Het maken van een arbeidsmarktcampagne

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag
Opleidingsadviseur Fundeon
Personeel op maat, maat in personeel
Taskforce Strategische Personeelsplanning
Fontys Centrum voor Ondernemerschap maart 2013
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Ondernemen in de praktijk
Strategisch personeelsbeleid
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Het Horizon College en R.O.C. van Amsterdam heten u van harte welkom
Methodisch begeleiden
Workshop Werkenbijhogescholen.nl 3 november 2009.
Van push naar pull Door: Guido Derkx - Juni 2012 ‘Het verbinden met doelgroepen door community building’
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
HR Beleid Nathalie Slechte
kerncompetenties Kerncompetenties =
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Het creëren van een succesvolle praktijk in relatie tot je boodschap
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
E-Collage presents.
But … I don’t find employees !. 5% zoekt actief naar een nieuwe job 32% zoekt passief naar een nieuwe job 36% staat open voor een nieuwe job.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
5 Werving en selectie.
Utrecht, 11 juni
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
Arbeidsmarkt HBO 2009 Nieuw licht op de zaak? Anita van Velzen.
Het bemiddelingsproces
Hoofdstuk 5 - Staff Staff doelt op human resources in de organisatie, met de opdracht te binden, te boeien en te behouden Het overkoepelende begrip humanresourcesmanagement.
Job Event 5 oktober 2007 HBO-i Job Event 10 oktober 2008 World Trade Center Rotterdam.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Talentpools.
FlexService 10 mei Inhoud presentatie Flex Service 10 mei 2007 Volume arbeidsmarktcommunicatie vs conjunctuur Mediabestedingen uitzendbranche.
Mijn boodschap Wat wil JIJ zeggen? Mijn boodschap.
Werkgeversservicepunt
FINACE :: THINK, BUILD, OPERATE. Recruiting Center Werving en Selectie – Recruitment - Sourcing.
Introductie WerkeninGelderland.nl
Sollicitatietraining
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
(regionale) samenwerking Peter Metz Waterschap Rijn & IJssel
Duurzaam en maatschappelijk verantwoord HRM-beleid
2 DECEMBER 2014 COÖRDINEREND PLATFORM ECONOMIE EN ARBEIDSMARKT.
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Sociale Media voor Recruitment in de kinderopvang.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Arbeidsmarkt GHZ in beeld 6 april 2017
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Arbeidsmarktcampagne
Bedrijfsidentiteit & werving personeel
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege HvA 8 december 2009 Het maken van een arbeidsmarktcampagne Gastcollege Hogeschool van Amsterdam Dinsdag 8 december 2009 Annemarie Stel

Programma Inleiding Het maken van een arbeidsmarktstrategie Vaststellen wervingsvraag Doelgroepen Positionering en propositie Middelen en media Organisatie De rol van HRM Vragen en afronding

Annemarie Stel 1992-1998 Wervingsadviseur Belastingdienst 1998-2005 Coördinator Arbeidsmarkt- communicatie en Recruitment Ministerie van Economische Zaken 2005-2007 Campagnemanager arbeidsmarktcampagne Rijk 2007-2008 Campagne-adviseur WbhR 2007-heden Adviseur Wervingsvisie.nl 2007-heden Docent AMC-Academie

Inleiding

Actuele context Kredietcrisis en recessie Aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt? Continue ontwikkelingen op het gebied van media en informatie

Consequenties Vacaturestops Meer aanbod, meer werk aan recruiting Budgetverlagingen

Maar ook… Dalend verloop Minder concurrentie Hogere kwaliteit van sollicitanten Verzwakte employment brands Wel of geen arbeidsmarktcommunicatie?

Het maken van een arbeidsmarktstrategie

Arbeidsmarktstrategie Alle analyses, plannen en activiteiten die tot doel hebben om te voorzien in de personeelsbehoefte. Met helder beschreven doelstellingen. Kenmerken: Is een samenstel van communicatieve en organisatorische activiteiten Kent een aantal onderdelen Werkt intern en extern

Functionaliteiten Employer branding Job branding Selling Einddoel: vacatures vervullen!

Stappen Vaststellen wervingsvraag Bepaal je doelgroepen Positionering en propositie Middelen en media Organisatie

1. Wervingsvraag

Personeelsplanning Geeft inzicht in huidige en toekomstige vraag en aanbod Maakt het mogelijk om acties in de tijd uit te zetten. Basis voor budget- en capaciteitstoewijzing.

Vaststellen wervingsvraag Algemene bronnen, b.v. CBS, CPB, CWI Vacatures uit het verleden Strategische plannen in de organisatie Personeelsadministratie Directe vraag

2. Doelgroepen

Er zijn geen doelgroepen meer ‘Traditionele’ doelgroepen verdwijnen Toch blijft doelgroepdifferentiatie noodzakelijk Waarom?

Mensen verschillen Arbeidsvoorwaarden Dissatisfiers Pullfactoren

Voorwaarden/dissatisfiers Goede werksfeer Marktconform salaris Opleidingsmogelijkheden Pensioenregeling

Pullfactoren De redenen die de door jou gezochte groep (veel) belangrijker vindt dan de gemiddelde persoon op de arbeidsmarkt.

Onderscheid Opleidingsniveau Studierichting Oriëntatie Leeftijd/levensfase Geslacht Etnische afkomst Actief of latent

Opleidingsniveau VMBO VMBO/MBO MBO/HBO HBO/WO WO Onderscheid: oriëntatie op werk

Studierichting: HBO P&O Bron: AGO/Wervingswereld.nl

Studierichting: HBO Economie Bron: AGO/Wervingswereld.nl

Studierichting: MBO P&O Bron: AGO/Wervingswereld.nl

Vergeleken HBO P&O HBO Economie MBO P&O ?

Oriëntatie ‘Maatschappelijk’ georiënteerd ‘Materieel’ georiënteerd ‘Professioneel’ georiënteerd Hangt samen met de aard van het werk

Leeftijd Generatie X/’verloren’ generatie (1955 – 1970) Generatie Y/’pragmatische’ generatie (1970 – 1985) Generatie Einstein/’netwerk’ generatie/’grenzeloze’ generatie (vanaf 1985)

Verschillen Aanpassing Zelfontplooiing Gezag Loyaliteit

Levensfase: Starters Bron: AGO/Wervingswereld.nl

Levensfase: 3e stappers Bron: AGO/Wervingswereld.nl

Overige factoren Geslacht Etnische afkomst

Waarom? Doelgroepbeschrijvingen zijn leidend voor: Keuze inhoud boodschappen Keuze media Wijze van benaderen

3. Positionering, proposities en boodschappen

Positionering Beperkt aantal kenmerken Unieke kenmerken Onderscheidend

Proposities Propositie = aanbod Aandacht voor bewijsvoering

Methode Onderzoek onder eigen medewerkers Extern onderzoek, bijvoorbeeld AGO, NOA Generiek profileren met bijvoorbeeld Wervingswereld.nl; aanvullen met interviews, personeelsgegevens e.d.

Formulering propositie(s) Combineer kenmerken van de organisatie, de functie en de doelgroepen Hanteer de positionering als uitgangspunt Leg de nadruk op belangrijke aspecten voor je doelgroep Houd het kort en bondig

Creatieve uitwerking Vertaling van de propositie(s) naar beeld en tekst Vertaling is idealiter middelenneutraal Wordt vaak uitgevoerd door een gespecialiseerd bureau

4. Middelen en media

Overwegingen Branding of selling? Waar ligt de grens? Er komt van alles bij, maar er gaat maar weinig af Proportionaliteit Verschuiving zichtbaar van push naar pull

Verschil Middelen: datgene dat de boodschap bevat Media: datgene dat de boodschap bij de ontvangers brengt, vaak – maar niet altijd – commercieel Commercial: televisie, advertentie: krant e.d. Ontwikkeling: convergentie, bijvoorbeeld internet

Middelen voor branding Website TV-commercials Sociale netwerken Weblogs Advertenties Folders, flyers en brochures (Boomerang)kaarten in café’s e.d. Bierviltjes Profielen op vacaturesites Sponsoring

Middelen voor selling Website Sociale netwerken Personeelsadvertenties on- en offline (Dynamic) SEA Direct (e-)mail Referrals Intermediairs

Onderscheid in mediagebruik Personeelsadvertentie: in de krant? op een jobboard? als posting op een weblog? briefje op het raam? update of krabbel op sociaal netwerk? Opleidingsniveau Leeftijd Actief of latent

Starter (< 2 jaar ervaring)

3e stapper (>10 jaar ervaring)

Actief/latent/niet actief Gastcollege HvA 8 december 2009 Actief/latent/niet actief Actieve baanzoekers (10%): Lezen personeelsadvertenties (aandachtig) Latente baanzoekers (50%) Bekijken personeelsadvertenties Niet baanzoekers (40%) Lezen geen personeelsadvertenties 47 © 2007, AMC Academie 47

Mediagedrag actief zoekers Vacaturesites, oriëntatiesites Professionele netwerken Carrièrebeurzen Additioneel gekochte kranten Uitzendbureaus, CWI Carrièrebladen Bedrijvensites … 48

Mediagedrag latent zoekers Internetsites, nichesites Professionele en sociale netwerken Kranten, tijdschriften (vacaturedragend) Outdoor reclame RTV SMS … 49

Mediagebruik starter

Mediagebruik 3e stapper

Alternatieven Referrals/eigen werknemers (Goed omgaan met) open sollicitaties Student recruitmentactiviteiten Stageplaatsen creëren Werken met intermediairs Zoekmachinemarketing 52

Het media- en middelenplan Wat wil je met de inzet van middelen en media bereiken? Op welke manier gaat dat gebeuren? Wat heb je ervoor nodig: capaciteit, techniek… Wat gaat het kosten? Hoe onderzoek je wat het effect is? AMC = maatwerk

5. Organisatie

Taken van de backoffice Organisatiebrede employer branding Advisering: boodschappen, middelen en media Ondersteuning directe werving Ondersteuning selectie ICT, contracten en financiën

Succesfactoren Budget Geleverde kwaliteit Afrekenbaarheid (SLA’s)

De rol van HRM

De rol van HRM Arbeidsmarktstrategie als als onderdeel van de totale strategische focus van de organisatie. Element van in-, door- en uitstroombeleid: loopbaanontwikkeling opleidingen leeftijdsbewust personeelsbeleid etc. ‘Binden en boeien’ van medewerkers.

Jouw rol Strategisch partner zijn van het management. Onderbouwde aanpak arbeidsmarktbenadering. Advisering op niveau: Inhoudelijk Adviesvaardigheden

Download www.wervingsvisie.nl/downloads.html

Afronding Vragen? Dank voor de aandacht