Continurooster in een 5 gelijke dagen model Loek Iedema 1-10-2013 CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan http://www.youtube.com/watch?v=9oUiRiDB7pg CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Doel Informatie over het continurooster op de Burcht met andere schooltijden! Inleiding Andere schooltijden en continurooster Het proces naar andere schooltijden CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Aanleiding om schooltijden te herzien? Oud schooltijden model. Niet eigentijds. Effectiviteit van de schooldag. (onrust tso, heen en weer gesleep van kinderen) Minder wisselingen in leiding. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Schooltijden modellen Huidige model voor veel scholen. Het bioritme model. Het 7 tot 7 model. Het 5 gelijke dagen model. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Het bioritme model CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Het 7 tot 7 model. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Het 5 gelijke dagen model. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Het weekmodel van de Burcht Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 8.15- 11.30 Onderwijs 11.30-12.15 Lunch/ spelen 12.15-14.15 14.15-18.00 Vrije tijd/ opvang CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Het continurooster 8.15 – 10.00 uur Lestijd 105 minuten Blok 1 Basis vaardigheden 10.00 – 10.15 uur Speel kwartier 15 minuten 10.15 – 11.30 uur 75 minuten Blok 2 11.30 – 11.45 uur Lunch 11.45 – 12.15 uur Spelen binnen/ buiten 30 minuten 12.15 – 14.15 uur 120 minuten Blok 3 Circuit, wereldorientatie tekenen handvaardigheid gym CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Consequenties nieuwe schooltijd Tussen de middag eten is geen onderwijstijd (schooltaken) Bij gelijke dagen model verdwijnt de woensdagmiddag (sporttoernooien, kinderpostzegels) De wtf van leerkrachten kan veranderen met nieuwe tijden! CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Voordelen Rust, regelmaat, ruimte (kwaliteit van onderwijs) Gemeenschapsgevoel Aansluiting bij het voorgezet onderwijs Betere aansluiting bij dagritme van werk Na schooltijd meer zinvolle tijd: kinderen sport/ spel; kwaliteit opvang; leerkrachten overleg… Verkeersveiligheid Het biedt meer kans op een breder aanbod van naschoolse activiteiten. Ouders kunnen werk en opvang beter afstemmen; het vergroot de arbeidsparticipatie. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Nadelen Tussen de middag (Gezelligheid, opvoedkundige taak, uitlaatklep) Ouder moet zijn werksituatie aanpassen aan nieuwe situatie Woensdagmiddag valt weg CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Evaluaties Ouders Kinderen Leerkrachten CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Evaluatie ouders CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Kinderen Analyse continurooster kinderen Vraag 1 Vind jij het continurooster leuk? Vraag 2 Heb je genoeg tijd om te eten? Vraag 3 Is er genoeg speelgoed bij het keuzekwartier vraag 1 Positief over het rooster 84% negatief 16% vraag 2 positief over eettijd 72% negatief 28% vraag 3 positief over speelgoed 58% negatief 42% CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Onderwijsresultaten Onderwijsresultaten van traditioneel schoolrooster naar continurooster. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Aanvullend onderzoek ouders Vraag uitzetten: Hoe zou u staan tegenover invoering van het continurooster gelijke dagen met de kennis die u nu heeft? A. Ik zou er niet positief tegenover staan. We hebben ons aangepast, maar de situatie blijft voor ons niet ideaal. B. Het maakt me niet zoveel uit. Ik had ook met het oude schooltijdenmodel verder gekund, maar dit kan ook. C. Ik zou voor invoering kiezen van het model, want ik zie nu veel voordelen. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Resultaat 50 % heeft gereageerd (17 van 34 ouders) A = 11 % B = 41 % C = 47 % CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Wat zegt de wet! De oudergeleding in de medezeggenschapsraad heeft instemmingsrecht bij het vaststellen of wijzigen van de schooltijden. Voorafgaand aan de vaststelling (of wijziging) van de schooltijden in de medezeggenschapsraad worden alle ouders hierover geraadpleegd. Een wijziging kan pas plaatsvinden als de meningen van de ouders zijn gepeild. Dit om te voorkomen dat ouders en kinderen onvoorziene problemen krijgen door veranderingen in de schooltijden. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Proces tot implementatie Fase 1 voorbereiding Verkenning van mogelijkheden Onderzoeken van draagvlak Werkgroep samenstellen Plan van aanpak CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Fase 2 informatie en raadpleging Ouders informeren over het model. (Info-avond over andere schooltijden) Verder onderzoek, schoolbezoek Ouders laten reageren Presenteren nieuwe model en uitzetten peiling CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Fase 3 besluitvorming Resultaten van de ouderraadpleging Vooraf met MR vaststellen bij welk percentage je het model gaat invoeren. MR geeft positief/ negatief advies aan schoolleiding. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan Peiling Bij peilingsformulier is de vraagstelling heel essentieel voor de uitslag. Ja of nee zeggen tegen het model. Opmerkingen kunnen worden toegevoegd. CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Fase 4 invoering/implementatie Praktische voorbereiding, waaronder: Contacten met VSO/TSO/BSO Communicatie/ evaluatie Afspraken over naschools aanbod CBS DE BURCHT CBO-Meilan
Voorwaarden om te komen tot andere schooltijden Afstemming en overeenstemming van Schoolteam! Afstemming Bestuur/ Stichting, MR, OR. Voorbereidingswerkgroep samenstellen met school, opvangpartners, MR- lid, OR-lid, coördinator brede school) Intentie om ouders goed mee te nemen in het proces (communicatie) CBS DE BURCHT CBO-Meilan
CBS DE BURCHT CBO-Meilan