De organisatie-discussie: ICT-governance

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Menno Karres Lead Auditor
De levenscyclus van een informatiesysteem
Realisatie Projectenportfolio
Corporate Portfolio Management
NGI 30 maart 2011 Kadaster als informatiefabriek !
De business discussie: strategie en ICT
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
Verandermanagement Hoofdstuk 1 Verandermanagement; een rondleiding in en buiten het vakgebied.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
De ICT-infrastructuur discussie
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Business Marketing Management
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Organisatiestructuur en
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Van JBF via Degelijkheid naar Pro-actief Beheer
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Van beheer naar regie “Als IT bijdragen aan de continuïteit van het bedrijf en meer toegevoegde waarde leveren.” Peter Henssen Harry Boers Bart Feenstra.
Petrick Pap 34 jaar (out)sourcing adviseur Getrouwd
Onsight Managed Security Services
Update Implementatie en beheer
Vormgeven van de HRM-functie
Nike Supply Chain Management
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Oktober 2004 Core Course Information Management dag 2 Agenda.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
Business en IT Consulting
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Business-IT Alignment
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 2.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Beheermodel van M. Looijen
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Business Service Management: de zwakste schakel in de keten?!
Certificering van assetmanagement
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
1 Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Optimalisatie van de keten bij uitbesteding Koenraad Bruins Rabo Bouwfonds.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

De organisatie-discussie: ICT-governance © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam ICT inbedden in organisatiestructuur en managementstijl Infrastructuur discussie Economie Business Organisatie Management & ICT

ICT-organisatie: discussiethema’s © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam ICT-governance business & economie discussie: integraal management de (nieuwe) rol van de ICT-functie omgaan met synergie: infrastructuur beleid en diensten scheiden? de taalverdeling (spelers), de spelregels en ‘het spel’ Sourcing strategie (kern)competenties selectieve uitbesteding inkoop- en regiefunctie

Besluitvorming en overleg © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam De formele structuur en procedures passend bij de overall business structuur / governance wie is gelegitimeerd? bv. holding vs. units / integraal management De (informele) gang van zaken in de praktijk wat zijn de bepalende businessfuncties? is er een dominante coalitie? waaraan wordt macht ontleend? bv. budget, rapportagelijn wat zijn de ‘voorkook’-gremia?

ICT-governance: besturingsmodel © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam - visie op bus.dev. & IT - visie op IT-infrastructuur - IT planning & control - IT-continuïteit Portefeuille- houder IT directie IT-staf Beleidscomité IT apart of niet ? Klant/ leverancier- relatie BU BU IT-services - infra-services - specifieke services Raad van Toezicht IT-services IT-staf IT-staf IT-inzet in business - strategie - operaties Beleidsafspraken Omgangsregels

Nieuwe kerntaken van de ICT-functie © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Afspraken en spelregels over: taken/verantwoordelijkheden ICT infrastructurele voorzieningen architectuur budgettering/financiering informatiebeveiliging ICT governance Dienstverlening op maat: technische implementatie beheer serviceverlening contractmanagement Regie Architectuur Ontwerp en bewaking: oplossingen o.b.v. standaardbouwstenen applicaties en techniek Portfoliomanagement Bron: Poels, van Veen

ICT: schakelfunctie tussen business en leveranciers © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Opstellen businesscases Managen projecten ICT governance Regie Architectuur Ontwikkelen maatwerk Inrichten processen Beheer pakketten Technology watcher (Innovation) facilitator Beheer infrastructuur Support/ helpdesk Rol CIO Service provider Manager/regisseur van resources Bron: Poels, van Veen

Corporate ICT-governance © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Concern taken => concernbeleid Synergie bevorderen: organiseren Informatie-Infrastructuur: wat, wie, hoe ? organiseren samenwerking: overleg, Management Development Sturen (bedrijfs-) informatieplanning & control investeringen beoordelen / goedkeuren continuïteit bedrijfsvoering EDP-audit Beleid = afspraken over vrijheden en verplichtingen (kaders en spelregels) directieven => dwingend: 'zo en niet anders' richtlijnen => dringend: 'zo, tenzij....' aanbevelingen => adviserend: 'dit heeft onze voorkeur'

De spelers de spelregels en ‘het spel’ Portefeuillehouder ICT ICT- © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Portefeuillehouder ICT ICT- staf ICT- services de spelregels en ‘het spel’ unitmanager

Wie beslist? 6 beslissingsstijlen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Business monarchie IT monarchie Feodaal Federaal Duopolie Anarchie Topmanagement, als groep of individueel Ook: Exec. Committee of IT-council met CIO IT-management, als groep of individueel Management business units Een combinatie van topmanagement, IT-management, BU-managers, proceseigenaren IT-management en BU-managers of proceseigenaren Iedere individuele proceseigenaar of gebruiker Bron: Davenport, Gartner, 2002

Dominante beslissingsstijlen (in %) 23 landen © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Domein IT principes IT infrastructuur IT-architectuur Business IT- strategie applicaties investeringen Stijl Input Besluit Input Besluit Input Besluit Input Besluit Input Besluit Business monarchie IT monarchie Feodaal Federaal Duopolie Anarchie Onbekend 0 27 0 6 0 7 1 12 1 30 18 20 73 10 59 0 8 0 9 0 3 0 0 1 2 1 18 0 3 83 14 46 4 59 6 81 30 93 27 15 36 34 15 30 23 17 27 6 30 0 0 0 1 0 1 0 3 0 1 1 2 0 1 0 2 0 2 0 0 Bron: Weill, 2004

Volgtijdelijke variaties ICT besluitvorming in de praktijk © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Langs de lijnen van het poldermodel Langs de lijnen van strategic control Langs de lijnen van financial control Langs de lijnen van de informatie-infrastructuur Langs de lijnen van het faciliteermodel Langs de lijnen van de actuele beleidskwesties Laissez faire Combinaties Volgtijdelijke variaties

Sourcing-opties Outsourcing Preferred supplier Preferred contractor © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Outsourcing Preferred supplier Preferred contractor Relatie Stijl Buy in Contract out Transactie Resource Scope Resultaat

Outsourcing volgens ‘de markt’ © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Overname van verantwoordelijkheid voor business en/of IT taken door een externe dienstverlener Lange termijn, zakelijke relatie Duidelijk omschreven speelveld Heldere gedragsregels en service levels Vaak met overname van assets en/of personeel

5 dimensies van Strategic Sourcing © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Internal capabilities Market capabilities Market and risk analysis Gap analysis Strategic goals Management capabilities Market engagement Sourcing governance Sourcing models Bron: Gartner

Zelf doen of uitbesteden ? © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam definitie en invoering van applicaties systeembouw en -beheer informatie- planning uitbesteden zelf doen beheer van hulpmiddelen exploitatie van hulpmiddelen applicatie- en gegevensbeheer

Make or buy: argumenten © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Uitbesteden, omdat… flexibiliteit kosten variabiliseren kostenbeheersing aandacht voor kerntaken externe expertise Uitbesteden, tenzij… geïntegreerd met primair proces directe beschikbaarheid noodzakelijk kennis van strategisch belang gevoelige informatie belangrijke spin-offs externe markt monopolistisch geen externe kennis alleen intern uitbesteden (bijvoorbeeld: service unit) * * * * * *

Houdt de activiteit intern en ontwikkel competenties Een beslissingsmodel voor strategic outsourcing © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam 1. Strategische prioriteit en risico 2. Markt- overwegingen Blijf marktontwik- kelingen volgen Geen competitieve externe opties 3. Interne versus externe competenties Goede externe aanbieders aanwezig Monitior competen- ties van aanbieders Interne competenties zijn beter Houdt de activiteit intern en ontwikkel competenties 4. Economische evaluatie Externe competenties zijn beter Kijk naar opties kostenverlaging In-house is goedkoper 5. Vaardigheid om relatie te managen Vaardigheid afwezig Ontwikkel vaardigheden Extern is goedkoper Besteed uit Bron: Booz/Allen/Hamilton, 2000

(Verborgen) kosten van uitbesteden © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam zoek- en contracteerkosten initiële overdrachtskosten aansturingskosten van de relatie overdrachtskosten na afloop relatie Tijd Start nadenken over uitbesteding Start uitbeste- dingsrelatie Verandering van IT-leverancier Bron: Barthélemy, HMR 79/2001

Verwachtingscurve Verwachtingen eind gebruikers 0 maand 9 maanden © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Transitie Eerste ervaringen en tegenvallers Reaiteitszin neemt de overhand Scoping, selectie, contract Verwachtingen eind gebruikers SLA/contract discussies Informele heronderhandelingen beginnen Intentie om te gaan uitbesteden 0 maand 9 maanden 15 maanden 36 maanden Bron: IJmker, M&I, 5/2001

Vraag/aanbod-governance model © Prof. drs. J. Arno Oosterhaven Vrije Universiteit Amsterdam Richtlijnen Eind gebruikers gemeenschap Cliënt Contract Representant Cliënt Demand Representant Cliënt Leverancier Oplossing/notificatie Procedures Processes rapportage Bestuur Vragen/problemen Cliënt Business Representant Business IT strategie Lange termijn Business doelen Contract discussie-onderwerpen Escalatie Strategisch Tactisch Operatie IT strategie Potentiële nieuwe Business Algemeen contract mgt Service Level mgt Change mgt Project mgt Call/query/incident/problem mgt End user support Configuration mgt Systems op’s & support Software control & distr. Business Contract SLA Service eisen informeren wijzigingen drivers Vraag - Demand Aanbod - Supply Service Delivery Manager Leverende Organisatie Manager Client Desk Bron: Atos/Origin