Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege HvA 8 december 2009 Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege Hogeschool van Amsterdam Dinsdag 8 december 2009 Annemarie Stel
Programma Inleiding Het maken van een arbeidsmarktstrategie Vaststellen wervingsvraag Doelgroepen Positionering en propositie Middelen en media Organisatie De rol van HRM Vragen en afronding
Annemarie Stel 1992-1998 Wervingsadviseur Belastingdienst 1998-2005 Coördinator Arbeidsmarkt- communicatie en Recruitment Ministerie van Economische Zaken 2005-2007 Campagnemanager arbeidsmarktcampagne Rijk 2007-2008 Campagne-adviseur WbhR 2007-heden Adviseur Wervingsvisie.nl 2007-heden Docent AMC-Academie
Inleiding
Actuele context Kredietcrisis en recessie Aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt? Continue ontwikkelingen op het gebied van media en informatie
Consequenties Vacaturestops Meer aanbod, meer werk aan recruiting Budgetverlagingen
Maar ook… Dalend verloop Minder concurrentie Hogere kwaliteit van sollicitanten Verzwakte employment brands Wel of geen arbeidsmarktcommunicatie?
Het maken van een arbeidsmarktstrategie
Arbeidsmarktstrategie Alle analyses, plannen en activiteiten die tot doel hebben om te voorzien in de personeelsbehoefte. Met helder beschreven doelstellingen. Kenmerken: Is een samenstel van communicatieve en organisatorische activiteiten Kent een aantal onderdelen Werkt intern en extern
Functionaliteiten Employer branding Job branding Selling Einddoel: vacatures vervullen!
Stappen Vaststellen wervingsvraag Bepaal je doelgroepen Positionering en propositie Middelen en media Organisatie
1. Wervingsvraag
Personeelsplanning Geeft inzicht in huidige en toekomstige vraag en aanbod Maakt het mogelijk om acties in de tijd uit te zetten. Basis voor budget- en capaciteitstoewijzing.
Vaststellen wervingsvraag Algemene bronnen, b.v. CBS, CPB, CWI Vacatures uit het verleden Strategische plannen in de organisatie Personeelsadministratie Directe vraag
2. Doelgroepen
Er zijn geen doelgroepen meer ‘Traditionele’ doelgroepen verdwijnen Toch blijft doelgroepdifferentiatie noodzakelijk Waarom?
Mensen verschillen Arbeidsvoorwaarden Dissatisfiers Pullfactoren
Voorwaarden/dissatisfiers Goede werksfeer Marktconform salaris Opleidingsmogelijkheden Pensioenregeling
Pullfactoren De redenen die de door jou gezochte groep (veel) belangrijker vindt dan de gemiddelde persoon op de arbeidsmarkt.
Onderscheid Opleidingsniveau Studierichting Oriëntatie Leeftijd/levensfase Geslacht Etnische afkomst Actief of latent
Opleidingsniveau VMBO VMBO/MBO MBO/HBO HBO/WO WO Onderscheid: oriëntatie op werk
Studierichting: HBO P&O Bron: AGO/Wervingswereld.nl
Studierichting: HBO Economie Bron: AGO/Wervingswereld.nl
Studierichting: MBO P&O Bron: AGO/Wervingswereld.nl
Vergeleken HBO P&O HBO Economie MBO P&O ?
Oriëntatie ‘Maatschappelijk’ georiënteerd ‘Materieel’ georiënteerd ‘Professioneel’ georiënteerd Hangt samen met de aard van het werk
Leeftijd Generatie X/’verloren’ generatie (1955 – 1970) Generatie Y/’pragmatische’ generatie (1970 – 1985) Generatie Einstein/’netwerk’ generatie/’grenzeloze’ generatie (vanaf 1985)
Verschillen Aanpassing Zelfontplooiing Gezag Loyaliteit
Levensfase: Starters Bron: AGO/Wervingswereld.nl
Levensfase: 3e stappers Bron: AGO/Wervingswereld.nl
Overige factoren Geslacht Etnische afkomst
Waarom? Doelgroepbeschrijvingen zijn leidend voor: Keuze inhoud boodschappen Keuze media Wijze van benaderen
3. Positionering, proposities en boodschappen
Positionering Beperkt aantal kenmerken Unieke kenmerken Onderscheidend
Proposities Propositie = aanbod Aandacht voor bewijsvoering
Methode Onderzoek onder eigen medewerkers Extern onderzoek, bijvoorbeeld AGO, NOA Generiek profileren met bijvoorbeeld Wervingswereld.nl; aanvullen met interviews, personeelsgegevens e.d.
Formulering propositie(s) Combineer kenmerken van de organisatie, de functie en de doelgroepen Hanteer de positionering als uitgangspunt Leg de nadruk op belangrijke aspecten voor je doelgroep Houd het kort en bondig
Creatieve uitwerking Vertaling van de propositie(s) naar beeld en tekst Vertaling is idealiter middelenneutraal Wordt vaak uitgevoerd door een gespecialiseerd bureau
4. Middelen en media
Overwegingen Branding of selling? Waar ligt de grens? Er komt van alles bij, maar er gaat maar weinig af Proportionaliteit Verschuiving zichtbaar van push naar pull
Verschil Middelen: datgene dat de boodschap bevat Media: datgene dat de boodschap bij de ontvangers brengt, vaak – maar niet altijd – commercieel Commercial: televisie, advertentie: krant e.d. Ontwikkeling: convergentie, bijvoorbeeld internet
Middelen voor branding Website TV-commercials Sociale netwerken Weblogs Advertenties Folders, flyers en brochures (Boomerang)kaarten in café’s e.d. Bierviltjes Profielen op vacaturesites Sponsoring
Middelen voor selling Website Sociale netwerken Personeelsadvertenties on- en offline (Dynamic) SEA Direct (e-)mail Referrals Intermediairs
Onderscheid in mediagebruik Personeelsadvertentie: in de krant? op een jobboard? als posting op een weblog? briefje op het raam? update of krabbel op sociaal netwerk? Opleidingsniveau Leeftijd Actief of latent
Starter (< 2 jaar ervaring)
3e stapper (>10 jaar ervaring)
Actief/latent/niet actief Gastcollege HvA 8 december 2009 Actief/latent/niet actief Actieve baanzoekers (10%): Lezen personeelsadvertenties (aandachtig) Latente baanzoekers (50%) Bekijken personeelsadvertenties Niet baanzoekers (40%) Lezen geen personeelsadvertenties 47 © 2007, AMC Academie 47
Mediagedrag actief zoekers Vacaturesites, oriëntatiesites Professionele netwerken Carrièrebeurzen Additioneel gekochte kranten Uitzendbureaus, CWI Carrièrebladen Bedrijvensites … 48
Mediagedrag latent zoekers Internetsites, nichesites Professionele en sociale netwerken Kranten, tijdschriften (vacaturedragend) Outdoor reclame RTV SMS … 49
Mediagebruik starter
Mediagebruik 3e stapper
Alternatieven Referrals/eigen werknemers (Goed omgaan met) open sollicitaties Student recruitmentactiviteiten Stageplaatsen creëren Werken met intermediairs Zoekmachinemarketing 52
Het media- en middelenplan Wat wil je met de inzet van middelen en media bereiken? Op welke manier gaat dat gebeuren? Wat heb je ervoor nodig: capaciteit, techniek… Wat gaat het kosten? Hoe onderzoek je wat het effect is? AMC = maatwerk
5. Organisatie
Taken van de backoffice Organisatiebrede employer branding Advisering: boodschappen, middelen en media Ondersteuning directe werving Ondersteuning selectie ICT, contracten en financiën
Succesfactoren Budget Geleverde kwaliteit Afrekenbaarheid (SLA’s)
De rol van HRM
De rol van HRM Arbeidsmarktstrategie als als onderdeel van de totale strategische focus van de organisatie. Element van in-, door- en uitstroombeleid: loopbaanontwikkeling opleidingen leeftijdsbewust personeelsbeleid etc. ‘Binden en boeien’ van medewerkers.
Jouw rol Strategisch partner zijn van het management. Onderbouwde aanpak arbeidsmarktbenadering. Advisering op niveau: Inhoudelijk Adviesvaardigheden
Download www.wervingsvisie.nl/downloads.html
Afronding Vragen? Dank voor de aandacht