Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Aanbod BIOgenie derde graad
Infosessies 2012 Kolet Janssen – Koenraad Vanlanduyt
Datum Locatie Publiek spreker Infosessies 2011 Lieve Smeulders
Natuurwetenschappen Leerplantoelichting STW september 2008 ik.
Infosessies 2011 Erwin Vanbelle.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Methodepresentatie Pincode 5e editie
Fysica van elementair belang
Begeleid zelfstandig leren
Infosessies 2011 Datum Locatie Publiek spreker Mina El Mahraoui
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
2de graad.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Pincode Naam spreker 4/4/17.
De UU naar Blackboard 9.1 Overgang van
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Johan Fouquaert voorzitter sectorcommissie handel
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Integraal onderdeel van Project 3: Leven en geld Cohort Schuldhulpverlening.
Zelf interactieve aardrijkskundelessen maken met simulatoren, feedback en zelfevaluatie © Bart Van Bossuyt (Don Boscocollege Zwijnaarde) 2006
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Structurele projectwerking in de Wingerd
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Hands On: leren binnen handbereik
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Samenvatting Hoofdstuk
Vrije Ruimte schooljaar Project China. Algemeen China leren kennen via mini-onderzoek combinatie van “studie” en “beleving” focus op thema open.
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Kwaliteit van Leven bij Personen met Verstandelijke Beperkingen
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Hoe werkt deze digitale methode? 1
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
5 AFSPRAKEN VOOR HET HELE SCHOOLJAAR
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
Opbouw nieuwe programma en mogelijke PTA’s Werkwijze nieuwe methode Doelen : –Leerlingen inleiden in de sociale wetenschappen –Leerlingen onderzoek leren.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.

Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
TeachMeet - iPadstoplicht
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Toelichting biologie in GWW
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Paragraaf 1.3 – Zinken,zweven en drijven
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Infosessies 2011 Sophie Avgoustakis Julie Bracke Annelies Kemps
Chemie Overal 5e editie voor de TF
lokale autonome vrijwilligersverenigingen (nu 38)
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Transcript van de presentatie:

Moderne wetenschappen voor het tweede jaar van de eerste graad

Inhoud voorstelling Het leerplan MW (versie 2011) WW – leerwerkboek MW – projecten Didactische ondersteuning

Het leerplan MW (versie 2011) Geen nieuwe doelstellingen Gemeenschappelijke doelstellingen blijven: Onderzoekend leren Inzicht in wisselwerking tussen wetenschap en samenleving Ook specifieke doelstellingen ongewijzigd Lesinvulling Keuze uit verschillende contexten Twee gemeenschappelijke projecten MW blijven verplicht.

Het leerplan MW (versie 2011) Wel aanpassing leerinhouden Naar aanleiding van nieuw leerplan Natuurwetenschappen (in voege sinds september 2010) Aanpassing van de huidige contexten om overlappingen te vermijden Bv. massa en volume (Zinken, zweven, drijven) Bv. zuivere stoffen en mengsels (Indeling van stoffen) Toevoeging biologische contexten: Biologische contexten ‘Microscopie’ en ‘Biotoopstudie’ + nieuwe context ‘Vergelijkend onderzoek’

Bestaande leerinhouden verdwijnen uit leerwerkboek, maar staan nog ter beschikking op http://modernewetenschappen.deboeck.com

WW - leerwerkboek Ongewijzigd concept Vertrekkend vanuit de leefwereld van de leerling Actief leren: keuze uit meer dan 70 proeven Uniforme opbouw (na elke les synthese, aan het einde van elk hoofdstuk ‘proef op de som’) Rustige, aantrekkelijke vormgeving met duidelijke illustraties en leuke cartoons

WW - leerwerkboek Vanuit de leefwereld van de leerling

WW - leerwerkboek Actief leren

WW - leerwerkboek Uniforme opbouw

WW - leerwerkboek Duidelijke en aantrekkelijke vormgeving

WW - leerwerkboek Aanpassingen leerwerkboek (° 2006) Actualisering Bv. Indeling van stoffen: etikettering Toevoeging extra oefeningen bij ‘Proef op de som’ R- en S-zinnen verdwijnen

WW - leerwerkboek Nieuwe contexten Microscopie Biotoopstudie Vergelijkend onderzoek

MW - projecten Dwarsverbinding tussen SEI en WW gemeenschappelijke doelstellingen (MW) De onderlinge beïnvloeding van de verschillende wetenschappelijke disciplines inzien De rol van natuur- en menswetenschappen in de maatschappij toelichten

MW - projecten Twee verplichte projecten Project 1: aan het begin van het schooljaar = kennismaking met verschillende vakdomeinen

MW - projecten Project Mobiliteit

MW - projecten Twee verplichte projecten Project 2: aan het begin van het tweede trimester  Oriënterend karakter

MW - projecten Project Milieu

MW - projecten Project Bellen en blazen

Didactische ondersteuning Handleiding Webluik voor leerkracht en leerling http://modernewetenschappen.deboeck.com I-board

Didactische ondersteuning Handleiding Ingevuld leerwerkboek Jaarplan Materiaallijst Toegangscode webluik http://modernewetenschappen.deboeck.com

Didactische ondersteuning Webluik voor leerkracht en leerling http://modernewetenschappen.deboeck.com Voor leerkracht: uitbreiding aanbod werkblaadjes extra practica extra oefeningen extra theorie Aanvullend materiaal voor extra uur WW; ook bruikbaar voor uitbreiding, verdieping en/of remediëring

Didactische ondersteuning Webluik voor leerkracht en leerling http://modernewetenschappen.deboeck.com Voor leerling: Interactieve oefeningen per context (onderverdeeld per hoofdstuk)  uitgelezen en leuk instrument ter zelfevaluatie Digitale begrippenlijst

Didactische ondersteuning i-board Digitaal bordboek Benodigdheden: pc/laptop, beamer en internetverbinding Functionaliteiten Projectie van het boek Antwoorden ontsluiten Inzoomen illustraties