Stallen in het stationsgebied Kosten en opbrengsten Capaciteit en prijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H5 Financiële Rekenkunde
Advertisements

Een overvloed aan informatie!
Nieuwe impulsen voor de fiets
Beheer fietsparkeren bij stations
Parking Guidance System - speciaal voor parkeergarages -
Stationsomgeving Zutphen
Expertmeeting 3 oktober 2012 Rutger Claassen
Programma informatieavond Kromhout
Jonas Pauwels 1 BaSwC.  Carpooling  Wat is Carpooling?  Hoe werkt het?  Carpooling is te regelen naar eigen wensen .Cambio-autodelen  Wat is cambio-autodelen.
Margin Call - Introductie Floris Heukelom
Wie zijn we? –2006 opgericht op basis van de Wet verplichte beroepspensioenregeling –Stelt de inhoud van de pensioenregeling vast –Opdrachtgever van het.
Aanpak en Resultaten Verkeers- en vervoersstudie AMC
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
De nieuwe successiewet mr. J.M.J.H. Hendriks PRESENTATIE d.d
Diagnostische toets Energie
Drenthe, hoe staan we er voor ? Ger W. Hukker, 13 oktober 2011.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Stabiel inkomensbeleid Amsterdam okt 2008 Stabiel begrotings- en inkomensbeleid Coen Teulings.
gemeentelijk Fietsparkeer-Management-Systeem
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Stationsomgeving - 29 juni
Fietsparkeren in Delft
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Presentatie herijking VVP, openRAADhuisavond 9 oktober Naar een herijking van het VVP Verkenning van dilemma’s en opgaven.
Lock’n’Go. Dienstverlener veilig fietsparkeren Lock’n’Go stalling Beheer, service & onderhoud Eigen klantenservice Partners: Wat is Lock’n’Go ?
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Portfolio
Goedemiddag H3b.
Goedemorgen H3b.
Leidraad fietsparkeren 10 maart Rico Andriesse Beeld plaatsen ter grootte van dit kader.
Hoe snel op de fiets 5 fietsen vergeleken op route Utrecht –Breukelen Kees Bakker Consumentenvoorlichter Fietsersbond.
Nieuwe technieken in stallingen 9 juni Soorten Stationsstallingen  Onbewaakt (maaiveld, gratis)  Bewaakt (gebouwd) Gratis met toezicht Betaald,
Fietsbeleid in Culemborg
Jaarbeurs Utrecht, 21 september 2006 Fiets (parkeer) beleid …aan haar centrum, o.a. met:
Fietsparkeerplan Veghel-centrum
1 fietsenstallen Leiden CS H. van Zeijl. 2 inhoud Ervaringen in Leiden vertrekpunt oude situatie nieuwe ontwikkelingen beheer openbare ruimte prognoses.
Fietsparkeren Spoorzone Delft
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Schagen 6 maart Wat is het probleem? Wat is de analyse? Wat is de oplossing?
Pietje heeft op 1 januari 2008 een bedrag van € 400 op een spaarrekening gezet. De rente is 3,5%. Hij laat de rente op de rekening staan. Op 1 januari.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
We lko m Van harte welkom!. 19:35 Presentatie resultaten Willem-Peter Kriek 19:30 Opening door Cees Meeuwis 19:00 Ontvangst Programma 20:00 Gastspreker.
Geïntegreerde fietsparkeeroplossingen
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Succesvol fietsparkeerbeleid
Fietsbalans®-2 Utrecht
LMSO Congres “Ba-Ma mobiliteit” BMSO Historie BMSO Ba-Ma mobiliteit Resultaten NVMO discussie Enquête master voorlichting.
Verkeersveilige Schoolomgeving
Hansenstraat wil uit de vergetelheid….  Doel/aanleiding Leefbaarheid en veiligheid in de wijk vergroten, door een mooier, veiliger en meer sociaal straatbeeld.
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Parkhaven, wonen waar de stad tot rust komt…..? Een zesbaans weg, auto’s & 1800 bussen per dag!
Treasurystrategie 2015 Raad april maart Opgenomen in collegeprogramma Aanzienlijke financieringsbehoefte 2015 Wettelijke kaders Kapitaalmarkt.
Fietsparkeer Management Systeem Achterkant:Voorkant: Platforms van derden. Bijv NS, MyWheels, RET etc Open data voor apps en routeplanners FMSservice Barcodestalling.
Investeringsselectie Bij het beoordelen en selecteren van investeringen (overname,uitbreiding,nieuwe productielijn) maken ondernemingen gebruik van cashflow.
Stadswerven-Zuid Geplande inrichting: P parkeergarage B Bioscoop Stedelijk plein P P Parkeervoorziening ‘maaiveld’
Alternatief Parkeer Beleid Haarlem Van problemen Doorschuiven naar Compartimenteren en Oplossen Wijkraden i.s.m. Ir. Jan G.M. van der Zanden, Haarlem,
THEMA-AVOND WONEN 1. ONDERWERPEN 1.Provinciale prognose 2.Bouwen in Olland 3.Bouwen in Boskant 4.Koningsvaren 5.Parkeren (o.a. centrum) 6.Grondprijzen.
Update financiële positie per eind 2015 – waarom nu een korte versie?
Fietsparkeren in Zwolle
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

Stallen in het stationsgebied Kosten en opbrengsten Capaciteit en prijs

Stallen in het stationsgebied Loopstromenonderzoek Onderzoek Osborne Voorbeeld: Arnhem Voorbeeld: Fiets en Win Voorstel Fietsersbond Wat kost dat? Hoe financieren we dat?

Loopstromenonderzoek In de Weststalling komen 3 verdiepingen Vanaf de onderste verdieping kun je via de roltrap naar het station Voor de andere twee verdiepingen moet je de fiets de trap op duwen.

Loopstromenonderzoek Er is van uit gegaan dat bij 70% gebruik de rekken “vol” zijn en fietsers elders gaan stallen. De stalling wordt voor maximaal 70% gebruikt

Loopstromenonderzoek Uitgangspunt is dat per goot gemiddeld 600 fietsers per uur de stalling in of uit kunnen (capaciteit van 10 personen per goot per minuut). Er zijn 2 stijgende goten nodig om de halers naar maaiveld te kunnen brengen. De 4 resterende goten zijn voor brengers. Met 2 toegangen en een totaal van 6 beschikbare goten (4 om 2) is de maximale wachtrij in de ochtendspits circa 35 seconde (6 wachtenden voor een goot). Deze toegangsconfiguratie, met een slechts beperkte gehinderde instroom, is gebruikt voor het toetsen van de interne logistiek in de fietsenstalling. Vlak voor de centrale trap wordt het in de pieken erg druk, maar het loopt niet vast. Ook in de hoofdgang op de BG wordt het af en toe erg druk, maar loopt het niet vast.

Loopstromenonderzoek En als de stalling voor 95% gebruikt wordt? En er door gebruik van draaibare sturen méér fietsen in de stalling passen? Hart-op-hart 27 cm in plaats van 40?

Osborne (Bijlage 3): voorspellen is moeilijk Het aantal geplande OVT stallingen is toegenomen van naar Het totaal blijft Onderbouwing? Prognose uit 2006 versus telling 2011: Groei nu is ipv de voorspelde 1.118

Osborne (Bijlage 3) Beschouw het fietsparkeervraagstuk als één vraagstuk. Splits niet in OV en niet-OV stallingen Maak op korte termijn een keuze voor een vraagsturende of een vraagvolgende aanpak. Kies voor een gefaseerde en flexibele realisatie van fietsparkeervoorzieningen omdat nu niet kan worden bepaald hoe groot de omvang van de fietsparkeervraag in 2025 is.

Osborne (Bijlage 3) Pag 33: Kanttekening 20: Naar verwachting van Goudappel Coffeng is 800 fietsparkeerplaatsen bij station Vaartsche Rijn een substantieel te klein aantal. Volgens Goudappel Coffeng is de vraag naar fietsparkeerplaatsen waarschijnlijk meer dan Dat heeft gevolgen voor CS! Pag 42: Wat is gegeven bovenstaande antwoorden de bandbreedte in de parkeervraag in 2025? Op basis van de telling 2011 laat de ‘herijking 2011’ een bandbreedte zien die ligt tussen de en fietsparkeerplaatsen.

Osborne (Bijlage 3) Hierbij is geen rekening gehouden met: – Latente vraag – Exploitatieregime (bij gratis stallen komen er meer mensen met de fiets) – Uitbreiding tramnetwerk – Groei aandeel fiets Conclusie: Zorg voor uitbreidingsmogelijkheden! Maak bijv. parkeergarages geschikt om te stallen

Voorbeeld: Arnhem Gratis (onbewaakt) versus betaald en bewaakt stallen Buiten staan veel fietsen tegen hekken etc.

Voorbeeld: Arnhem

Voorbeeld: Fiets en win Met Fiets en Win wordt fietsen nog leuker. Hoe vaker u fietst, hoe groter uw kans op mooie prijzen. Op dit moment zijn er Fiets en Win acties in Apeldoorn, Eindhoven en Helmond. Gratis stallen en winkansen toe! Van elke fiets is de eigenaar bekend

Voorstel Fietsersbond Combinatie van gratis en betaald stallen Maximaal gebruik maken van betalingsbereidheid Altijd zowel gratis als betaalde plekken vrij

Voorstel Fietsersbond Bovenste etage goedkoper dan onderste etage van een rek Prijsverschillen tussen verdiepingen Prijsverschil tussen rekken met draaisturen en gewone rekken Valet parking op de handigste plek

Voorstel Fietsersbond Er is altijd een plek naar keuze vrij: gratis (op de 3 e verdieping, of bovenin het etagerek) of handig (en betaald) onderin het etagerek. Handigst gelegen plekken worden zo alleen voor dagstallen gebruikt. De totale loopafstand voor alle reizigers wordt zo laag mogelijk. Door de progressie in tarieven wordt de opbrengst relatief hoog en wordt langstallen ontmoedigd Abonnementen?

Wat kost dat? Kosten: € ligt tussen “alles gratis” en “flink inzetten op betaald stallen” in. Opbrengsten: -Hoog fietsgebruik -minder OV nodig -minder autoverkeer, schonere lucht, minder congestie, bereikbaarder stad -gezondere inwoners -Geen chaos juist buiten het “handhavingsgebied”

Hoe financieren we dat? Inpandig stallen in plaats van inpandig parkeren. P+R 2010: 501 kaarten/werkdag op plekken. F+T 2011: stallers meer dan verwacht U investeert € in P+R plekken, plus reclame en aanloopverliezen

Hoe financieren we dat? Andere maatregelen: – Voldoende bewaakte stallingen bij andere stations en OV haltes – OV fiets in de wijk (zodat “brengers” op een OV fiets komen die direct door een “haler” wordt gebruikt) – Voldoende fietskuizen en buurtstallingen zodat (door betere fietsen) de betalingsbereidheid stijgt

Tot slot Netto Contante Waarde = waarde op dit moment. De rente moet je daar niet bij optellen! Over kosten voor restyling in 2020 wordt dán beslist. Die kosten horen nú nog niet in de business case. De businesscase wordt nog bestudeerd op dergelijke “hikjes” en op de toegezegde onderzoeken bij de commissievergadering van dit voorjaar.

Tot slot Voldoende stallingen, zorg voor uitbreidingscapaciteit boven de Voldoende gratis stallingen, voorkóm die chaos en stimuleer het fietsen conform uw ambitie in Utrecht als dé Fietsstad Democratische controle (gemeente) over de beheerorganisatie. Door de vereiste flexibiliteit moeten er op termijn nog veel besluiten worden genomen, met deels financiële consequenties.