. Voordorp-Uithof. Fietsdraaischijf climax Vredenbrug westzijde
Westplein: een oerwoud aan verkeerslichten met lange wachttijden en onderbreking westoost vv routes (Leidseweg-Sijpestein)
2. Ruimere en veiligere routes Afd. Utrecht Stad Kun je niet scheiden? Dan 30 als max. snelheid Verkeersluwe wijken (Houtense circulatie) ALU verkeersknips: kansen (Ledig Erf!) Fietsstraten maken Nieuwe stadsdelen? Solitaire fietspaden Terugdringen incidentenoverlast Bedrijventerreinen: altijd fietspaden Fietsstroken: zorgvuldiger toepassen Scheid fiets en gemotoriseerd geloofwaardig! Is daar geen ruimte voor dan is 50 km te hard. ALU kijkt over de wijken heen: die zijn te doorlatend voor korte ritten met de auto (Vogelenbuurt!; Lombok!). Solitaire fietspaden worden erg gewaardeerd (Houten). Incidentenoverlast: parkeren op fietspaden, blokkades door weg – en bouwwerken. Fietsonvriendelijke tijdelijke regelingen. Jacob van deventerweg als voorbeeld waarom gemengd op bedrijventerreinen echt niet kan. Fietsstroken niet doen als ze niet breed genoeg kunnen om fiets de ruimte te geven (ruimer dan 1.5 m en niet 1.5 als maximum)
De Kanaalstraat in Lombok is een voorbeeld van een straat in Utrecht waar hinder, verkeersonveiligheid hand in hand gaan. Het verkeersbeeld wordt volledig door auto’s overheerst en er wordt te hard gereden zodra het minder druk wordt.
3. Wegdek verbeteren Meerjarenprogramma asfalt fietspaden: ga door! Afd. Utrecht Stad Meerjarenprogramma asfalt fietspaden: ga door! Hoofdroutes op oude klinkerwegen opknappen (fietsstraat van maken) Gaten, kieren en hobbels bij drempels en kolken aanpakken Stationsplan: rijbaan asfalt? Dan ook fietspaden asfalt! Recente inspanning raad en college voor programma asfalt voor tegels is goed! Maar het wordt tijd ook aan de drie andere punten aandacht te besteden
Oude hobbelige klinkers, zelfs casseien, op fietsroute binnendoor: Lauwerecht – Weerdsingel – centrum
4. Stallen Niet draagvlak maar behoefte als uitgangspunt Afd. Utrecht Stad Niet draagvlak maar behoefte als uitgangspunt Autoparkeren niet langer dwingende randvoorwaarde Klemmen met FietsParkeur Ga door met tariefmatiging! Binnenstad: grote slag gaat alleen inpandig/ongelijkvloers Station: integratie met RABO brug en let op verborgen behoefte Druk het kort stallen niet weg Behoefte aan beschutte plaatsen voor bewoners (geen Balansmeting over gedaan) vraagt om meer trommels en buurtschuren. Kan niet wachten op draagvlak. Autoparkeren blijkt in de praktijk te beperkende randvoorwaarde voor oplossingen fietsparkeren. DSW-rek met rechtstanden heeft te kleine hart op hart afstand! Tariefmatigingsmaatregelen van nieuwe college en raad pak van ons hart. Fietsersbond deelt voor de binnenstad de mening van stadsbestuur: op straat lossen we het niet meer op. Kortstallen (stationsgebied, binnenstad, korter dan een ur) ) moet mogen, kan in noodgevallen ‘op de standaard’.
Afd. Utrecht Stad
Valkuilen van het fietsbeleid Afd. Utrecht Stad Goedkoop per meter, toch budget- en menskracht tekort. Reserveer meer geld voor het goedmaken van fouten en voor buitenkansjes Fietsverkeer is (net als lopen) geen absoluut dwingend verkeerssysteem. Daardoor blijven knelpunten veelal onbehandeld en stagneert Duurzaam Veilig De grootste fietsintensiteiten worden gemeten in gebieden waar het gevecht om de ruimte het zwaarst is, dus waar het minst verbeterd kan worden Als het om fietsen gaat stelt iedereen andere prioriteiten en dus is er weinig draagvlak voor ingrijpende investeringen/maatregelen Het routenet fiets wordt in Utrecht niet als een geheel beheerd en ingericht. Bewoners, project- en wijkbureaus doen met de routes waar ze zin in hebben. Bus en nooddiensten werken als breekijzer voor de auto, waardoor teveel straten onveilig en onaangenaam fietsen blijven Deze hoeft niet mondeling besproken maar wel interessant om extra aan de raadsleden mee te geven in de handout