Continurooster in een 5 gelijke dagen model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Advertisements

Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Andere (school)tijden?
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Verandering Schooltijden
Andere schooltijden OBS Molenbeek 8 mei 2012
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
INFORMATIEAVOND veranderende schooltijden
Andere (school)tijden in het onderwijs
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
“Andere Schooltijden”
Vijf-gelijke-dagen model
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 17 april 2013.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
Schooltijden Het beste onderwijs Uitwerking van een aantal voorstellen.
Informatieavond ‘Andere schooltijden’ De Bolster 22 maart 2012
Tussenschoolse Opvang OBS Molenbeek 15 juni 2011
Evt. andere schooltijden 17 april 2012
Informatieavond schooltijden
Resultaten enquête ‘Andere schooltijden’ Basisscholen Swalmen 1.
Andere schooltijden Informeren.
1. 2 Andere Tijden Vijf-gelijke-schooldagen-model. Agenda voor vanavond: Uitleg van het doel van deze avond. Wat zijn de schooltijden? Hoe ziet een dag.
Andere (school)tijden?
Welkom informatieavond “schooltijden”
Welkom informatieavond “schooltijden”
“ Andere tijden in onderwijs en opvang”
Welkom welkom.
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Rust, regelmaat en ruimte
Op weg naar Andere schooltijden
Medezeggenschapsraad Franciscusschool
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Informatieavond 19 november
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
OBS De Poolster | 2 februari 2015
Informatieavond Mariaschool Wierden
Informatiebijeenkomst Nieuwe schooltijden?
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatieavond Project Andere Schooltijden Donderdag 26 november 2015 Locatie: OBS De Bussel 19h45 – 22h00 Effies gauw, gauw is an de skeet sturven!
SCHOOLTIJDEN ST.-WILLIBRORDUSSCHOOL 11 NOVEMBER 2015.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
Vijf gelijke dagen model  De praktijk  Waarom?  Voordelen  Nadelen.
Schooltijden. 18 januari 2016Ouderavond schooltijden2 Agenda 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
SCHOOLTIJDEN op De Havelt 12 januari AGENDA: 1.Welkom. 2.Doel van de avond: informatieverschaffing en uitwisseling van meningen. 3.Voorstellen procesbegeleider.
BS Het Venster SCHOOLTIJDEN op Het Venster 19 januari 2016.
SCHOOLTIJDEN op De Kastanjelaar Informatieavond 1 februari 2016.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
op KC de Samenstroom 2 februari 2016
Informatieavond Adalbert Basisschool ‘Andere schooltijden?’
Informatie avond 2 februari Doelstellingen De redenen voor de drie scholen in Ouderkerk a/d Amstel om dit 5 gelijke dagen model voor te stellen.
Welkom Sterrenschool Schooltijden Huisvesting. Een Sterrenschool bouw je samen Team Klankbordgroep (OV / MR en overige ouders)
Inhoud van de avond uur: opening voor- en nadelen huidige rooster voor- en nadelen continurooster korte pauze stellingen vragen? hoe nu verder?
Informatieavond schooltijden. Informatieavond   Aanleiding   Warming-up   Algemene info   Pauze   Aan de slag   Afsluiting en vervolg.
Continurooster 5 gelijke dagen model Maart 2011 m.z.r. / schoolleiding c.b.s. de Vuurvlinder.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
Welkom Dinsdag 2 april uur Andere schooltijden.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
cbs Koningin Wilhelmina Leerdam1 ANDERE SCHOOLTIJDEN: VOOR- EN NADELEN EERSTE DIALOOG.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Welkom Schoolcaf é : ‘Andere Tijden’. Doel van de avond  Kennismaken met de verschillende mogelijkheden wat betreft schooltijden  In gesprek over voorkeursmodel.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Onderzoek schooltijden Willibrordschool
De nieuwe school Impressie.
Andere schooltijden; continurooster
Informatieavond onderzoek nieuwe schooltijden
Andere Tijden? Informatie-Werkavond andere schooltijden.
Andere Tijden in onderwijs en opvang
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
Transcript van de presentatie:

Continurooster in een 5 gelijke dagen model Loek Iedema 1-10-2013 CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan http://www.youtube.com/watch?v=9oUiRiDB7pg CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Doel Informatie over het continurooster op de Burcht met andere schooltijden! Inleiding Andere schooltijden en continurooster Het proces naar andere schooltijden CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Aanleiding om schooltijden te herzien? Oud schooltijden model. Niet eigentijds. Effectiviteit van de schooldag. (onrust tso, heen en weer gesleep van kinderen) Minder wisselingen in leiding. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Schooltijden modellen Huidige model voor veel scholen. Het bioritme model. Het 7 tot 7 model. Het 5 gelijke dagen model. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Het bioritme model CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Het 7 tot 7 model. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Het 5 gelijke dagen model. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Het weekmodel van de Burcht Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 8.15- 11.30 Onderwijs 11.30-12.15 Lunch/ spelen 12.15-14.15 14.15-18.00 Vrije tijd/ opvang CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Het continurooster 8.15 – 10.00 uur Lestijd 105 minuten Blok 1 Basis vaardigheden 10.00 – 10.15 uur Speel kwartier 15 minuten 10.15 – 11.30 uur 75 minuten Blok 2 11.30 – 11.45 uur Lunch 11.45 – 12.15 uur Spelen binnen/ buiten 30 minuten 12.15 – 14.15 uur 120 minuten Blok 3 Circuit, wereldorientatie tekenen handvaardigheid gym CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Consequenties nieuwe schooltijd Tussen de middag eten is geen onderwijstijd (schooltaken) Bij gelijke dagen model verdwijnt de woensdagmiddag (sporttoernooien, kinderpostzegels) De wtf van leerkrachten kan veranderen met nieuwe tijden! CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Voordelen Rust, regelmaat, ruimte (kwaliteit van onderwijs) Gemeenschapsgevoel Aansluiting bij het voorgezet onderwijs Betere aansluiting bij dagritme van werk Na schooltijd meer zinvolle tijd: kinderen sport/ spel; kwaliteit opvang; leerkrachten overleg… Verkeersveiligheid Het biedt meer kans op een breder aanbod van naschoolse activiteiten. Ouders kunnen werk en opvang beter afstemmen; het vergroot de arbeidsparticipatie. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Nadelen Tussen de middag (Gezelligheid, opvoedkundige taak, uitlaatklep) Ouder moet zijn werksituatie aanpassen aan nieuwe situatie Woensdagmiddag valt weg CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Evaluaties Ouders Kinderen Leerkrachten CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Evaluatie ouders CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Kinderen Analyse continurooster kinderen Vraag 1 Vind jij het continurooster leuk? Vraag 2 Heb je genoeg tijd om te eten? Vraag 3 Is er genoeg speelgoed bij het keuzekwartier vraag 1 Positief over het rooster 84% negatief 16% vraag 2 positief over eettijd 72% negatief 28% vraag 3 positief over speelgoed 58% negatief 42% CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Onderwijsresultaten Onderwijsresultaten van traditioneel schoolrooster naar continurooster. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Aanvullend onderzoek ouders Vraag uitzetten: Hoe zou u staan tegenover invoering van het continurooster gelijke dagen met de kennis die u nu heeft? A. Ik zou er niet positief tegenover staan. We hebben ons aangepast, maar de situatie blijft voor ons niet ideaal. B. Het maakt me niet zoveel uit. Ik had ook met het oude schooltijdenmodel verder gekund, maar dit kan ook. C. Ik zou voor invoering kiezen van het model, want ik zie nu veel voordelen. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Resultaat 50 % heeft gereageerd (17 van 34 ouders) A = 11 % B = 41 % C = 47 % CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Wat zegt de wet! De oudergeleding in de medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht bij het vaststellen of wijzigen van de schooltijden. Voorafgaand aan de vaststelling (of wijziging) van de schooltijden in de medezeggenschapsraad worden alle ouders hierover geraadpleegd. Een wijziging kan pas plaatsvinden als de meningen van de ouders zijn gepeild. Dit om te voorkomen dat ouders en kinderen onvoorziene problemen krijgen door veranderingen in de schooltijden. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Proces tot implementatie Fase 1 voorbereiding Verkenning van mogelijkheden Onderzoeken van draagvlak Werkgroep samenstellen Plan van aanpak CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Fase 2 informatie en raadpleging Ouders informeren over het model. (Info-avond over andere schooltijden) Verder onderzoek, schoolbezoek Ouders laten reageren Presenteren nieuwe model en uitzetten peiling CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Fase 3 besluitvorming Resultaten van de ouderraadpleging Vooraf met MR vaststellen bij welk percentage je het model gaat invoeren. MR geeft positief/ negatief advies aan schoolleiding. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan Peiling Bij peilingsformulier is de vraagstelling heel essentieel voor de uitslag. Ja of nee zeggen tegen het model. Opmerkingen kunnen worden toegevoegd. CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Fase 4 invoering/implementatie Praktische voorbereiding, waaronder: Contacten met VSO/TSO/BSO Communicatie/ evaluatie Afspraken over naschools aanbod CBS DE BURCHT CBO-Meilan

Voorwaarden om te komen tot andere schooltijden Afstemming en overeenstemming van Schoolteam! Afstemming Bestuur/ Stichting, MR, OR. Voorbereidingswerkgroep samenstellen met school, opvangpartners, MR- lid, OR-lid, coördinator brede school) Intentie om ouders goed mee te nemen in het proces (communicatie) CBS DE BURCHT CBO-Meilan

CBS DE BURCHT CBO-Meilan