B i g I m a g e s – Visuele Communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

België in een internationaal perspectief Erik Schokkaert.
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
ZINTUIGLIJK WELBEVINDEN
Hier en hiernamaals.
Visual Knowledge Building
Beeldaspecten.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 versie 1: ; v2: ; v3: v4:
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De betekenislaag: Wat is betekenis De driehoek van Peirce Vormen van betekenis Context.
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Werkervaring bij … Beschrijf hier je werkervaringen. Op vakantie naar… Beschrijf hier je vakantie/reiservaringen. Hobby’s / Favorieten Beschrijf hier je.
Beeldende aspecten Vorm
Start.
F. Rubben NI Lookout 1 06/RIS/05 - NI Lookout VTI Brugge F. Rubben, ing.
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De vormenlaag: vormen, randen en dimensie ontvanger: detecteren van randen en andere singulariteiten.
Het collaboratief spelen van een educatieve game
B i g I m a g e s – Visuele Communicatie
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Ruimte & ruimtesuggestie
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Passie - Verrijzenis Arcabas
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 1, 2 en 3 Toegepaste Mechanica deel 1
Hoofdstuk 2 Samenvatting
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Geometrie en topologie Rob Kromwijk, 26 juli 2012.
Afrika: Topo nakijken en leren.
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Toegepaste mechanica voor studenten differentiatie Constructie
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Versie 1: 1306; v2: 1308 ….
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De objectenlaag: De filosofische status van het object De perceptieve status van een object:
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele Communicatie -1- De textuurlaag: textuur als elementair percept textuur, schaal en oriëntatie textuur – een.
Kees van Overveld B i g I m a g e s – Visuele communicatie De Fysische laag: symmetrisch v.w.b. zenden - ontvangen oorsprong en aard van het licht licht.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
F O T O – O P D R A C H T.
Hoe maak je een mooie foto?
Overzicht Herhaling Laagstijlen (laageffecten) Laag- en uitknipmaskers Lagen vervormen Overvloeimodi voor gevorderden Automatiseren Animaties.
COMPOSITIE Wat is compositie?.
LICHT.
Compositie.
Transcript van de presentatie:

B i g I m a g e s – Visuele Communicatie De relatielaag: Zichtbare relaties in het beeld Gestalt Ruimtelijke relaties en compositie niet-locale effecten fysieke relaties Onzichtbare relaties in het beeld Relaties met betekenis Kees van Overveld -1-

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie nabijheid

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

principe 2: gelijkvormigheid Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie principe 2: gelijkvormigheid

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie omsluiting

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie kleinheid toelichting: bij de keuze tussen ‘object’ of ‘achtergrond’ valt de keuze bij voorkeur op de kleinste van de twee

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie symmetrie toelichting: bij de keuze tussen ‘object’ of ‘achtergrond’ valt de keuze bij voorkeur op de meest symmetrische van de twee

gemeen-schappelijke beweging Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie principe 6: gemeen-schappelijke beweging

gemeen-schappelijke beweging: Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie principe 6: gemeen-schappelijke beweging: dominanter dan ‘nabijheid’ en ‘kleinheid’ en de overige Gestalt regels

principe 7: continuïteit Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie principe 7: continuïteit

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie toelichting: bij de segmentatie tussen twee of meer objecten valt de keuze bij voorkeur op de opdeling die het minste knikken vereist …

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie … dus deze opdeling zal niet zo snel gezien worden

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie verwant aan Gestalt: de exploded view (impliciete veronderstelling van radiale verplaatsing)

Gestalt: de ordenende principes van de menselijke perceptie Toepassingen van Gestalt: Indeling van bedeningspanelen Belettering en labeling van afbeeldingen (bijvoorbeeld kaarten) Font-design.

Ruimtelijke relaties en compositie statisch (rust, evenwicht – evt. symmetrie – geen dominante gradiënten op de grootste schaal) dynamisch (beweging, richting – gradiënten op de grootste schaal)

Ruimtelijke relaties en compositie compositorische verdeling kan op elke laag van het 8-lagen model betrekking hebben sampling laag (verzadiging neemt naar rechts af; toonwaarde verloop horizontaal) Vormenlaag: grootte neemt naar rechts toe sampling laag (verzadiging neemt naar boven af, toonwaarde verloopt vertikaal) Vormenlaag: grootte neemt naar rechts toe

Ruimtelijke relaties en compositie Toepassing: informatie visualisatie

B i g I m a g e s – de relatielaag compositie in beelden informatie is verdeeld over de lagen: sampling laag … object laag belangrijkheid = gewaardeerde informatie ( importantie verdelingen) importantieverdeling kan in elke laag afzonderlijk onderzocht worden (verdelings-regels) compositie: structuur op importantieverdelingen Compositorisch analyse: wat bedoelde de kunstenaar? importantieverdelingen zijn zelf ook afbeeldingen daarmee kan de importantieverdeling herhaaldelijk geconstrueerd worden (voortgezette abstractie, Mondrian, Picasso) importantie-verdeling op vormen-laag (en relatielaag?) importantie-verdeling op objectenlaag importantie-verdeling op de relatie-laag Kees van Overveld -24-

B i g I m a g e s – de relatielaag compositie in beelden origineel zelfde (equivalente) verdelingsregel ‘van linksonder naar rechtsboven’ op sampling laag (globale optic flow) verschillende verdelingsregels op sampling laag (kleurverzadiging) Kees van Overveld -25-

B i g I m a g e s – de relatielaag compositie in beelden de (ir-)relevantie van geometrische verdelingsregels: de originele grootte van het schilderij de regel van derden de gulden snede de hartlijn: zwaartelijn van de compositie Moraal: als je maar lang genoeg zoekt kun je voor elke compositorische hypothese wel argumenten vinden. Kees van Overveld -26-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 1: kleur kleurenassimilatie Kees van Overveld -27-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 1: kleur simultaancontrast Kees van Overveld -28-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 1: kleur Lineair kleurenmodel cf. CIE-diagram is niet voldoende om te begrijpen waarom kleurenwaarneming beïnvloed wordt door de omgeving. Naar analogie met randenwaarneming: schaalgrootte en buur-relaties spelen een rol. Betere theorie: RETINEX (Land, 1970-ies) Kees van Overveld -29-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 2: grootte Ebbinghaus illusie Kees van Overveld -30-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 2: grootte Vormenlaag als nauwkeurig 2-D meetinstrument is naïef. Grootte wordt alleen relatief in context vastgesteld (consistent met ons vermogen om perspectief te kunnen begrijpen waarin objecten ook geen vaste ‘eigen’ grootte hebben.) Kees van Overveld -31-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 3: de warping hypothese cafe-wall illusie Kees van Overveld -32-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 3: de warping hypothese Kitaoka illusie Kees van Overveld -33-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 3: de warping hypothese Zöllner illusie Herring illusie Wundt(achtige) illusie Kees van Overveld -34-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 3: de warping hypothese Warping: vervorming van een vorm in overeenstemming met de vervorming van de achtergrond Kees van Overveld -35-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 3: de warping hypothese Mogelijke relatie met het zien van vormen in een 3D landschap (de 3D cues komen van textuurverkorting) Kees van Overveld -36-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten 3: de warping hypothese De warping hypothese(voor illusies zoals Zollner, Herring, Café Wall, Wundt e.a.) is begrijpbaar vanuit evolutionair perspectief. Het waarnemen van vorm-eigenschappen in een landschap zal moeten corrigeren voor de verkorting van het waargenomen landschap zelf. Die verkorting wordt geschat door naar de textuur in de omgeving te kijken. Kees van Overveld -37-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten: subjectieve vormen Subjectieve vormen ontstaan doordat randinformatie wordt doorgegeven tussen naast elkaar liggende rand-detectoren. Subjectieve vormen helpen in het omgaan met occlusie. Ook subjectieve vormen worden als ‘vormen’ gezien en hebben dus de perceptieve attributen van ‘objectieve’ vormen, inclusief T-shapes (occlusie!) en transparantie. Kees van Overveld -38-

B i g I m a g e s – de relatielaag Niet-locale effecten: subjectieve vormen Aanleiding voor subjectieve vormen: een strategie om met occlusies om te gaan: extrapoleren over T-vormen Kees van Overveld -39-

Fysieke relaties (licht/ schaduw, kijkrichting, …):

B i g I m a g e s – de relatielaag Fysieke relaties (licht/ schaduw, kijkrichting, …): niet-spiegelende reflectie vermengt spectra van alle inkomende richtingen Kees van Overveld -41-

B i g I m a g e s – de relatielaag Fysieke relaties (licht/ schaduw, kijkrichting, …): in kunstgeschiedenis: de ontdekking van kleurzweem in het impressionisme Kees van Overveld -42-

‘Onzichtbare’ relaties (gebaseerd op betekenis en associatie):

B i g I m a g e s – de relatielaag ‘Onzichtbare’ relaties (gebaseerd op betekenis en associatie): Kees van Overveld -44-

‘Onzichtbare’ relaties (gebaseerd op betekenis en associatie): Ruimtelijke relaties en compositie compositorische verdeling kan (onbewuste) betekenisdrager zijn de relatie ‘tussen’ is hier: ruimtelijk qua grootte … maar ook qua (normatieve) opvatting over goed en slecht

‘Onzichtbare’ relaties (gebaseerd op betekenis en associatie): Ruimtelijke relaties en compositie (statische) relaties kunnen een (dynamisch) proces suggereren

Betekenis van relaties