Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
In zee met wiskunde D.
Advertisements

Wiskunde in de Tweede fase
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Wiskunde op het VWO Kies je voor je profielwiskunde of wil je meer?
Hoe de wind waait in je leven kan je niet bepalen, maar hoe je je zeilen zet bepaal je zelf. tweede fase havo.
organisatie/differentiatie Michael college 17 september 2013 Klas 8
Industriële Chemie VWO 6
Een “Beter Bèta School”?
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG
Welkom.
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
DE STUDIESTIJGERS VERTELLEN:
Wiskunde D bij Moderne Wiskunde
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Wiskunde A, B, C en D.
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Hoe doe je wiskunde D zonder schoolboek?
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
Analytische meetkunde
Veldraadpleging Wiskunde D
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Kempenhorst College OUDERAVOND 27 JANUARI Kempenhorst College Decaan: de heer R. van Gorp O P W E G N A A R H E T M B O.
Scholenbijeenkomst Wiskunde D 14 maart 2006 Dirk Siersma Paul Drijvers
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Voor wie is NLT bedoeld? Leerlingen, die gekozen hebben voor een natuurprofiel NT of NG.
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VWO 3 24 september 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
De 10e editie havo-vwo OB.
Wiskunde in de Tweede fase G. Prevaas. Wiskunde in de Tweede Fase Kiezen uit……… C B A D Kiezen uit……… C B A D.
Welkom Aan alle ouders van klas 2 vmbo.
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Welkom Welkom op de ouderavond van klas 2. Welkom Dienstverlening & Commercie Vakkenpakketkeuze Maatschappijleer CKV Programma.
VOORLICHTINGSAVOND DOORSTROOM TL 4 NAAR HAVO 4 DINSDAG 28 OKTOBER 2014.
Welkom Profielvoorlichting 2015
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Informatie Havo-kansklas Eerstvolgende presentatie: 12:30.
Informatieavond CLD Brede scholengemeenschap Visie: motivatie stimuleren door: o Samenhang tussen vakken o Samenhang binnen/buiten o Praktisch o Positief.
Voorlichtingsavond 2 Mavo
NLT HAVO.
Woudschotenconferentie 2007 Jos Paus, Lucia Bruning
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Natuurkunde in de bovenbouw
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Het nieuwe bètavak: NATUUR, LEVEN en TECHNOLOGIE.
Het nieuwe bètavak NLT Natuur Leven en Technologie Clusterdag 1 november 2010.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Profielkeuze Mavo 3 naar 4.  Bevorderingsnorm  Profielkeuze mavo 4  Examen  Wanneer keuze maken? Programma.
Profielkeuze Bovenbouw
Natuur Leven en Technologie
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
NLT: een vak voor jou?.
INFO - AVOND 3 HAVO.
Decanaat klas 3 profielkeuze oktober 2017.
Welke “wiskundes” zijn er?
Welke “wiskundes” zijn er?
Voorlichtingsavond profielkeuze
BROKLEDE Ouderavond Profiel Keuze
Voorlichtingsavond 2e fase en profielkeuze
INFO - AVOND 3 HAVO.
Mavo Informatie Algemeen
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Transcript van de presentatie:

Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier NLT plus Etty Hillesum Lyceum, Deventer Locatie: Het Vlier Bovenbouw HAVO/VWO (1300 lln) Frits Spijkers docent wiskunde voorzitter NLT plus werkgroep

Schoolsituatie 2009/2010 die ook wiskunde B hebben – Wiskunde D is keuzevak voor leerlingen die ook wiskunde B hebben HAVO: ≈ 10 lln/leerjaar VWO: ≈ 20 lln/leerjaar – NLT is nog niet ingevoerd – Invoering in 2010/2011 is afgesproken

Waarom geen NLT? – Angst dat NLT eenzelfde lot wacht – Teleurstelling rond ANW in N-stroom – Angst dat NLT eenzelfde lot wacht – Meerwaarde voor monovakken onduidelijk

Waarom wel NLT plus? “krachtig” -vak – NLT was alleen acceptabel als “krachtig” -vak – Veel docenten van de monovakken ontwikkelden keuzemodules die moeizaam in te bedden waren – Druk op populatie WD-leerlingen, met name op HAVO

NLT plus: wat is dat? – Daarna twee afzonderlijke vakken – NLT plus WD – In leerjaar 4 combinatievak:  natuur, leven en technologie  wiskunde D – Daarna twee afzonderlijke vakken – Natuurwetenschappelijk vak met voldoende wiskunde om “krachtige” modules te kunnen aanbieden en de aansluiting met het hoger onderwijs goed te krijgen

NLT plus: doelstellingen – Een verbinding vormen tussen de vakken met β-componenten – Een aanvulling vormen op de bestaande monovakken, meer tijd voor onderzoek – Betere voorbereiding op het hoger β-onderwijs – Actualiteit β-onderzoek in school halen

NLT plus: doelstellingen – Een verbinding vormen tussen de vakken met β-componenten – Een aanvulling vormen op de bestaande monovakken, meer tijd voor onderzoek – Betere voorbereiding op het hoger β-onderwijs – Actualiteit β-onderzoek in school halen En op de achtergrond: – β-keuze versterken

NLT plus: doelen realiseren – Samenwerken vakken met β-aspecten, kennis bundelen: geen NLT-docenten, maar “experts” uit monovakken modules laten geven – Inzetten op extra tijd voor onderzoek en het ontwikkelen van een modelleer-lijn – Samenwerken met het hoger β-onderwijs – Actuele modules en vaste basismodules afwisselen

NLT plus: modelleer-lijn – Modelleren sterk aanzetten vanaf het begin – NLT – WD modules: Wiskundig modelleren  startmodule UTwente Statistisch onderzoek  NLT-module “Maak het verschil” Dynamisch modelleren  NLT-module “Dynamisch modelleren”

NLT plus: voor wie? – Iedereen in de profielen NG en NT – Voorwaarden: Interesse in natuurwetenschappen Redelijk goed in wiskunde − Leerlingen met wiskunde A kunnen in klas 5 alleen met NLT verder

NLT plus: voor wie? – Iedereen in de profielen NG en NT – Voorwaarden: Interesse in natuurwetenschappen Redelijk goed in wiskunde − Leerlingen met wiskunde A kunnen in klas 5 alleen met NLT verder Oorspronkelijke plan: alleen WB-leerlingen Knelpunt: HAVO leerlingen in NG met WA en zonder natuurkunde gebruiken soms NLT als sluiproute

NLT plus: inrichting – Losse modules van 40 uur Elke periode (in principe) 1 module Elke periode 2 lesuren/week + keuze uur – HAVO: 8 modules NLT en 8 modules WD Daarom periode 3 in leerjaar 5 dubbele aantal uren (ook die van p.4) – VWO: 11 modules NLT en 11 modules WD

NLT plus: inrichting – Losse modules van 40 uur Elke periode (in principe) 1 module Elke periode 2 lesuren/week + keuze uur – HAVO: 8 modules NLT en 8 modules WD Daarom periode 3 in leerjaar 5 dubbele aantal uren (ook die van p.4) – VWO: 11 modules NLT en 11 modules WD – Extraatje: keuze NLT/WD uitstellen

NLT plus: inrichting leerjaar 4 HAVO NLT plus WD – afdeling HAVO   periode NLTplus Lj 4 1 2 uur p.wk N1: Sportprestaties**) [Inhoud: meten aan sportprestaties met Coach][bi] [Afsluiting: portfolio met gemaakte opdrachten inleveren] 2 W1: Ruimtemeetkunde 1*) [Inhoud: rekenen met vectoren in ruimtelijke figuren][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets + 15%-praktisch werk] 3 3 uur W2: Dynamische modellen [Inhoud: modelleren met Coach, E-klas][na][Afsluiting: praktisch werk] W3A: Wiskundig modelleren [Inhoud: wiskundige modellen opstellen, materiaal UTwente][wi] [Afsluiting: PO met presentaties] W3B: Kansen en tellen [Inhoud: kansrekening][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets] 4 N2: Maak het verschil [Inhoud: statistiek met Excel][wi] [Afsluiting: statistisch onderzoek in de praktijk]

NLT plus: inrichting leerjaar 4 VWO NLT plus WD – afdeling VWO   periode NLTplus Lj 4 1 2 uur p.wk N1: Maak het verschil [Inhoud: statistiek met Excel][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets + 15%-statistisch onderzoek in de praktijk] 2 N2: Forensisch onderzoek **) [Inhoud: vinger-, haar- en bloedsporenonderzoek, DNA-profielen][bi] [Afsluiting: portfolio] 3 3 uur W1: Analytische meetkunde *) [Inhoud: meetkunde met coördinaten en vergelijkingen][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets + 15%-praktisch werk] W3A: Wiskundig modelleren [Inhoud: wiskundige modellen opstellen, materiaal UTwente][wi] [Afsluiting: PO met presentaties] W3B: Kansen en tellen [Inhoud: kansrekening][wi] [Afsluiting: schriftelijke toets] 4 W2: Dynamische modellen [Inhoud: modelleren met Coach, E-klas][na][Afsluiting: praktisch werk]

NLT plus in 5 HAVO – Afzonderlijke vakken – In periode 3 de uren van periode 4 erbij – NLT: 4 modules WD: 4 modules – Dubbelkiezers: periode 1 een keuzemodule NLT extra periode 2 een keuzemodule WD extra profielwerkstuk NLT plus WD

NLT plus in 5/6 VWO – Afzonderlijke vakken – NLT: 7 modules WD: 7 modules – Dubbelkiezers: leerjaar 5 een keuzemodule NLT extra leerjaar 6 een keuzemodule NLT extra leerjaar 5/6 een keuzemodule WD extra

NLT plus in 5 HAVO en 5/6 VWO Meer hierover in het overzicht dat is uitgedeeld. Vragen over de inrichting?

NLT plus WD: lesmateriaal – Gecertificeerde NLT modules  www.betavak-nlt.nl – Schooleigen keuzemodules – E-klassen  www.e-klassen.nl – Commissie Toekomst Wiskundeonderwijs  www.ctwo.nl  ook WD-materiaal “Wageningse methode” – Stichting Math4all  www.math4all.nl

NLT plus WD Vragen?? f.spijkers@ettyhillesumlyceum.nl