SDP-Segmentatiemodel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
De marketingmixstrategie
STRATEGISCHE PLANNING
Bedrijfspresentatie Promavise
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
Strategische Marketing Planning
Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
Curry-Analyse (Jay Curry)
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Consumentengedrag bij communicatie
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
Marketing .
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H7 – Het beeld nog scherper stellen DOELMARKTSTRATEGIEËN EN KLANTRELATIEBEHEER Competentiedoelen.
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Figuur 3.1 Marktanalyse, planning, implementatie en controle
Segmenteren en Positioneren
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Let’s get started Marketing? Marketing!
Business Marketing Management
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Business Marketing Management
Onthaal en service.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Blue ocean. Rood versus blauw In rode oceanen vecht je tot bloedens toe om de gunst van de klant. In blauwe oceanen vloeit geen bloed, want daar zijn.
Gefelicitaart.nl.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Marketing H4 Strategisch managementplan Commercieel medewerker.
Wat is marketing? Hier was eerst een video van Easyjet.com.
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Sales 2.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Internationale marketing
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Indeling van hoofdstuk 4
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Marketingstrategie.
Succesfactoren voor werk Motivatie, kennis en vaardigheden
Stap 1: stel een doel Doelen stellen. Stap 1: stel een doel Doelen stellen.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Sellogram J. Kamphuis AOC Oost 2018
Marketing Week 3 les 1.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Verkoopt en handelt verkoop af
Presentatie van: Logo van je bedrijf.
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

SDP-Segmentatiemodel Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 1

SDP-Segmentatiemodel Wat is het SDP-model? Het SDP-model staat voor segmentering, doelmarktbepaling en positionering. Het is een praktisch instrument om interessante groepen te identificeren en de juist marktbewerking hierbij te formuleren. Eigenlijk is het niets anders dan het combineren van de marketingbegrippen segmenteren en positioneren. Kies de juiste segmenten, kies de interessante doelmarkten en bewerk deze met een goede positioneringstrategie. Waarom het SDP-model? Het SDP-model geeft een duidelijk schematisch overzicht waardoor het proces van de marktbewerking per stap wordt doorlopen. Het georganiseerde denken (doorlopen van drie stappen) over het segmenteren, kiezen van doelmarkten en formuleren van een positioneringstrategie resulteert in een klantgerichte benadering waardoor een organisatie in staat is waarde toe te voegen aan haar aanbod. Dit is het ultieme marketing doel. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 2

SDP-Segmentatiemodel Uitvoering segmenteren van de markt Zoals hierboven besproken is segmenteren van de markt het opdelen van een markt in meerdere specifieke (deel)segmenten. Een segment is een groep (potentiële) afnemers die overeenkomen op een aantal kenmerken. Deze kenmerken kunnen op verschillende manieren gekozen worden. Geografische segmentatie Opsplitsen van een markt naar land, regio, stad of wijk e.d. Voorbeeld: Nederland, Duitsland, Frankrijk Demografische segmentatie Opsplitsen van een markt naar leeftijd, levensfase, geslacht, religie e.d. Voorbeeld: Man/ Vrouw of starter / 65+ ouderen Sociaal-economische segmentatie Indelen van een markt naar inkomen, beroep of opleiding e.d. Voorbeeld: mbo, hbo, wo Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 3

SDP-Segmentatiemodel Psychografische segmentatie Gedrag dat niet te voorspellen is aan de hand van de voorgaande segmentatiecriteria. Het is vaak gedrag dat onder bepaalde omstandigheden tot uiting komt. Voorbeeld: persoonskenmerken en levenstijl. Gedragssegmentatie Indelen van de markt op basis van kennis van een product zoals loyaliteit, gebruiksfrequentie, koopbereidheid, doel van gebruik, mate van gebruik en het gebruiksmoment. Voorbeeld: lichte, middelmatige en zware gebruiker Hieruit moeten klantprofielen voor elk segment gemaakt worden. Dit worden verschillende groepen die hetzelfde gedrag vertonen. Hieraan wordt een korte beschrijvende tekst toegekend. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 4

SDP-Segmentatiemodel Segmentatiecriteria Type 1 Type 2 Homogeen Geografisch Bereikbaar Demografisch Meetbaar Psychografisch Identificeerbaar Op basis van gedrag Voldoende van omvang Specifiek Alternatieve Segmentatiemethodieken: -Macro- en Microsegmentatie (Shapiro en Bonoma, 1984) (B2B). -Nested Approach (Frank, Massy & Wind, 1972) (B2B). Curry-Analyse/Doelmarktbepaling: Een klantenpiramide opstellen (20/80 regel Pareto) op basis van diverse criteria (omzet, portfolio, specialisme, groeipotentie) kan inzichten geven over welke doelgroepen/segmenten u het beste kan kiezen. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 5

Positionering Wat is positioneren? Positioneren is een belangrijk marketingbegrip waarmee getracht wordt een product of dienst bewust een plaats te geven in het hoofd van de afnemer. Het gaat hierbij om een perceptie ten opzichte van de concurrent. Met deze techniek wordt getracht een imago of identiteit te creëren in de perceptie (in het hoofd) van de doelgroep. Dit imago is vaak gebaseerd op een verdedigbaar concurrentievoordeel. Waarom positioneren? Om onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrent in het hoofd van de consument te creëren. Door in de positioneringstrategie gebruik te maken van een verdedigbaar concurrentievoordeel ontstaat er in het hoofd van de afnemer een onderscheidend vermogen t.o.v. de concurrent. Denk aan de Marlboro Man van Philip morris. In de reclame van Marlboro stond jarenlang de Marlboro Man centraal. Dit was een stoere cowboy, met hoed en paard, die stoer van zijn sigaret genoot. Hierdoor associeerde de afnemer Marlboro met “stoer” “ruig” en mannelijkheid. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 6

Positionering Hoe positioneren? 3 positioneringsvormen: functioneel, symbolisch en ervaringgevend. Positioneringshulpmiddelen omvatten grafische perceptiekaarten, brainstormsessies, marktonderzoeken en statistische technieken. Stap 0: Duidelijkheid over eigen product en markt Wie zijn wij? Wat verkopen wij? Wat is de ideale klant? Wat heeft de ideale klant nodig? Wat is er anders aan ons bedrijf? Welke unieke voordelen heeft de onderneming te bieden? Stap 1: Identificeren van de concurrerende producten. Wie zijn onze concurrenten? Stap 2: Verzamelen van informatie over de perceptie van de afnemers (steekproef) Stap 3: Indelen eigen en concurrerende producten (bijvoorbeeld in een matrix) Stap 4: Onderzoek de matrix, de positie van eigen producten en ideale positie Stap 5: Kies de ideale positionering (identiteit, usp’s, kernwaarden en propostie) Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 7

Positionering Nadat de klantprofielen in kaart zijn gebracht en de aantrekkelijkheid van de verschillende klantprofielen is weergegeven dient er een strategie gekozen te worden. Er zijn drie verschillende marketingcommunicatiestrategieën: Ongedifferentieerde Marketing > 1 gehele markt bewerken met 1 marketingmix Gedifferentieerde Marketing > meerdere segmenten bewerken met meerdere marketingmixen Geconcentreerde Marketing > een aantal segmenten bewerken met 1 marketingmix. Focus- of nichestrategie. Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 8

SDP segmentatiemodel Rob Huijbers MM Docent Avans Hogeschool Breda Commerciële Economie Small Business 9