De Nieuwe Tijd 1450-1750 HISTORIA 4.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Geschiedenis van het sociaal werk College 3
GESCHIEDENIS in het 6de jaar
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Tussen samenspel en strijd. Sport en politiek door de eeuwen heen.
Erasmus en het Humanisme
Omgaan met geschiedenis
Het oude Egypte Frankie Schram 1 Het oude Egypte Werken met een website-onderdeel Fr. Schram 29/011/2003.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Vrouwenemancipatie in de 19e en 20e eeuw (1)
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Peer Tutoring van Allochtonen Project Aanmoedingsfonds
Workshop begripsvorming
Paragraaf 7.1 Vorige les: wetenschappelijke revolutie
Traditionele Belgische breuklijnen
Contact met de Islamitische wereld Interesse voor de oudheid
1.1 Over de Nieuwe en de Nieuwste tijd
Geschiedenis van de democratische rechtsstaat in Nederland
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Hoofdstuk 5.
Het belang van leesvaardigheid bij het maken van examens wordt in deze PowerPoint getoond aan de hand van een analyse van het aantal pagina’s per examen.
Schematische samenvatting
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Edo-Japan, de wereld van Shinto, Sjogoen en Samoerai
Les 2: Het verleden van het Apeldoorns Kanaal. Wat gaan we doen: Terugblik vorige les Filmpje bekijken Foto’s van vroeger bekijken Verder met de presentaties.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Workshop bronnen en oefenen met het nieuwe examen
ROMANTIEK en NEOCLASSICISME
De doorbraak van de volkstaal Nieuwnederlands in de zestiende eeuw < Jan W. de Vries, Roland Willemyns & Peter Burger, Het verhaal van het Nederlands.
Bij welk kenmerkend aspect hoort de bron?
Less is more – Jezus is alles. 1 Jezus is de erfgenaam van alles.
Goed voorbereid naar de Pabo!
De golven van onze beschaving
Wat is voor ons de waarde van de opstanding van Christus? Zondag 17.
Tijd van de burgers en stoommachines ( )
IPC Nederland.
Plaatsen van Herinnering, Canons … … en andere vormen van bestaansverheldering Maarten Prak,
Welkom bij het mooiste vak van de wereld
Tijdvak 8: de negentiende eeuw
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan? § 1.1 & 1.2
Tijd van jagers en boeren
DEEL 2 : DE PREHISTORIE INSTAP 6.
De sociale kwestie = het sociale probleem (dat ontstaat door de IR)
Ontdekkers en hervormers
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Waar is de zevende dwerg?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
REKRUTERING OPERATIONELE ISLAMOLOGEN Wat de eenheid verwacht van de operationele islamoloog.
Een tijdlijn maken met ICT
Het gymnasium Wat en waarom?
Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
“HISTORY DEPENDS ON WHO WROTE IT” (Nelson Mandela)
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Geschiedenis 3de jaar.
4. Het Baikalmeer en de bedreiging door menselijke activiteit
Totaalethiek – groei-ethiek
Posters voor in het geschiedenislokaal
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Typisch ‘optie Latijn’
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
Tijd van jagers en boeren Jagers-verzamelaars -Jagen / verzamelen -Taakverdeling -Nomaden -geloof Boeren -Akkerbouw / veeteelt -Ontstaan verschillen in.
Transcript van de presentatie:

De Nieuwe Tijd 1450-1750 HISTORIA 4

Inleiding

a. Wat is geschiedenis? alles wat er geschied is de studie van alles wat er geschied is een typisch menselijke activiteit afbakening: tijd: 7 periodes ruimte thematisch: sociaal + economisch cultureel + politiek onderbouw bovenbouw

b. Wat is de waarde van geschiedenis? Historia magistra vitae est. Non scholae sed vitae discimus. Je leert uit het verleden: het heden de toekomst vb.: armoede / Belgische problematiek / kerk

c. Wat is de bedoeling van geschiedenis? i(storein: onderzoeken, vragen stellen intelligere referre: met andere woorden: kennis opdoen van feiten en kaders verbanden kunnen leggen tussen: bronnen en feiten feiten onderling

d. de lessen geschiedenis ≠ kennis opzuigen en uitbraken = kennis verwerven = een activiteit: noteren = een zeer complexe zaak: luisteren selecteren structureren: respice finem A4 – losse bladzijden Powerpoint op Blackboard volgende week: openboektoets!

d. de lessen geschiedenis noteren bronnen en teksten interpreteren: handboek + werkboek meebrengen instuderen – toetsen: geen onverwachte toetsen mogelijkheid: na les concrete vragen herhalingstoetsen – examens: 4 vragen: synthesevraag toepassingsvraag (bron) blokvraag analysevraag

DISCE aut DISCEDE

d. Het handboek Infoboek + werkboek Vier structuuronderdelen Instap: situering van de Nieuwe Tijd De Wereld en Europa (doorloper) Europa in de Nieuwe Tijd (1500-1750): politiek: absolutisme sociaal-economisch: ontdekkingsreizen / globalisering cultureel: humanisme – renaissance/barok - reformatie Een Scharniereeuw (1750-1815): revolutie Franse Industriële Verlichting