De overstap naar het voorgezet onderwijs!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitval en uitsluiting in het onderwijs
Advertisements

Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Huiswerktips.
Brian van Zanten Levent Turan Charlot Zwerink Veerle Schreuder
Mijn spreekbeurt: Wat is diabetes?
Verborgen vormen van pesten
Wat is geluk voor jou?.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
 De klassen zijn groter, rond de 30 leerlingen.  De lessen kunnen om 8.30 beginnen en afgelopen zijn.  Je kan zomaar een aantal tussenuren.
In de leerlingenraad zitten 6 kinderen(bij ons)
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Gemaakt door Michelle Boudens
Kaoutar asarraj Al-Ghazalibasisschool Groep 8a
Les 2 blok 3 Tijdvak ) Nakijken les 1
Iris, Twann, Isa en Thomas
LOT OP REIS.
Leren = Concentreren I II III.
Vanaf september registreren we de absenten direct in SOM….
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
Informatieavond schooltijden
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uitleg: Je pp moet uit minimaal 12 dia’s bestaan.
Onze doelen en visie in beeld
Portfolio Presentatie
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Sint Vitusmavo Ouderavond leerjaar 1 Donderdag 3 september 2015
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Deelnemers aan de enquête. Is de sfeer in de klas zoals je denkt dat ze zou moeten zijn?
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Welkom ik maak me sterk.
Waarnemen en Regeling  Expert groepen opdracht..
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
1 Mijn Geldzaken. EVEN VOORSTELLEN… Na vandaag… Weet je wat een bank is en doet. Weet je waarom inzicht in je bankzaken belangrijk is Ken je de (financiële)
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
 Week 5 te doen: Bespreken toetsopzet Bespreken hoofdstuk 3 reader. Debatje: hoever wil je gaan met invloeden aanwijzen (case) Rapporteren ideeën onderzoek.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Wie en wat? Professor Caroline werkt aan de universiteit. Samen met andere onderzoekers wil zij graag onderzoeken of de kinderen die in Deinze naar school.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Op wie lijk jij het meest?
Voor de leerkracht INLEIDING
Professionele ruimte voor professionele identiteit van beginnende leraren Han Leeferink Radboud Docenten Academie BSL-project Onderzoekers: Harmen.
Mediawijsheid competentie:
Vragenlijst sociale media en beeldscherm gebruik
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Hartelijk Welkom!.
Doet ie het of doet ie het niet?
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Mediawijsheid competentie:
Wat is internet? Vandaag gaan we ontdekken wat internet is? Hoe vaak zijn de leerlingen online? Welk apparaat gebruiken ze? Stel ze eens wat vragen en.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Slim tellen.
JUIST GYM.
Slim tellen.
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
SEL Les 2: normen en waarden.
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
Transcript van de presentatie:

De overstap naar het voorgezet onderwijs! Lees de instructie hieronder vooraf goed door!

Vraag aan groep 8 leerlingen: “Stel dat je volgende week zou moeten overstappen naar de brugklas, wat zou je dan willen weten om je veilig te voelen?” Je hebt vast heel veel vragen! “We zullen de komende 20 minuten jullie graag antwoord geven op al je vragen. Jullie hebben ook vragen voorbereid, maar we hebben de vragen ingedeeld in een aantal categorieën. Wanneer je denkt dat je vraag in de categorie thuis hoort mag je hem stellen nadat we de vragen hebben behandeld van het scherm”.

Vragen in 5 categorieën De school De leerkrachten Lessen-vakken-lesrooster Huiswerk Sociale omgang (vriendschap; pestgedrag) We delen de vragen in in 5 categorieën, die zie je hier op het bord.

De school Hoe lang duurt de pauze? Hoe vaak heb je pauze? Waar blijf je over in de middagpauze? Hoe groot is de school? Hoeveel groepen /kinderen zijn er? Tot welke klas gaat de school? Waarom hebben jullie voor Sandrode gekozen? Geef antwoord op de vragen door middel van hele zinnen. We hebben op school drie pauzes, ‘s morgens om 10 over 10 die duurt 15 minuten. ‘s middags pauzeren klas 1-2 en 3-4 apart die pauze duurt 25 minuten. We hebben driehonderd leerlingen 13 klassen

De leerkrachten Zijn de docenten aardig en kan ik ze vertrouwen? Hoeveel docenten heb ik er op een dag? Geven ze goed les? Hoe is het om meerdere docenten te hebben? Een mentor, hoe werkt dat? Zijn de leerkrachten behulpzaam? Eerlijk antwoorden!

Lessen-vakken-lesrooster Welke vakken krijg je in de eerste klas? Hoe laat begint en eindigt een dag? Hoe lang duren de lessen? Wat vinden de meeste kinderen geen leuk vak? Wat doe je bij uitval van een lesuur? Hoeveel kinderen zitten er in de klas? vVertel vooral vanuit jezelf. Lesuitval: meestal is er opvang, soms vallen uren uit meestal aan het begin of einde van de dag.

Huiswerk Heb je veel proefwerken? Zijn ze moeilijk? Krijg je de eerste dag al huiswerk? Hoeveel tijd heb ik ervoor nodig? Als je je boeken of huiswerk bent vergeten, wat dan? Heb je genoeg tijd om je toetsen te leren?

Sociale omgang (vriendschap; pestgedrag) Hoe is de sfeer? Wat moet je doen om je op je gemak te voelen? Hoe worden nieuwe leerlingen ontvangen? Wat doen ze met pestkoppen? Is het veilig op school? Sfeer is goed, mede door de kleinschaligheid.

En zijn er nog vragen over?

SPEL: Denk in het rond!

een filmpje! (Klik erop)