Gedelegeerd bestuurder

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Advertisements

Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Stationsgebied West ‘Van droom naar werkelijkheid’ of ‘Tussen actie en interactie…..’
Mobiliteitsconferentie 19 mei 2011 Realisaties en plannen NMBS-Groep Georges Rogge, afdelingschef mobiliteit NMBS-Holding.
Samenwerking UnieKo – Randstad
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
Re-Vive From Brown to Bright
Het mobiliteitscongres 2012 Sessie 2 Oplossingen van Mobiliteitsproviders.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
DE GEN-STATIONS IN HET KADER VAN HET GEN-SPOORNET
M55 IJmeerlijn Perspresentatie Mott MacDonald
Locatie Ontstaan als landelijke gemeente aan de Zenne Ontstaan rond Romeins legerkamp Hoofstad van verschillende landen geweest. Naam “Brussel” is afgeleid.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Breakfast seminarie IFMA directeur-generaal De Lijn 20 september 2012.
17/01/2011 De trein en de elektrische wagen: nieuwe mobiliteitsconcepten in de 21ste eeuw Koen Van De Putte – Change en Corporate office NMBS-Holding.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Meetup Gent Is Gent een Smart City? 17 januari 2014
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
Handel-en dienstenzones in Heist-op-den-Berg
Devriendt Robin & Putman Tom.  Verschillende Vlaamse politieke partijen  Campagne rond mobiliteit.
VISIE OP HET STEDELIJK VESTIGINGSBELEID S.C.M.S. n.v. Uitbreidingstraat 18/ Antwerpen BELGIE Jeroen V.M. Hafkamp CEO.
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)
Herstructurering Rijnhaven De focus op partners
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
RAADSLEDENBIJEEKOMST EN STRATEGISCHE AGENDA WEST-BRABANT
Damme en Knokke-Heist VOORSTELLING THUISZORGPLATFORM.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Hoorzitting 14 april 2009 IVVP Leiderdorp Actualisatie van het Integraal Verkeers- en Vervoerplan Leiderdorp.
Aquafin partner for all wastewater projects 1 FASE 3: Ommegang West tot burelen Westvlees.
Spoorzone, ambitie-niveau
Nieuwe treindienst* stelt Waasland teleur * vanaf 10 december 2006 BTTB vzw Regionaal Forum 1 december 2006.
Het Waasland als stedelijk netwerk Grondslag voor een RegioRailNet Regionaal Forum 1 december 2006.
Ruimtelijke structuur van Roeselare
Onderwerp 1 NvR / Schetsontwerp Havenkwartier 8 juli 2009 Informatieve bijeenkomst Deelnemers burgerparticipatie, raadsleden en belangstellenden 8 juli.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
Centraal Station ROTTERDAM Het Centraal Station is bijna afgebouwd, er is negen jaar aan gewerkt.
Aan Kinderboerderij Waspik in samenwerking met Platform Waspik.
1 Kwaliteitsvol en betaalbaar wonen voor iedereen Vlakbij binnenstad en in het groen Duurzaam en toekomstgericht.
Dienstregelingen en Wiskunde
11) Die toonde dat Gent Sint-Pieters, als drukst bezochte station in heel Vlaanderen in feite moeilijk bereikbaar is met de wagen. FOTO STAPEL STUDIES.
1 EEMSDELTA Regio Eemsdelta De regio Eemsdelta werkt aan het Woon- en Leefbaarheidplan -het vormt de regionale afspraken over leefbaarheid, woningbouw.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Veolia Transport Limburg
Toepassingen 5L week 17: ‘Op stap met het openbaar vervoer’ een uurtabel van het openbaar vervoer hanteren een tabel met openingsuren hanteren een tijdsduur.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
Dialoogsessie Basisbereikbaarheid openbaar vervoer
Infovergadering Heraanleg Kasteellaan 21 januari
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Haarlem voor iedereen Koos Pelsser. Toegankelijkheid… … maakt dat mensen zelfstandig en op een gelijkwaardige manier gebruik kunnen maken van vervoer,
De trein als motor van een vlotte mobiliteit sp.a-spoorplan 30 augustus 2016.
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
België.
Klankbordsessie 2 december 2015
Op sneeuwklas in Zwitserland
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Europa Mijn thuis.
Made by : Levi, Ruben, Bram, Morris
Fiets/snelfietsroutes in provinciale akkoorden
Kwaliteitsimpuls Station Delft Zuid
OV en de Zuidas 4 oktober 2018 Pieter Marijt
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Nieuw station ALBERT Openbare bijeenkomst Dinsdag 17 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Gedelegeerd bestuurder Jannie Haek Gedelegeerd bestuurder NMBS-Holding

NMBS-Holding, motor van genetwerkte mobiliteit trein ...stimuleert de samenwerking tussen ov-partners tram, bus, metro ...creëert nieuwe partnerships privé-wagen deelfietsen deelauto e-car ...maakt stations aantrekkelijker winkels, diensten, veiligheid stations & omgevingen ...werkt innovatieve oplossingen uit info & routeplanning 2 2

Het Station – de visie Een station is méér dan de plek waar je de trein neemt… Stations zijn indermodale knooppunten Vlotte overstap van het ene vervoermiddel op het andere Duurzame mobiliteit in de stad Stations zijn dynamische activiteitencentra Winkels, horeca, diensten, … Economische draaischijf Stations zijn centrale ontmoetingsplaatsen Goede bereikbaarheid Aangename omgeving Stations vormen een verbinding tussen wijken Vitaal onderdeel van de stad Transparante architectuur en opengewerkte spoorinfrastructuur Stationsomgevingen zijn multifunctionele attractiepolen Variatie van functies: wonen, werken, winkelen, recreatie, … Veilige, leefbare en aangename stationsbuurt

Het Station: platform van genetwerkte mobiliteit Beheer van 37 stations 514.000 opstappende reizigers per werkdag (63,6 % van het totale aantal treinreizigers) 1 miljard euro geïnvesteerd / 5 jaar 55.000 parkeerplaatsen in de stations Cambio: aanwezig in 18 stations 70.000 fietsenstallingen 40 fietspunten in België 1.000 deelfietsen in 35 stations (in de loop van 2011) 327 winkels en 644 automaten – 25.000 m² handelsruimte 4 4

Belang van Brugge voor de spoorwegen Woon-werkverkeer naar Brussel: Marktaandeel spoor = 70 % Aantal opstappende reizigers in 2010: 19.666 reizigers = 8ste plaats in België = 1ste plaats in West-Vlaanderen Tewerkstelling in en rond het station:  3.000 personen Haven van Zeebrugge 7,7 miljoen ton via het spoor = 19 % van het hinterlandvervoer

Marktaandeel van het spoor in woon-werkverkeer naar Brussel per gemeente Bron: SEE 2001

1844: Eerste stationsgebouw Brugge op ‘t Zand Huidig stationsgebouw Ronse 7

Bereikbaarheid van stations Het is essentieel dat de stationsparkings vlot bereikbaar zijn via de weg, zonder dat dit een bijkomende belasting betekent van het stedelijk wegennet. De NMBS-Holding past dit principe toe in heel wat steden, zoals Gent, Luik, Mechelen en Leuven.

Station Gent-Sint-Pieters Bereikbaarheid Station Gent-Sint-Pieters Bestaande wegenis en nieuwe aansluiting op R4 P 680m 3100m Nieuwe ontsluiting N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Bereikbaarheid Station Leuven 2250m 2550m P P P P Bestaande wegenis en geplande ontsluiting Noord 2250m 2550m P P P Nieuwe ontsluiting N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Bereikbaarheid Station Mechelen Tangent P 1765m P Bestaande wegenis en geplande Tangent Tangent P 1765m Nieuwe ontsluiting N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Bereikbaarheid Station Hasselt 2975m P P Bestaande wegenis N Parking Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Bereikbaarheid Station Brugge 3200m P P P Bestaande wegenis kant Noord Knelpunt N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Bereikbaarheid Station Brugge P P 2400m 5500m 1660m P Bestaande wegenis kant Zuid 5500m P P 2400m 1660m Te lage brug Knelpunt N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Bereikbaarheid Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Mogelijke ontsluitingswegen P Ten Briele Site OTW/D 4300m Nieuwe ontsluiting N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Bereikbaarheid Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Mogelijke ontsluitingswegen P P Ten Briele Site OTW/D 4750m Nieuwe ontsluiting N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Bereikbaarheid Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Mogelijke ontsluitingswegen P P Ten Briele Site OTW/D 4780m Nieuwe ontsluiting N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Bereikbaarheid Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Mogelijke ontsluitingswegen P P Ten Briele Site OTW/D 5300m Nieuwe ontsluiting N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking

Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Bereikbaarheid Station Brugge – Site Ten Briele – Site OTW/D Waaier van ontsluitingswegen: één doel! P P Ten Briele Site OTW/D Nieuwe ontsluiting N Centrum Station Google Maps 2011 P Parking