Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Advertisements

voor Leonardo Colleges
Differentiatie in de klas
Met dyslexie naar het ASO? Yes you can!
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Maak een tentoonstelling
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
De voorbereiding Opzet gemaakt voor de inplementatie van oefenen.nl voor het MT Plan van aanpak Tijdslijn Kostenplaatje.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Vmbo Helicon Eindhoven
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Dit is de start- en eindpagina
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gepersonaliseerd leren
Welkom op de ouderavond van klas 3
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers.
Presentation Of Learning
its academy Betapartners Outreach UvA / FNWI
Portfolio
Wiskunde D op de UvT Herbert Hamers. Aktiviteiten 1.Ontwikkeling onderwijsmateriaal keuzeonderwerpen Keuzeonderwerp 1: Speltheorie (UvT) Keuzeonderwerp.
Informatieavond klas 2 19 september Keuzes in klas 2 Leerwegkeuze Sector keuze of Intersectoraal + vakkenpakketkeuze + keuze beroepsgerichtprogramma.
Decaan ??????? Begeleidt keuzeprocessen op school:
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Symposium Differentiatie
PROGRAMMA WELKOM KENNISMAKING RECTOR IMPRESSIE INTRODUCTIEDAG
CanDo Coaching.
Voor wie is het ? Wat is het ? Wat heb je eraan ? TOM1 1 TOM2.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Argumentatiestructuren
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
1. Onderzoek jezelf en je werkomgeving 2
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Workshop Identiteit?.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Welkom Voorstellingen: TEC Coördinator, TEC leerlingen leerjaar 1 Verschil tussen brugklas-TEC en reguliere brugklas? Inhoud lesprogramma TEC klas Wat.
Lesgeven aan hoogbegaafden Beta-didactiek binnen onze ace-klassen.
Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar tvwo
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Onderzoekt de ontwikkeling van kinderen in de regio Utrecht.
1. Greijdanus College 3. Korte omschrijving van de interventie Eduscrum is activerende didactiek die een positieve invloed heeft op de leeropbrengsten.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT

Koningin Julianaschool,
Sociale Media Naam: Sara Camara School: Grotius College Klas: J1A
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
“Context-concept in je eigen lessen”
Mike Louwman Docent Nederlands R.S.G. Pantarijn, Wageningen
Transcript van de presentatie:

Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster

Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of hoogbegaafd zijn. Daarbij is het steeds duidelijker geworden dat er bij deze groep leerlingen niet altijd als vanzelfsprekend "uitkomt wat er in zit". Om dat toch zo veel mogelijk te kunnen bereiken zijn we in 1999 begonnen met een programma Traject Op Maat (TOM) voor de meer begaafde leerling.

Wat is bereikt ? We hebben een uitgebreid onderwijsprogramma voor onze excellente leerlingen. Door leerlingen te testen bij binnenkomst op school kunnen we de (hoog)begaafde leerlingen beter volgen en stimuleren. Docenten zijn zich ervan bewust dat voor excellente leerlingen een andere benadering zinvol is. In de school worden steeds meer initiatieven ontplooid om een rijker onderwijsaanbod te kunnen bieden.

Tips voor wie dit ook wil Kennis over begaafdheid en hoogbegaafdheid Organisatie bij enthousiaste mensen die ambitie hebben om iets op te bouwen en hier tijd in te steken. Initiatieven moeten gedragen worden door de schoolleiding. Er moet geld voor worden vrijgemaakt. Leerlingen moeten flexibel mogen omgaan met hun lesrooster.

Wat we gedaan hebben Denklessen ontwikkeld voor alle jaarlagen. In deze lessen wordt aandacht besteed aan factoren van denken en leren. Er is aandacht voor : – Leren leren – Leren creatief denken – Wat zijn mijn sterke en zwakke kanten? – Hoe word ik succesvol ?

“TOMMEN” Leerlingen mogen uit de les om invulling te geven aan een eigen project of studietaak. De leerlingen hebben hiervoor een TOM-kaart. Enkele leerlingen zijn zich gaan verdiepen in het Natuurkunde waarna ze het plan hebben opgevat om een reis naar CERN te maken met de school. Zij hebben deze reis zelf georganiseerd en we zijn 7 en 8 september 2011 naar Geneve geweest !

Voorbeelden Volgen van Symposia We nodigen een bijzondere spreker uit voor een gastcollege. Leerlingen volgen workshops Workshop “ Kristallen en Mineralen Modeworkshop Colleges volgen op de Universiteit van Tilburg Meedoen aan PUC: Pre university College aan de TU/e gedurende 6 hele dagen.

Aanbod: Denklessen van klas 1 tm 6 Mogen “Tommen”. Robotica 3D printer bouwen Symposia voor bovenbouwleerlingen Colleges volgen op UvT en Tu/e Organisatie bij enthousiaste mensen die ambitie hebben om iets op te bouwen en hier tijd in te steken. Initiatieven moeten gedragen worden door de schoolleiding. Er moet geld voor worden vrijgemaakt. Leerlingen moeten flexibel mogen omgaan met hun lesrooster.

Informatie: Bij de coördinator van TOM M. Claessen – Simons

Kijk voor meer informatie over alle activiteiten op onze school op de schoolsite bij link: Kijk voor meer informatie over alle activiteiten op onze school op de schoolsite bij link: TOM-activiteiten ! TOM-activiteiten !