Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Beheers- en beleidscoördinatie binnen een verzelfstandigde overheidslandschap De ervaring van de FOD Sociale Zekerheid SAMENWERKING EN COÖRDINATIE BINNEN DE PUBLIEKE SECTOR 13 juni 2007
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Afstemming beleidsvoorbereiding en –uitvoering : taakverdeling
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Verschillende modellen Mogelijke modellen van beleidsondersteuning A. Beleidsdepartement - strikt uitvoerend agentschap B. Beleidsdepartement – uitvoerend agentschap met beperkte beleidsondersteunende taken C. Beleidsdepartement – uitvoerend agentschap met ruime beleidsondersteunende taken D. Beleidsdepartement – beleidsagentschap E. Bestuursdepartement - beleidsagentschap
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Sociale Zekerheid in België Belgische regering Federale centrale departementen Primaire netwerk Secundaire netwerken Vakbonden Werkgevers- organisaties
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Officiële taakverdeling tussen het ministerie en de instellingen voor 2000 Departement = 1ste aanspreekpunt met politiek Voogdij over beheersmatige materies Ministers & kabinetten Centrale tucht- en beleidsdepartemen ten Uitvoerende instellingen (ION)
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Echte situatie Evoluties = ontwikkeling (beleids)capaciteiten instellingen Afslanking dpt Bestuursoverrenkomst = individualisering relatie tss politiek en instelling Rol regeringscommissaris Grotere beheersautonomie voor instellingen Gevolgen voor het centrale departement : Concurrentie met de instellingen over beleidsmateries (beleidsondersteuning) Niet in staat om op alle vlakken aanwezig te zijn Nieuwe profilering nodig
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Organigram van de FOD Sociale Zekerheid Nog enkele uitvoerende diensten Een studiedienst 3 beleids- ondersteunen de diensten
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Beleidsopmaak : twee modellen Beleidsvoorbereiding en – ondersteuning in de handen van de beleidscellen OISZ als uitvoerder FOD als juridische assistentie en dossieropvolger Beleidsvoorbereiding en – ondersteuning in de handen van de beleidscellen OISZ als uitvoerder FOD als juridische assistentie en dossieropvolger Beleidsvoorbereiding bij de beleidscellen B eleidsondersteuning “specifieke” materies bij OISZ B eleidsondersteuning “overschrijdende” materies bij FOD Coördinatie bij FOD Beleidsvoorbereiding bij de beleidscellen B eleidsondersteuning “specifieke” materies bij OISZ B eleidsondersteuning “overschrijdende” materies bij FOD Coördinatie bij FOD Klassieke model Partnerschap
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Vertikale beleid : link tussen beleid & voorbereiding Specifieke beleid = eigen beleidsveld van instelling –takspecifiek (sociale riscico : werkloosheid, kinderbijslagen, pensioenen, etc.); –Stelselsspecifiek (verzelfstandigen) Principe : geïndividualiseerde relatie Bij opmaak : –Beleidsdienst bij instelling –Overleg/informatie bij beleidsvoorbereiding –Beleidsadvies op aanvraag / op eigen initiatief Bij uitvoering : bestuursovereenkomst –Prestaties & initiatieven over al besloten beleid –Contractuele afspraken rond niuewe beleid Communicatie van beslissing Overleg over implementatiestrategie Aanhangsel om gevolgen op beheer te dekken
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Horizontale beleid Bevoegdheidsveld : gemeenschappelijk aan sector –Internationale luik van « vertikale » beleidsvelden –Stelsel- of tak overschrijdende thematieken Conceptuele ontwikkeling Beleidsadvies Coördinatie Onderhandelen Communicatie& Informatie Evolutie Sociale Bescherming ‘Governance’ ‘Undeclared Work’ Multlilaterale Relaties Bilaterale Relaties Sociale Indicatoren
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Andere mogelijke vragen Bij taakverdeling: mogelijke en belangrijke keuzes Onderscheid beleidsvoorbereiding / inhoudelijke operationalisering / beleidsinvoering / beleidstoepassing Onderscheid primaire en adviserende bevoegdheid Onderscheid permanente en projectmatige beleidsopdrachten Beleidsdomeinsbrede en beleidssectorspecifieke beleidsvoorbereiding
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Coördinatie-instrumenten : voorbeeld voor Governance
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina De bestuursovereenkomst Bestuursoverenekomsten voor 15 openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ) : Tussen Federale Staat en ieder OISZ werknemers betrokken Budget 870 miljoenen €/jaar Periode tussen 3 en 5 jaren Bestuursoverenekomsten voor 15 openbare instellingen van sociale zekerheid (OISZ) : Tussen Federale Staat en ieder OISZ werknemers betrokken Budget 870 miljoenen €/jaar Periode tussen 3 en 5 jaren Klassieke “performance agreement” Lange termijn visie Operationele output Nieuwe accountability Beheersautonomie (begroting, HRM, facility) Klassieke “performance agreement” Lange termijn visie Operationele output Nieuwe accountability Beheersautonomie (begroting, HRM, facility) Specificiteiten enkele beheersmateries Two-way agreement Geen inmenging centrale departementen Specificiteiten enkele beheersmateries Two-way agreement Geen inmenging centrale departementen
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Het pandemonium Regerings- commissarissen Regerings- commissarissen Openbare Instelling Sociale Zekerheid Openbare Instelling Sociale Zekerheid Ondersteuning van minister Toezicht, Opvolging, Overleg Ondersteuning Minister Begroting Regerings- commissarissen Regerings- commissarissen Ondersteuning van minister Toezicht, Opvolging, Overleg Ondersteuning College van de RC ? IKW Minister Openbaar Ambt Minister Openbaar Ambt Openbare Instelling Sociale Zekerheid Openbare Instelling Sociale Zekerheid Openbare Instelling Sociale Zekerheid Openbare Instelling Sociale Zekerheid Openbare Instelling Sociale Zekerheid Openbare Instelling Sociale Zekerheid Openbare Instelling Sociale Zekerheid Openbare Instelling Sociale Zekerheid Rekenhof Revisoren Regering FOD WASO FOD SZ Beheerscomité Voogdijminister Collège van de OISZ AG FOD P&O FOD B&B
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Koppelingsarrangement Organisatorisch : –Beheerscomité : link met sociale partners –Collège van de OISZ : onderlinge coördinatie –Regeringscommissaris : de vertegenwoordiger van de Minister Economisch –Sturing FOD Begroting / FOD P&O –Controle Rekenhof / Revisoren Juridisch –Handvest van de Sociale Verzekerde –Bestuursovereenkomst Communicatie –Rapportering contractcyclus –Personeelsplan
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Rol Domein Governance Procescoördinatie en –ondersteuning –Bestuursovereenkomst –Legistiek rond HRM
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Rol Domein Governance Conceptuële ontwikkeling –Onderzoeken rond bestuursovereenkomst: Juridische aard van een bestuursovereenkomst, Gevolgen voor sturing secundaire netwerken –Opmaak managementmethodologiën : risicomanagement, prestatiebegroting, prestatiemeting Valorisatie en informatie –Artikel in wetenschappelijke of praktijkgerichte tijdschriften –Deelname congressen + opleidingen
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Belangrijke vragen Twee vragen –Afstemming tussen beleids- en beheersmateries binnen de beheers-/bestuursovereenkomst –Afstemming tussen functionele toezichthoudende overheid en de middelendepartementen Te vermijden –Waterdichte overeenkomsten >>> andere kanalen –Verschillende communicatie naargelang de materies
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Voorwaarde : de netwerk kennen
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Een nuttige instrument : the landscape review
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Optiek 1 : strategische dekkingsgraad
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Optiek 2 : coördinatie-verbanden analyseren
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Optiek 3 : dienstverlening aan de burger
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Optiek 4 : de risicograad
Coördinatie binnen de sociale zekerheid Pagina Voor meer info Amaury Legrain FOD Sociale Zekerheid DG Beleidsondersteuning 5E20 Victor Hortaplein 40, bus Brussel 02/